طرح فوری مشکلات خودروسازان، قطعه سازان، صنف لوازم خانگی و صنایع نساجی با وزیر صمت/ دلار ۱۶ هزار تومانی در صورت تامین سرمایه در گردش بنگاه ها عامل تقویت صادرات است

در هشتاد و هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان مطرح شد:

طرح فوری مشکلات خودروسازان، قطعه سازان، صنف لوازم خانگی و صنایع نساجی با وزیر صمت/ دلار ۱۶ هزار تومانی در صورت تامین سرمایه در گردش بنگاه ها عامل تقویت صادرات است

به گزاش ارک خبر:در هشتاد وهفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که با حضور فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان اصفهان برگزارشد، بر ضرورت تشکیل جلسه ای با حضور وزیر صنعت،معدن وتجارت برای رسیدگی به مشکلات خودروسازان، قطعه سازان، صنایع نساجی و لوازم خانگی استان تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان عباس رضایی، استاندار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه باید به تمهیدات زندگی با کرونا عادت کنیم، گفت: با وجودی که کرونا تهدیدات زیادی ایجاد نموده اما در این شرایط تبدیل تهدید به فرصت از اهمیت بالایی برخوردار است. وی تحقق جهش تولید را وظیفه شرعی، عقلی و انسانی دانست و افزود: تاثیرات این ویروس مهلک بر اقتصاد ایران به دلیل درگیر بودن کشور با تحریم های یکجانبه از سال های پیش به اندازه اقتصاد دیگر کشورهای جهان نخواهد بود.
رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در ادامه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری به مناسبت هفته کار و کارگر، بر ضرورت تمرکز بر شیمی پارک ها و پتروشیمی ها همچنین بخش کشاورزی، خدمات، معادن و رسیدگی به مشکلات قطعه سازان تاکید نمود و خواستار ایجاد کمیته های خاص برای تحقق فرمایشات معظم له به منظور تحقق جهش تولید و سرمایه گذاری در این حوزه ها و ارایه پروژه های اجرایی و عملی در این خصوص شد.
رضایی در ادامه ضمن تشکر از اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان پیشگام  یاری رسانی به دانشگاه علوم پزشکی در بحران کرونا همچنین تامین بسته های کمک معیشتی برای خانواده های نیازمند، از کمک های جهادی سپاه، بسیج، اصناف، خیران و کلیه ارگان های یاری رسان تقدیر نمود. وی همچنین بر ضرورت ایجاد شغل و درآمدهای پایدار برای مردم در شرایط کنونی تاکید کرد.
مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(علیه السلام) گفت: دوران کرونا ۴ بحران اساسی در بخش اقتصاد کشور ایجاد نمود. وی بحران نیروی انسانی، فروش و بازاریابی، زنجیره تامین و بحران مالی را از جمله این مشکلات عنوان و تصریح کرد: در این دوران تغییر فرهنگ کار، التهاباتی برای کارفرمایان ایجاد نمود و این در حالی است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته در خرداد و تیرماه بحران فروش و بازاریابی نیز گریبانگیر بنگاه های اقتصادی خواهد شد. دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با تاکید بر اینکه کرونای صنعتی ۹ تا ۱۵ ماه ادامه خواهد داشت و در این دوران اقتصاد جهان راه ده ساله را یکساله طی خواهد کرد، افزود: اگر بنگاه های اقتصادی خود را با تغییرات ایجاد شده تطبیق ندهند با مشکلات زیادی روبرو می شوند. گلشیرازی در ادامه بر لزوم آمادگی بنگاه ها برای مواجهه با بحران زنجیره تامین در اوایل مهر ماه  و تبعات بحران های مذکور بصورت حادث شدن بحران مالی در دی ماه، گفت: با این وجود علاوه بر ضرورت توانمندسازی بنگاه ها از سوی فعالان اقتصادی و تغییر ساز و کارهای سنتی، لازم است بدنه دولت و دستگاه های حاکم با درک موضوع، به نحو مطلوب بحران ها را مدیریت کنند.
وی در ادامه با اشاره به رکورد بی سابقه شاخص بورس کشور در حالی که این شاخص در شرایط بحران کرونا در دیگر کشورها با افت مواجه بوده است، بر ضرورت مدیریت درست این مساله برای اینکه تبعات اقتصادی و اجتماعی نامناسبی به دنبال نداشته باشد، تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین خواستار استمهال کمک های مالی بلاواسطه دولت در حوزه تامین اجتماعی و مالیاتی به بنگاه های اقتصادی شد و تاکید کرد: این امر در کوتاهترین زمان می تواند مشکلات تامین مالی واحدهای اقتصادی مولد را رفع نماید.
گلشیرازی گفت: در شرایطی که صادرات کشور در حوزه های میعانات و فولاد مورد هدف قرار گرفته است، باید صادرات خرد رشد یابد و این مهم تنها در صورت تامین مالی امکانپذیر خواهد بود. وی دلار ۱۶ هزار تومانی را در صورت تامین سرمایه در گردش بنگاه ها ، عامل تقویت صادرات دانست و خواستار برنامه ریزی دقیق و سریع دولت در این حوزه شد.
سردار مجتبی فدا، فرمانده ارشد سپاه در استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: ما از مردم، با مردم و برای مردم هستیم و افتخار ما خدمت به آنها و رفع گرفتاری های آحاد جامعه است.
فدا با اشاره به اقدامات سپاه در شرایط بحران کرونا، تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته توسط سپاه با پشتیبانی مردم صورت گرفته است. وی در ادامه از راه اندازی نرم افزاری به منظور هم افزایی و هم پوشانی کلیه خدمات ارایه شده در شرایط کرونا خبر داد و افزود: تاکنون ۳۳۰ هزار خانواده در این نرم افزار ثبت نام نموده اند که پیش بینی می شود این رقم به ۶۰۰ هزار خانواده نیز افزایش یابد. فرمانده ارشد سپاه  تصریح کرد: تاکنون ۲۶۰ هزار بسته معیشتی به منظور کمک به خانواده های نیازمند در شرایط بحران کرونا توسط نیروهای سپاه و بسیج در استان توزیع شده است.
حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال ۹۹ نفت به کمترین میزان در بودجه عمومی رسیده است و در جلسه شورای سه قوه نیز اصلاحات خردی در بودجه صورت گرفته است. فولادگر در ادامه از ارایه پیشنهادات راهبردی به منظور تحقق جهش تولید در حوزه های مختلف خبر داد. وی لزوم ایجاد راهبرد در صنعت کشورمان به عنوان یک سند ملی، کم کردن جاذبه بازارهای نامولد با هدف حمایت از تولید، لزوم توجه به شفافیت، رقابت و بهبود محیط کسب و کار و امنیت سرمایه گذاری، کمک به تامین مالی بخش تولید به روش های مختلف، کنترل قاچاق و مدیریت واردات و… را از جمله این پیشنهادات عنوان کرد.
فولادگرهمچنین از تمدید بخشودگی جرایم مالیاتی افرادیکه بدهی خود را تعیین تکلیف نموده اند و تصویب آیین نامه اصلاحی تسویه بدهی بدهکاران حساب ذخیره ارزی با نرخ گشایش اعتبارخبر داد.
همچنین محمود تولایی، رئیس اتاق بازرگانی کاشان خواستار تشکیل کمیته ای برای ارزیابی دقیق مشکلات واحدهای صنعتی به منظور کمک رسانی هر چه بهتر به واحدهای آسیب دیده از کرونا شد و افزود: کمک به حفظ اشتغال و تولید این واحدها و ارزیابی دقیق مشکلات بنگاه های اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.
بهروز مهدلو، مدیرکل امور مالیاتی استان نیز با اشاره به اثرات مثبت بسته حمایتی این اداره از بنگاه های اقتصادی در سال گذشته، و ایجاد اعتماد بین فعالان اقتصادی و امور مالیاتی گفت: بسته حمایتی سال ۹۹ اداره کل امور مالیاتی مربوط به کلیه واحدهای تولیدی و غیرتولیدی و بنگاه های آسیب دیده از ویروس کرونا می باشد.
رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف استان نیز با بیان کاهش تاب آوری و آستانه تحمل اصناف در شرایط کرونا، افزایش اختیارات مدیر کل امور مالیاتی استان ها برای تعامل بیشتر با اصناف و کاهش فشار مالیات ستانی در بحران کنونی را ضروری دانست.
همچنین محمدرضا رجالی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان بر ضرورت تشکیل ستاد هماهنگی امور اقتصادی متشکل از کمیته های ملی و استانی با اختیارات ویژه تاکید کرد. وی وظیفه اصلی این ستاد را رصد، ارایه راهکار و پایش مواردی چون تاب آوری اقتصادی، اجتماعی، امنیت غذایی، زنجیره تولید و غیره عنوان کرد. رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان همچنین تشکیل کمیته هایی از جمله کمیته توسعه کسب و کار مجازی و زیر ساخت های آن، کمیته آسیب های اقتصادی و اجتماعی، کمیته صادرات ذیل این ستاد را ضروری دانست.
اصغر اخوان مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و عضو بخش خصوصی شورا نیز تعویق چک های مالیاتی بنگاه های اقتصادی بحران زده در شرایط کرونا را رافع مشکلات این واحدها ندانست و خواستار تمهیدات حکومتی برای رفع مشکلات مالیاتی بنگاه ها و اصناف شد.
اکبر لباف، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز خواستار اتخاذ تمهیدات ویژه در حوزه مالیات برای استان صنعتی اصفهان در شرایط کرونا و بازدید مداوم از واحدهای صنعتی در زمان وقوع مشکلات حاد تولید برای نشان دادن حسن نظر و همکاری مدیران دستگاه های اجرایی به منظور کمک به رفع مشکلات واحدها در این شرایط شد.
شایان ذکر است در این جلسه بسته حمایتی اداره کل امور مالیاتی از فعالان اقتصادی در ۱۷ بند و همچنین پیشنهادات در سطح ملی در ۱۱ بند تصویب شد. همچنین مقرر گردید مشکلات اقتصادی استان ناشی از بحران کرونا و پیشنهادات بخش خصوصی ارایه شده در جلسه، در کمیته ای با حضور معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس اتاق بازرگانی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی جمع بندی و به وزیر اموراقتصادی و دارایی و معاون اول رئیس جمهور ارایه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا