خرید و فروش گندم در خارج از شبکه رسمی قاچاق محسوب می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به شرایط کرونایی، خرید گندم فقط توسط شرکت غله انجام خواهد شد و خرید و فروش گندم خارج از شبکه‌های رسمی و تعیین شده قاچاق محسوب و با متخلفان طبق ضوابط قضایی برخورد می‌شود.

اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه کمیته گیاه پزشکی آذربایجان شرقی که با محوریت کنترل عوامل خسارت زای محصولات راهبردی و بیماری زنگ گندم و نقش آن در کاهش عملکرد در واحد سطح برگزار شد، افزود: برداشت گندم نزدیک بوده و اولین برداشت استان تقریباً بعد از یک ماه در مزارع شهرستان خداآفرین شروع خواهد شد، اظهار کرد:

وی با اشاره به مزیت خوب ادغام محلول پاشی و پیشگیری از آفات و بیماری ها در مزارع، گفت: استفاده از ظرفیت پهپادها و ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور در مزارع بزرگ و مدرن، می تواند نقش بسزایی در این راستا داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ارائه دستورالعمل‌های متناسب با استان‌ها و شرایط آب و هوایی، برای مبارزه و پیشگیری از آفات و بیماری های  مزارع گندم ضروری است؛ علاوه بر بیماری ها، علف های هرز، آفات، سن گندم و نوع بذر نیز در کاهش عملکرد گندم در واحد سطح تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در آذربایجان شرقی، توانایی لازم در مراکز تحقیقاتی، اجرایی و بخش خصوصی برای مبارزه و پیشگیری از آفات و بیماری های مزارع گندم در سطح استان وجود دارد و اگر هم افزایی مطلوب و قابل قبول بین این مراکز تقویت شود موجب افزایش عملکرد گندم در واحد سطح در اراضی زراعی خواهد بود.

فتحی با اشاره به این موضوع که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم دیم در کشور وجود دارد و از این میزان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ارقام حساس کاشت می شوند، اظهار کرد: مسایل و مشکلات مربوط به کشت ارقام حساس گندم باید در ستادهای مربوطه طرح و راهکارهای عملی و علمی مناسب برای رفع این معضلات بکار گرفته شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هیچ یک از ارقام گندم به طور مطلق در برابر بیماری ها و شرایط نامساعد آب و هوایی مقاوم نیستند و بعد از یک دوره مقاومت خود را از دست می دهند، اظهار کرد: مقاومت ارقام مختلف در چند سال کاهش می یابد و ارقام مقاومت کمتری در برابر بیماری ها از خود نشان می دهند، لذا مدیریت حفظ نباتات، مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی باید تمام برنامه های خود را در قالب حفظ نباتات تنظیم کند.

وی با اشاره به ویدئو کنفرانس رهبر معظم انقلاب با هفت واحد تولیدی کشور و تاکید ایشان بر حساسیت کاشت گندم به عنوان محصول راهبردی، ادامه داد: موضوع گندم مربوط به یک ارگان و سازمان خاص نیست، رهبر معظم انقلاب در این ویدئو کنفرانس به مسئله گندم ورود کردند و اهمیت کاشت گندم در تامین امنیت غذایی کشور را مورد تاکید قرار دادند.

فتحی گفت: مزارع گندم در سطح استان باید بطور مرتب پایش و رصد شوند؛ وقتی کارشناسی وارد یک مزرعه می شود باید با نگاه ویژه مزرعه را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد؛ رصد و پایش مزارع گندم در شهرستان ها باید توسط کارشناسان پهنه، همکاران شاغل در گیاه پزشکی و همکارانی که در مراکز غیردولتی فعالیت می کنند، در اولویت قرار گیرد.

در آذربایجان شرقی ۴۳۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم وجود دارد که از این مقدار ۷۲ هزار هکتار به صورت آبی و بقیه به صورت دیم می باشد.

پیش بینی می شود که امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم از اراضی استان برداشت شود که از این مقدار حدود ۶۰۰ هزار تن به صورت تضمینی خرید می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا