اختصاص ۶۲ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت جنگل‌های آذربایجان‌شرقی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: سال گذشته برای حفاظت و اطفاء حریق جنگل‌های استان ۶۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

در جوابیه روز یکشنبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در واکنش به اظهارات روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مبنی بر عدم تخصیص اعتبار از سوی این سازمان به اطفاء حریق سال گذشته جنگل‌های ارسباران آمده است: برای سال جاری هنوز منتظر ابلاغ دستورالعمل های اجرایی بودجه هستیم و هیچ گونه توزیع اعتباری تاکنون صورت نگرفته است؛ البته فرصت هزینه کرد اعتبارات سال ۱۳۹۸ به علت محدودیت ناشی از شیوع ویروس کرونا، تا پایان شهریور سال جاری تمدید شده است و انتظار می رود در جذب اعتبارات تسریع شود.

در جوابیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اضافه شده است: به منظور اطلاع بیشتر از شرایط بودجه ای اداره کل محیط زیست استان باید گفت در سال ۱۳۹۸ علاوه بر اعتبارات جاری و هزینه ای، از منابع مختلف اعم از ملی و استانی حدود ۶۲ میلیارد ریال اعتبار به این دستگاه تخصیص یافته که نشان از اهمیت مقوله حفاظت محیط زیست و جنگل ها دارد؛ البته علاوه بر آن، سایر دستگاه های مرتبط نیز اعتباراتی دریافت کرده اند که با برنامه ریزی و اولویت بندی می توانند به این امر اختصاص دهند.

جوابیه حاکی است:  انتظار می‌رود اداره کل محیط زیست استان برنامه جامعی جهت حفاظت از محیط زیست استان به ویژه جنگل‌ها تدوین و ارائه کند؛ امری که با وجود پیگیری‌های متعدد این سازمان تاکنون محقق نشده است.

در جوابیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تشریح شده است: از آنجا که در امر حفاظت از جنگل ها دستگاه‌های متعددی از جمله اداره کل محیط زیست، مدیریت بحران استانداری، سازمان آتش نشانی، وزارت دفاع و اداره کل منابع طبیعی درگیر هستند، انتظار می رود پروتکل همکاری بین این دستگاه‌ها تدوین و به مرحله اجرا گذارده شود؛ این پروتکل می تواند ضمن هماهنگ نمودن اقدامات اجرایی دستگاه‌های متولی، در تخصیص هدفمند اعتبارات هم مؤثر واقع شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی روز گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اعلام کرد: در رابطه با آتش سوزی جنگل‌های ارسباران آن گونه که باید از استان ما دستگیری نشد.

حمید قاسمی اظهار کرد: در ماده هشت قانون مدیریت بحران کشور مصوب هفتم مرداد ۹۸ اعلام شده است که مسئولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقاء اثربخشی آن بر عهده سازمان مدیریت بحران کشور بوده که ما این امر را سال گذشته به آقای نجار هم اعلام کردیم.

وی گفت: طبق قانون مدیریت بحران کشور، پیش بینی سالانه نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور و اعلام سازمان برنامه و بودجه بوده که در طول این چند سال ریالی از این بابت ندیده‌ایم.

وی با اشاره به برخی وظایف سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اندک رقمی که به اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی داده می‌شود، کفاف ماموریت نیروها را نمی‌دهد، چه رسد به نیروهای کمکی.

جنگل های ارسباران به عنوان بزرگ ترین پهنه جنگلی آذربایجان شرقی به وسعت ۱۶۴ هزار هکتار سال گذشته دچار آتش سوزی شد که یک هفته ادامه داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا