رسالت اصلی و قانونی کانون وکلا، تربیت وکیل توانمند و متبحر برای جامعه

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان:

رسالت اصلی و قانونی کانون وکلا، تربیت وکیل توانمند و متبحر برای جامعه

به گزارش ارک خبر: لیلا رئیسی در نشست خبری بااصحاب رسانه به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های وکلاو با تبریک این روز به جامعه وکالت کشور، اظهار کرد: رسالت کانون وکلا اشتغالزایی نیست، بلکه رسالت اصلی و قانونی کانون وکلا، تربیت وکیل توانمند و متبحر برای جامعه است و تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشته حقوق به دلیل سیاست های غلط آموزشی بوده که بیش از نیاز، فارغ التحصیل به جامعه تحویل داده شد و این ذهنیت را ایجاد کردند که کانون وکلا اجازه نمی دهد این فارغ التحصیلان شاغل شوند، درحالی که از فارغ التحصیل بیکار نباید تبدیل به وکیل بیکار شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: فقط کانون وکلا نباید اشتغالزایی کند، بلکه مشاغل دیگری مثل دفاتر خدمات قضایی، سردفتران، مشاوران حقوقی و قضاوت را داریم که می توانند برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان حقوق چاره اندیشی کنند.

رئیسی اظهارکرد: دفاع از استقلال کانون های وکلا برای ما بسیار حیاتی است، چون اگر این استقلال خدشه دار شود نمی توانیم از حضور مؤثر در دفاع از مردم صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی برای مراجعه به وکلا از خواسته های جدی کانون است، اما در درجه اول نفع آن به مردم می رسد، تصریح کرد: اگر مردم بتوانند از وکلا استفاده کنند بهتر می توانند به حقوق خود دست یابند، این درحالی است که کانون های وکلا تا حدی ظرفیت فرهنگ سازی دارند، اما عمده لوازم این کار در اختیار جامعه است.

رئیس کانون وکلای اصفهان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد راه افتادن جریان تخریب وکلا به جای فرهنگ سازی هستیم، گفت: متأسفانه این روزها شاهد خدشه واردکردن به چهره وکلا دررسانه هاهستیم که این به نفع مردم نیست و باعث سلب اعتماد مردم به وکلا و سوق دادن آنها به سمت دلالان و مؤسسات حقوقی غیرمجاز می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه برای پذیرش کارآموزان وکالت چند آیتم مهم داریم و باید زیر ساخت و شرایط فراهم باشد تا کارآموزان وکالت بتوانند تربیت حقوقی و امور مردم را بدست بگیرند، گفت: در محاکم دادگستری و کانون های وکلا باید امکانات و زیرساخت های لازم فراهم باشد، این درحالی است که در وضعیت فعلی امکان پذیرش کارآموز در دادگستری و کانون وکلا فراهم نیست.

وی وجود وکلای بیکار نه تنها در اصفهان بلکه در کل کشور را دلیل دیگری بر فراهم نبودن شرایط و زیرساخت های پذیرش وکالت دانست و افزود: تعدادی از وکلا به خاطر شرایط مالی و بیکاری حتی قادر به تمدید پروانه های وکالت نیستند.

رئیسی درخصوص بحث مالیات وکلا، خاطرنشان کرد: امکان فرار مالیاتی برای وکلا نسبت به مشاغل دیگر بسیار کمتر است، چرا که در صنف وکلا الزامات و ضمانت اجراهای پرداخت مالیات از تمام صنوف دیگر بیشتر است و وکلا هر ساله نیاز مند تمدید پروانه وکالت خود هستند و این تمدید مشروط به اخذ گواهی مفاصا حساب از اداره دارایی است و در غیر این صورت امکان تمدید پروانه آنها وجود ندارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان با اشاره به تعیین ظرفیت ۲۰۰نفر برای آزمون وکالت سال ۹۸، گفت: ۳۰۰تا ۴۰۰کارآموز وکالت هم از قبل داریم، همچنین مرکز مشاوران قوه قضائیه هم طرفیت بالای ۳۷۰نفر امسال تعیین کرده که هزار وکیل به استان اضافه می شود، این درحالی است که امکان تربیت و ورود آنها به بازار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در مجموع تعداد کل وکلای دارای پروانه در اصفهان ۲هزار و ۶۱۵نفر هستند، ادامه داد: در بهمن ماه آزمون اختبار برگزار کردیم و ۱۲۱نفر در آزمون شرکت کردند، ۳۴۶کارآموز داریم و ۴۷کارآموز مهمان از مراکز دیگر و ۸نفر پذیرفته شده بند دال به این تعداد اضافه می شوند.

دکمه بازگشت به بالا