نشست خبری مهندس عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه، روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه با حضور ۵۶ رسانه استانی و کشوری در محل برگزاری همایش‌های کمیتۀ مدیریت شرکت فولاد مبارکه برگزار شد

نشست خبری مهندس عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه، روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه با حضور ۵۶ رسانه استانی و کشوری در محل برگزاری همایش‌های کمیتۀ مدیریت شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

ارک خبر:به گزارش خبرنگار فولاد، در بخش نخست این نشست، مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران و رسانه‌های استانی و کشوری توضیحات مبسوطی ارائه کرد.
مهندس عظیمیان گفت: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم بیش از ۵۰ درصدی در بین شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور و سهم ۲۲ درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) می باشد. گروه فولاد مبارکه با بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان است. ارزش فعلی گروه فولاد مبارکه معادل ۸۴۰،۰۰۰ میلیارد ریال است. این شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) سهم یک‌درصدی و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت سهم پنج‌درصدی دارد. در زنجیرۀ تأمین گسترده فولاد مبارکه نیز ۲۸۰۰ تأمین‌کنندۀ خدمات و کالا با حدود ۸۰ درصد ساخت داخل حضور دارند.
شبکۀ گسترده مشتریان شرکت شامل ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم است.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این‌که این شرکت تنها دارندۀ چرخۀ کامل تولید فولاد در کشور است گفت: معادن سنگ‌آهن، فراوری سنگ‌آهن، گندله‌سازی با ظرفیت ۱۲٫۵ میلیون تن، احیا مستقیم با ظرفیت ۱۲ میلیون تن، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با ظرفیت ۱۰٫۳ میلیون تن، خط نورد گرم با ظرفیت ۶٫۵ میلیون تن و خطوط نورد سرد با ظرفیت ۲ میلیون تن، واحد گالوانیزه به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن و خطوط تولید رنگی و قلع‌اندود هریک به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن از مهم‌ترین حلقه‌های این زنجیره هستند.
وی از مجتمـع فـولاد هرمزگـان جنوب، صنـایع معـدنی فـولاد سنـگان، شرکت‌های ورق خودرو و سفیددشت چهارمحال بختیاری، فـولاد امیرکبیر کـاشان، شرکت تأمین و توسعۀ زیرساخت‌های شرق ایران، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکـه، شرکت بین‌المللی اتوماسیون و سیستم‌ها ایریسـا، شرکـت فلـز تـدارک، تـارا استیـل، شرکت تـامکو، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکۀ سپاهان، هلدینگ فولاد متیل، هلدینگ سرمایه‌گذاری توکافولادو هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعۀ معادن و فلزات به‌عنوان شرکت‌های گروه فولاد مبارکه نام برد.
او در ادامه با اشاره به عملکرد فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا در ۱۰ ماه نخست سال ۹۸ گفت: علی‌رغم همۀ مشکلات موجود و همکاری با سازمان‌های برق و گاز در فصل سرد سال و همچنین با توجه به کمبودهایی که در حوزۀ سنگ‌آهن داشته‌ایم، خوشبختانه با تلاش جمعی کارکنان نتایج ارزشمندی به دست آمده است که برخی از آن‌ها در حوزه‌های مختلف عبارت‌اند از: در تولید گندله و آهن اسفنجی به‌ترتیب ۸۹ درصد و ۹۵ درصد برنامۀ شرکت تحقق یافته است. در تولید تختال با رشد یک‌درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد برنامه، و در تولید کلاف گرم با رشد ۳ درصدی ۱۰۱ درصد برنامه تحقق یافته است. همچنین در تولید کلاف سرد سخت با ۳ درصد رشد نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد برنامه، در تولید محصول قلع‌اندود با ۹ درصد رشد ۱۰۵ درصد برنامه، در تولید محصول گالوانیزه و رنگی به‌ترتیب ۹۸ و ۹۶ درصد برنامه، و در نهایت در حمل محصول به مقصد مشتریان با رشد ۱۷ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۰۹ درصد برنامۀ سالانۀ شرکت در این حوزه تحقق یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار اشتغال‌زایی گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: جمع کل اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در گروه فولاد مبارکه ۳۵۰ هزار فرصت شغلی است.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به نقشۀ راه توسعۀ ظرفیت گروه فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در سال ۱۳۷۲ کار خود را با تولید ۲٫۴ میلیون تن آغاز کرد و در ادامۀ این راه موفقیت‌آمیز، با ایجاد واحدهای جدید در جنوب کشور، حفظ سهم ۵۰ درصدی خود در تولید فولاد کشور و دست‌یابی به ۲۵ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده است.
مهندس عظیمیان با اشاره به حجم فروش داخلی و صادراتی فولاد مبارکـه در سال‌های اخیر گفت: از ابتدا تاکنون حدود ۱۰۵ میلیون تن محصولات فولاد مبارکه در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسیده است. این درحالی است که از ابتدا تاکنون حدود ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی تخت به مقاصد موردنظر صادر شده و بیش از ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.
وی با اشاره به بازار مصرف محصولات فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۸ افزود: ۳۳ درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل، ۹ درصد به خرده‌فروشی، ۵ درصد به صنعت حمل‌ونقل، ۷ درصد به شرکت‌های تجاری، ۴ درصد به صنایع لوله‌های اتصال سیالات، ۳ درصد به صنایع لوازم‌خانگی و ۲ و ۱۰ درصد به صنایع بسته‌بندی و سایر صنایع اختصاص یافته است.
او با اشاره به میزان برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانۀ زاینده‌رود گفت: فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری، مصرف بهینۀ آب را در تمامی خطوط تولید خود در دستور کار قرار داده است، تاجایی‌که توانسته مصرف ویژۀ آب را از ۴٫۲ مترمکعب بر تن تولید سال ۱۳۹۱ به ۲٫۷ در سال جاری کاهش دهد.
در نتیجۀ این تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۸ فولاد مبارکه به‌عنوان قهرمان کاهش مصرف آب در بین فولادسازان جهان معرفی شد.
مدیر عامل گروه فولاد مبارکه در ادامه، اهم فعالیت‌های معاونت بهره‌برداری شرکت در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد: تولید انبوه تختال APS X60 (گرید جدید ورق گرم مخصوص گازترش)؛ طراحی و تولید ۶ محصول جدید (تختال گازترش، کلاف گرم ۱۸HMN5 (کلاچ خودرو)، کلاف سرد (کورتن) مخصوص کانتینرهای حمل دریایی، فول‌هارد تسمه‌های بسته‌بندی، کلاف اسیدشویی SPFH590 (رینگ خودرو)، کلاف گرم( لوله آب)؛ تولید دو تیپ ورق مخصوص بدنۀ لوازم‌خانگی با تأیید مصرف‌کننده؛ رشد ۲۵ درصدی تولید ورق با ضخامت ۲ میلی‌متر در فولاد سبا.
اهم فعالیت‌های معاونت فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست اول سال ۱۳۹۸ بخش دیگری از سخنان مدیرعامل فولاد مبارکه در این نشست خبری بود.
وی در این خصوص افزود: تحویل ۶۴۵۴ هزار تن محصولات فولادی از ابتدای سال با رشد ۱۵ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، تحویل ۱٫۲ میلیون تن محصولات فولادی در بازارهای صادراتی از اول سال با رشد ۵۹ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، و ثبت ۱۵۰۰ هزار تن سفارش محصولات ویژه و با ارزش‌افزودۀ بالاتر در انواع محصولات تولیدی شرکت (۵۲ درصد رشد نسبت به سال قبل) از عمده‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه بوده است.
مهندس عظیمیان از راه‌اندازی پروژه‌های بازیافت حرارت از نیروگاه گازی با افزودن ریکاوری بویلر (HRSG)، احداث دو دستگاه غبارگیر واحد احیا مستقیم در ناحیۀ آهن‌سازی، احداث پست‌های ۶۳ kv و ۴۰۰ kv سایت شهید خرازی، افزایش مسیر ریلی در سالن‌های D2 و D3 خطوط نهایی نورد سرد و مسیر ریلی نقطۀ بارگیری سالن E نورد گرم به‌عنوان عمده‌ترین اقدامات معاونت اجرای پروژه‌های فولاد مبارکه نام برد.
وی اهم فعالیت‌های معاونت تکنولوژی فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ فولاد مبارکه را این‌گونه برشمرد: بومی‌سازی حدود ۸۰ درصد قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید؛ بومی‌سازی ۹۹۷ قطعه و تجهیز ات استراتژیک (جلوگیری از خروج حدود ۱۰ میلیون یورو)؛ ساخت دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا جهت طراحی محصولات جدید؛ تأسیس مرکز نوآوری گروه فولاد مبارکه مبتنی بر تحول دیجیتال؛ اتمام ۳۱ پروژۀ تحقیقاتی با اعتباری معادل ۵۷ میلیارد ریال؛ مشارکت ۴۲ درصدی در نظام پیشنهادات (عملکرد مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد) و راه‌اندازی سیستم تولید تختال برای محیط گازترش.
مهندس عظیمیان در ادامه اهم فعالیت‌های معاونت خرید فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد: تأمین کالاهای اساسی و اولیه فولاد مبارکه شامل سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی، الکترود، فروآلیاژها و…؛ شناسایی منابع تأمین جدید اقلام استراتژیک و گلوگاهی وارداتی با رویکرد پرداخت ریالی؛ امکان‌سنجی و طراحی سامانۀ ارتباط با معادن؛ مدیریت اقلام مازاد و راکد (مصرفی، یدکی و اموالی) موجود در انبارها و استفاده از سیستم‌های مکانیزۀ نگهداری صحیح کالا در انبار.
وی اهم فعالیت‌های معاونت اقتصادی و مالی در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد: افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به ۲۱۰ هزار میلیارد ریال؛ کاهش مالیات‌های تشخیصی سال‌های گذشته و مطالبه‌شده حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان؛ پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سود سهامداران در موعد قانونی؛ وصول وجوه حاصل از فروش‌های داخلی به میزان ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و صادراتی به میزان ۴۸۵ میلیون یورو؛ پرداخت مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان و ۱۰ میلیون یورو بابت طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌ها.
مدیر عامل گروه فولاد مبارکه اهم فعالیت‌های معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد:
افزایش سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها به میزان حداقل ۲ هزار میلیارد تومان؛ حضور در افزایش سرمایه‌های شرکت‌های سرمایه‌پذیر (فولاد هرمزگان، گل‌گهر، چادرملو، معدن و فلزات و…)؛ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فولاد زاگرس اندیمشک، اروند کک ایرانیان و…)؛ انجام ارزیابی مالی و عملیاتی شرکت‌های گروه و پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی در شرکت‌های گروه.
وی گفت: فولاد مبارکه در حوزۀ مسئولیت‌های اجتماعی در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ نیز اقدامات مؤثری انجام داده است که اهم آن‌ها عبارت‌اند از: انجام مساعدت‌های مختلف مالی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، عمرانی، ورزشی، بهداشتی، درمانی و مذهبی به مبلغ بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال؛ مشارکت در جشن گلریزان (آزادی زندانیان دیه) با مساعدت مالی حدود ۲۵ میلیارد ریال؛ تشکیل ۹۲ جلسۀ تعاملی با مسئولین منطقه، استانی و کشوری؛ خرید تجهیزات و آنالیز، دستگاه‌های بیوشیمی و هورمونی برای بیمارستان محمد رسول‌الله (ص) شهر مبارکه؛ مشارکت در تکمیل مرکز آموزشی و فرهنگی خانه معلم مبارکه و مساعدت مالی به سیل‌زدگان شمال، جنوب و شرق کشور.
ارتقای دستاوردهای ایمنی شرکت در سال‌های ۹۷ و ۹۸  بخش بعدی سخنان مهندس عظیمیان بود. وی در این خصوص تصریح کرد: با تلاش جمعی کارکنان و در سایۀ رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در همۀ خطوط به شکرانۀ خداوند ضریب‌های شدت و تکرار حوادث شرکت در ماه‌های اخیربه بهترین شرایط خود در سال های آینده رسیده است.
 وی با اشاره به اقدامات شرکت برای بومی‌سازی قطعات موردنیاز صنعت فولاد خاطرنشان کرد: براساس رویکرد مدیریت شرکت و با همت و تلاش کارشناسان فولاد مبارکه، شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان و دانشگاه‌های کشور تاکنون ۸۰ درصد قطعات موردنیاز این صنعت بومی‌سازی شده است. ضمن این‌که فولاد مبارکه در حال حاضر ماشین‌ساز شدن را در دستور کار خود قرار داده و با قوت هرچه بیشتر در این مسیر در حال حرکت است.
وی در ادامه به لزوم احداث نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه اشاره و تصریح کرد: با توجه به افزایش نیاز بازار داخلی و خارجی به ورق‌های فولادی، خط نورد گرم فعلی فولاد مبارکه جوابگوی نیاز صنایع پایین‌دستی نیست، چراکه ظرفیت تولید کوره‌ها در فولاد مبارکه ۷ میلیون تن و ظرفیت نورد گرم با تمام ظرفیت‌های بهبودیافته در سال‌های اخیر حداکثر ۵ میلیون تن در سال است که نسبت‌به ظرفیت نهایی فولادسازی، ۲ میلیون تن کسری دارد و برای نورد این ۲ میلیون تن شمش فولادیِ اضافه باید فکری می‌شد. بدون شک احداث این خط مزایای زیادی برای کشور خواهد داشت که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: خودکفایی کشور از واردات ورق موردنیاز، و امکان تولیدِ رول ورق جهت ساخت لوله‌های با اقطار بزرگ و ضخامت زیاد به‌منظور انتقال ذخایر نفت و گازِ API X70 (ضخامت تولیدی نورد فعلی از۱٫۵تا ۱۶ میلی‌متر است که پاسخگوی نیاز کشور به کلافِ ورق، جهت استفاده در حوزۀ نفت، گاز و آب نیست. خط جدید، کلافِ فولادیِ با ضخامت ۱٫۵ تا ۲۵٫۴میلی‌متر و عرض تا ۲۰۰۰ میلی‌متر را تولید می‌کند و این نیاز را پوشش خواهد داد)؛ تولید ورق‌های خاصِ استحکام بالایِ سبک DP1180 (فولادهای دوفازی) جهت استفاده در بدنۀ خودروها که باعث سبک‌سازی و استحکام بخشیدن به بدنۀ خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت آن می‌شود؛ تولید ورق‌های عریض موردنیاز برای بدنۀ خودروهای SUV  (شاسی‌بلند)؛ تولید گرید پراستحکام QSD700 جهت تولید شاسی خودروهای سنگین؛ امکان تولید فولاد با کربن متوسط برای ماشین‌کاری در ایران وجود ندارد و خط نورد گرم ۲ این نیاز را برطرف خواهد کرد.
در حال حاضر حدود ۲ میلیون تن تختال مازاد بر مصرف نورد گرم فعلی، در سال موجود است و ارزش‌افزوده‌ای که پس از راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ حاصل خواهد شد نقش مهمی در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی ایفا خواهد کرد. همچنین که از خام‌فروشی تختال نیز جلوگیری خواهد شد. در خط جدید با عنایت به تکنولوژی پیشرفتۀ آن، نیاز به قطعات یدکی، تعمیرات و توقف تولید بسیار کمتر از خط موجود است.
مدیرعامل فولاد مبارکه مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فولاد مبارکه را به این شرح برشمرد: تأمین سنگ‌آهن، کنسانتره و گندلۀ باکیفیت موردنیاز؛ توازن در چرخۀ تولید فولاد و پیگیری اجرای نورد گرم شمارۀ ۲؛ کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی؛ تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و مدیریت بازار.
مهندس عظیمیان در بخش پایانی سخنان خود گفت: در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت و با مجوزهایی که از هیئت‌مدیرۀ شرکت دریافت کرده‌ایم، ان‌شاءالله به‌زودی با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، اصفهان صاحب خط هوایی خواهد شد و توسعۀ بیش‌ازپیش استان را رقم خواهد زد.

، در بخش نخست این نشست، مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران و رسانه‌های استانی و کشوری توضیحات مبسوطی ارائه کرد.
مهندس عظیمیان گفت: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم بیش از ۵۰ درصدی در بین شرکت‌های بزرگ فولادسازی کشور و سهم ۲۲ درصدی در MENA (خاورمیانه و شمال افریقا) می باشد. گروه فولاد مبارکه با بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ آهن اسفنجی در جهان است. ارزش فعلی گروه فولاد مبارکه معادل ۸۴۰،۰۰۰ میلیارد ریال است. این شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) سهم یک‌درصدی و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت سهم پنج‌درصدی دارد. در زنجیرۀ تأمین گسترده فولاد مبارکه نیز ۲۸۰۰ تأمین‌کنندۀ خدمات و کالا با حدود ۸۰ درصد ساخت داخل حضور دارند.
شبکۀ گسترده مشتریان شرکت شامل ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم است.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این‌که این شرکت تنها دارندۀ چرخۀ کامل تولید فولاد در کشور است گفت: معادن سنگ‌آهن، فراوری سنگ‌آهن، گندله‌سازی با ظرفیت ۱۲٫۵ میلیون تن، احیا مستقیم با ظرفیت ۱۲ میلیون تن، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با ظرفیت ۱۰٫۳ میلیون تن، خط نورد گرم با ظرفیت ۶٫۵ میلیون تن و خطوط نورد سرد با ظرفیت ۲ میلیون تن، واحد گالوانیزه به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن و خطوط تولید رنگی و قلع‌اندود هریک به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن از مهم‌ترین حلقه‌های این زنجیره هستند.
وی از مجتمـع فـولاد هرمزگـان جنوب، صنـایع معـدنی فـولاد سنـگان، شرکت‌های ورق خودرو و سفیددشت چهارمحال بختیاری، فـولاد امیرکبیر کـاشان، شرکت تأمین و توسعۀ زیرساخت‌های شرق ایران، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکـه، شرکت بین‌المللی اتوماسیون و سیستم‌ها ایریسـا، شرکـت فلـز تـدارک، تـارا استیـل، شرکت تـامکو، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکۀ سپاهان، هلدینگ فولاد متیل، هلدینگ سرمایه‌گذاری توکافولادو هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعۀ معادن و فلزات به‌عنوان شرکت‌های گروه فولاد مبارکه نام برد.
او در ادامه با اشاره به عملکرد فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا در ۱۰ ماه نخست سال ۹۸ گفت: علی‌رغم همۀ مشکلات موجود و همکاری با سازمان‌های برق و گاز در فصل سرد سال و همچنین با توجه به کمبودهایی که در حوزۀ سنگ‌آهن داشته‌ایم، خوشبختانه با تلاش جمعی کارکنان نتایج ارزشمندی به دست آمده است که برخی از آن‌ها در حوزه‌های مختلف عبارت‌اند از: در تولید گندله و آهن اسفنجی به‌ترتیب ۸۹ درصد و ۹۵ درصد برنامۀ شرکت تحقق یافته است. در تولید تختال با رشد یک‌درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد برنامه، و در تولید کلاف گرم با رشد ۳ درصدی ۱۰۱ درصد برنامه تحقق یافته است. همچنین در تولید کلاف سرد سخت با ۳ درصد رشد نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد برنامه، در تولید محصول قلع‌اندود با ۹ درصد رشد ۱۰۵ درصد برنامه، در تولید محصول گالوانیزه و رنگی به‌ترتیب ۹۸ و ۹۶ درصد برنامه، و در نهایت در حمل محصول به مقصد مشتریان با رشد ۱۷ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل ۱۰۹ درصد برنامۀ سالانۀ شرکت در این حوزه تحقق یافته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار اشتغال‌زایی گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: جمع کل اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در گروه فولاد مبارکه ۳۵۰ هزار فرصت شغلی است.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به نقشۀ راه توسعۀ ظرفیت گروه فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در سال ۱۳۷۲ کار خود را با تولید ۲٫۴ میلیون تن آغاز کرد و در ادامۀ این راه موفقیت‌آمیز، با ایجاد واحدهای جدید در جنوب کشور، حفظ سهم ۵۰ درصدی خود در تولید فولاد کشور و دست‌یابی به ۲۵ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده است.
مهندس عظیمیان با اشاره به حجم فروش داخلی و صادراتی فولاد مبارکـه در سال‌های اخیر گفت: از ابتدا تاکنون حدود ۱۰۵ میلیون تن محصولات فولاد مبارکه در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسیده است. این درحالی است که از ابتدا تاکنون حدود ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی تخت به مقاصد موردنظر صادر شده و بیش از ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.
وی با اشاره به بازار مصرف محصولات فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۸ افزود: ۳۳ درصد محصولات فولاد مبارکه به صنعت لوله و پروفیل، ۹ درصد به خرده‌فروشی، ۵ درصد به صنعت حمل‌ونقل، ۷ درصد به شرکت‌های تجاری، ۴ درصد به صنایع لوله‌های اتصال سیالات، ۳ درصد به صنایع لوازم‌خانگی و ۲ و ۱۰ درصد به صنایع بسته‌بندی و سایر صنایع اختصاص یافته است.
او با اشاره به میزان برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانۀ زاینده‌رود گفت: فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری، مصرف بهینۀ آب را در تمامی خطوط تولید خود در دستور کار قرار داده است، تاجایی‌که توانسته مصرف ویژۀ آب را از ۴٫۲ مترمکعب بر تن تولید سال ۱۳۹۱ به ۲٫۷ در سال جاری کاهش دهد.
در نتیجۀ این تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۸ فولاد مبارکه به‌عنوان قهرمان کاهش مصرف آب در بین فولادسازان جهان معرفی شد.
مدیر عامل گروه فولاد مبارکه در ادامه، اهم فعالیت‌های معاونت بهره‌برداری شرکت در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد: تولید انبوه تختال APS X60 (گرید جدید ورق گرم مخصوص گازترش)؛ طراحی و تولید ۶ محصول جدید (تختال گازترش، کلاف گرم ۱۸HMN5 (کلاچ خودرو)، کلاف سرد (کورتن) مخصوص کانتینرهای حمل دریایی، فول‌هارد تسمه‌های بسته‌بندی، کلاف اسیدشویی SPFH590 (رینگ خودرو)، کلاف گرم( لوله آب)؛ تولید دو تیپ ورق مخصوص بدنۀ لوازم‌خانگی با تأیید مصرف‌کننده؛ رشد ۲۵ درصدی تولید ورق با ضخامت ۲ میلی‌متر در فولاد سبا.
اهم فعالیت‌های معاونت فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست اول سال ۱۳۹۸ بخش دیگری از سخنان مدیرعامل فولاد مبارکه در این نشست خبری بود.
وی در این خصوص افزود: تحویل ۶۴۵۴ هزار تن محصولات فولادی از ابتدای سال با رشد ۱۵ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، تحویل ۱٫۲ میلیون تن محصولات فولادی در بازارهای صادراتی از اول سال با رشد ۵۹ درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، و ثبت ۱۵۰۰ هزار تن سفارش محصولات ویژه و با ارزش‌افزودۀ بالاتر در انواع محصولات تولیدی شرکت (۵۲ درصد رشد نسبت به سال قبل) از عمده‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه بوده است.
مهندس عظیمیان از راه‌اندازی پروژه‌های بازیافت حرارت از نیروگاه گازی با افزودن ریکاوری بویلر (HRSG)، احداث دو دستگاه غبارگیر واحد احیا مستقیم در ناحیۀ آهن‌سازی، احداث پست‌های ۶۳ kv و ۴۰۰ kv سایت شهید خرازی، افزایش مسیر ریلی در سالن‌های D2 و D3 خطوط نهایی نورد سرد و مسیر ریلی نقطۀ بارگیری سالن E نورد گرم به‌عنوان عمده‌ترین اقدامات معاونت اجرای پروژه‌های فولاد مبارکه نام برد.
وی اهم فعالیت‌های معاونت تکنولوژی فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ فولاد مبارکه را این‌گونه برشمرد: بومی‌سازی حدود ۸۰ درصد قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید؛ بومی‌سازی ۹۹۷ قطعه و تجهیز ات استراتژیک (جلوگیری از خروج حدود ۱۰ میلیون یورو)؛ ساخت دستگاه پیچش گرم با نرخ کرنش بالا جهت طراحی محصولات جدید؛ تأسیس مرکز نوآوری گروه فولاد مبارکه مبتنی بر تحول دیجیتال؛ اتمام ۳۱ پروژۀ تحقیقاتی با اعتباری معادل ۵۷ میلیارد ریال؛ مشارکت ۴۲ درصدی در نظام پیشنهادات (عملکرد مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد) و راه‌اندازی سیستم تولید تختال برای محیط گازترش.
مهندس عظیمیان در ادامه اهم فعالیت‌های معاونت خرید فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد: تأمین کالاهای اساسی و اولیه فولاد مبارکه شامل سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی، الکترود، فروآلیاژها و…؛ شناسایی منابع تأمین جدید اقلام استراتژیک و گلوگاهی وارداتی با رویکرد پرداخت ریالی؛ امکان‌سنجی و طراحی سامانۀ ارتباط با معادن؛ مدیریت اقلام مازاد و راکد (مصرفی، یدکی و اموالی) موجود در انبارها و استفاده از سیستم‌های مکانیزۀ نگهداری صحیح کالا در انبار.
وی اهم فعالیت‌های معاونت اقتصادی و مالی در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد: افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به ۲۱۰ هزار میلیارد ریال؛ کاهش مالیات‌های تشخیصی سال‌های گذشته و مطالبه‌شده حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان؛ پرداخت ۱۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سود سهامداران در موعد قانونی؛ وصول وجوه حاصل از فروش‌های داخلی به میزان ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و صادراتی به میزان ۴۸۵ میلیون یورو؛ پرداخت مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان و ۱۰ میلیون یورو بابت طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری‌ها.
مدیر عامل گروه فولاد مبارکه اهم فعالیت‌های معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های فولاد مبارکه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ را به این شرح برشمرد:
افزایش سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها به میزان حداقل ۲ هزار میلیارد تومان؛ حضور در افزایش سرمایه‌های شرکت‌های سرمایه‌پذیر (فولاد هرمزگان، گل‌گهر، چادرملو، معدن و فلزات و…)؛ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فولاد زاگرس اندیمشک، اروند کک ایرانیان و…)؛ انجام ارزیابی مالی و عملیاتی شرکت‌های گروه و پیاده‌سازی نظام بودجه‌ریزی در شرکت‌های گروه.
وی گفت: فولاد مبارکه در حوزۀ مسئولیت‌های اجتماعی در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ نیز اقدامات مؤثری انجام داده است که اهم آن‌ها عبارت‌اند از: انجام مساعدت‌های مختلف مالی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، عمرانی، ورزشی، بهداشتی، درمانی و مذهبی به مبلغ بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال؛ مشارکت در جشن گلریزان (آزادی زندانیان دیه) با مساعدت مالی حدود ۲۵ میلیارد ریال؛ تشکیل ۹۲ جلسۀ تعاملی با مسئولین منطقه، استانی و کشوری؛ خرید تجهیزات و آنالیز، دستگاه‌های بیوشیمی و هورمونی برای بیمارستان محمد رسول‌الله (ص) شهر مبارکه؛ مشارکت در تکمیل مرکز آموزشی و فرهنگی خانه معلم مبارکه و مساعدت مالی به سیل‌زدگان شمال، جنوب و شرق کشور.
ارتقای دستاوردهای ایمنی شرکت در سال‌های ۹۷ و ۹۸  بخش بعدی سخنان مهندس عظیمیان بود. وی در این خصوص تصریح کرد: با تلاش جمعی کارکنان و در سایۀ رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در همۀ خطوط به شکرانۀ خداوند ضریب‌های شدت و تکرار حوادث شرکت در ماه‌های اخیربه بهترین شرایط خود در سال های آینده رسیده است.
 وی با اشاره به اقدامات شرکت برای بومی‌سازی قطعات موردنیاز صنعت فولاد خاطرنشان کرد: براساس رویکرد مدیریت شرکت و با همت و تلاش کارشناسان فولاد مبارکه، شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان و دانشگاه‌های کشور تاکنون ۸۰ درصد قطعات موردنیاز این صنعت بومی‌سازی شده است. ضمن این‌که فولاد مبارکه در حال حاضر ماشین‌ساز شدن را در دستور کار خود قرار داده و با قوت هرچه بیشتر در این مسیر در حال حرکت است.
وی در ادامه به لزوم احداث نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه اشاره و تصریح کرد: با توجه به افزایش نیاز بازار داخلی و خارجی به ورق‌های فولادی، خط نورد گرم فعلی فولاد مبارکه جوابگوی نیاز صنایع پایین‌دستی نیست، چراکه ظرفیت تولید کوره‌ها در فولاد مبارکه ۷ میلیون تن و ظرفیت نورد گرم با تمام ظرفیت‌های بهبودیافته در سال‌های اخیر حداکثر ۵ میلیون تن در سال است که نسبت‌به ظرفیت نهایی فولادسازی، ۲ میلیون تن کسری دارد و برای نورد این ۲ میلیون تن شمش فولادیِ اضافه باید فکری می‌شد. بدون شک احداث این خط مزایای زیادی برای کشور خواهد داشت که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: خودکفایی کشور از واردات ورق موردنیاز، و امکان تولیدِ رول ورق جهت ساخت لوله‌های با اقطار بزرگ و ضخامت زیاد به‌منظور انتقال ذخایر نفت و گازِ API X70 (ضخامت تولیدی نورد فعلی از۱٫۵تا ۱۶ میلی‌متر است که پاسخگوی نیاز کشور به کلافِ ورق، جهت استفاده در حوزۀ نفت، گاز و آب نیست. خط جدید، کلافِ فولادیِ با ضخامت ۱٫۵ تا ۲۵٫۴میلی‌متر و عرض تا ۲۰۰۰ میلی‌متر را تولید می‌کند و این نیاز را پوشش خواهد داد)؛ تولید ورق‌های خاصِ استحکام بالایِ سبک DP1180 (فولادهای دوفازی) جهت استفاده در بدنۀ خودروها که باعث سبک‌سازی و استحکام بخشیدن به بدنۀ خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت آن می‌شود؛ تولید ورق‌های عریض موردنیاز برای بدنۀ خودروهای SUV  (شاسی‌بلند)؛ تولید گرید پراستحکام QSD700 جهت تولید شاسی خودروهای سنگین؛ امکان تولید فولاد با کربن متوسط برای ماشین‌کاری در ایران وجود ندارد و خط نورد گرم ۲ این نیاز را برطرف خواهد کرد.
در حال حاضر حدود ۲ میلیون تن تختال مازاد بر مصرف نورد گرم فعلی، در سال موجود است و ارزش‌افزوده‌ای که پس از راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ حاصل خواهد شد نقش مهمی در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی ایفا خواهد کرد. همچنین که از خام‌فروشی تختال نیز جلوگیری خواهد شد. در خط جدید با عنایت به تکنولوژی پیشرفتۀ آن، نیاز به قطعات یدکی، تعمیرات و توقف تولید بسیار کمتر از خط موجود است.
مدیرعامل فولاد مبارکه مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فولاد مبارکه را به این شرح برشمرد: تأمین سنگ‌آهن، کنسانتره و گندلۀ باکیفیت موردنیاز؛ توازن در چرخۀ تولید فولاد و پیگیری اجرای نورد گرم شمارۀ ۲؛ کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی؛ تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و مدیریت بازار.
مهندس عظیمیان در بخش پایانی سخنان خود گفت: در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت و با مجوزهایی که از هیئت‌مدیرۀ شرکت دریافت کرده‌ایم، ان‌شاءالله به‌زودی با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، اصفهان صاحب خط هوایی خواهد شد و توسعۀ بیش‌ازپیش استان را رقم خواهد زد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا