روابط عمومی؛ در خدمت مدیریت باشد نه مدیر

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

روابط عمومی؛ در خدمت مدیریت باشد نه مدیر

 

به گزارش ارک خبر:امروز نقش بنیانی روابط عمومی ها در میزان توفیق به اهداف سازمانی به صورت حقیقتی انکار ناپذیر  در آمده و از آنچنان حساسیت ویژه ای برخوردار بوده که مدیران خردمند سازمان ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، در گزینش مسئولین روابط عمومی حوزه مدیریت خود، نهایت وسواس و دقت خویش را به کار می بندند.

تردیدی نیست که ایجاد و تأسیس “خانه ارتباطات” پیرامون این پدیده در کشورمان، خود اقدامی اندیشمندانه و در خور اهمیت روز افزون مقوله ارتباطات و روابط عمومی  در سطح کشور و جهان می باشد. چرا که؛ تنها در چنین محل هایی امکان تبادل افکار و اندیشه های پویا وجود داشته و اصولاً در این گونه محافل، استعداد ها شکوفا و خلاقیت ها به مرحله بروز رسیده و بالمآل منجر  به تصمیم گیری های واقع بینانه و برنامه ریزی های اصولی روابط عمومی و ارتباطات خواهد شد. و  می تواند مدیران را با ساز و کارهای این حوزه اجتماعی کار بیشتر آشنا کند.

اما در این مقال بر آنم که مدیران را بیشتر با اهمیت و نقش روابط عمومی ها آشنا نمایم زیرا اگر آنان تربیت روابط عمومی نداشته باشند در پروسه کاری با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

اگرچه روابط عمومی و نقش آن در تشکیلات اجتماعی و نظام اداری برای مدیران روشن و بدیهی است، ولی هنوز برای بسیاری از مدیران اجرایی، اهمیت و کارایی این نهاد اساسی در سازمان های اداری مشخص و روشن نشده است.

مدیران باید باور نمایند که روابط عمومی ها مانند بازوانی قدرتمند در کنار آنان قرار می گیرد و می تواند با پشتیبانی مدیریت سازمان را با سرعت به سوی تأمین اهداف و رضایت مردم سوق دهد.

مدیران باید بدانند روابط عمومی ها رسالت برقراری ارتباط نزدیک  و صمیمی بین سازمان و مخاطبین را بر عهده دارند و  در واقع به عنوان یک پل ارتباطی بین سازمان و مسئولین از یک طرف و مردم و خواسته ها، انتظارات، انتقادها و پیشنهادهای مردم از سوی دیگر است و همینطور مردم را از وضعیت سازمان وپیشرفت ها و اهداف آن مطلع می کند.

در همین راستا تعریفی مختصر و مفید از روابط عمومی اینگونه است: روابط عمومی؛ بخشی از مدیریت هر سازمان است که وظیفه برقراری روابط درون سازمانی با کارکنان خود و برقراری ارتباط و ایجاد تفاهم بین سازمان و جامعه  را بر اساس شناخت افکار عمومی  با همکاری رسانه ها به منظور تحقق اهداف سازمان بر عهده دارد.

با این تعاریف در می یابیم که اگر مدیران نخواهند و روابط عمومی ها هم نتوانند، ارتباطی برقرار نمی شود و این یکی از مشکلات مدیریتی جامعه است، وقتی هنوز استراتژی روابط عمومی های استان توسط بالاترین مدیر ارشد استان اصفهان ارایه نگردیده است نمی توان انتظار زیادی هم ازمدیران در این مقوله داشت، زیرا بایستی اول نقشه راه آماده شود و سپس برنامه ریزی های بعدی انجام گیرد. هرچند که کم و بیش ۸۰ درصد روابط عمومی های استان نیز فاقد این تخصص اند و صندلی های روابط عمومی را اشغال نموده اند و دانش آموختگان این رشته ها در سازمان ها در پست های دیگر به کار گمارده شده اند.

خبرنگار:بهمن توکلی فرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا