پیش‌بینی برداشت بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم از مزارع آذربایجان‌شرقی

رییس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سال گذشته با وجود تمام محدودیت های بخش کشاورزی، سالی خوب و توأم با موفقیت بود، پیش‌بینی کرد در سال جاری زراعی بیش از ۸۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و تولید شود.

اکبر فتحی روز دوشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ با وجود تمامی محدودیت های این بخش که متاثر از تحریم اقتصادی کشور و حوادث غیرمترقبه ای نظیر سیل، زلزله و سرمازدگی بود، برای بخش کشاورزی سالی خوب و توأم با موفقیت و افزایش تولید بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته تلاش مضاعف کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی موجب شد که ما در تولید انواع محصولات کشاورزی نسبت به سال زراعی ۱۳۹۷ با افزایش تولید خوبی مواجه باشیم، به طوری که ۳۰۰ هزار تن افزایش تولید در زیربخش های دام و طیور، باغبانی و زراعت داشتیم.  

فتحی گفت: در سال ۱۳۹۸ تولید محصولات کشاورزی از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۷ به ۵ میلیون تن افزایش یافت که از این میزان یک میلیون تن به محصولات باغی، یک میلیون تن به محصولات دامی و سه میلیون تن به محصولات زراعی اختصاص داشت.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: از محصولات شاخص زراعی استان که با افزایش تولید چشمگیری همراه بود، می توان به محصول استراتژیک گندم اشاره کرد که با تولید ۷۰۰ هزار تن گندم از سطح مزارع، رکورد استان در این زمینه شکسته شد.

وی افزود: تولید انواع محصولات لبنی از جمله شیر، محصولات پروتئینی اعم از گوشت قرمز و گوشت مرغ و انواع محصولات باغی در سال ۹۸ در استان مازاد بر نیاز مصرف استان بود که به سایر استان ها و خارج از کشور نیز صادر شد.

رئیس جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی مزارع استان در سال ۹۸ ، گفت: توسعه و افزایش شبکه های آبیاری و زهکشی در سال گذشته نمود عینی یافت و این امر موجب شد تا با افزایش تولید و ارتقا عملکرد در واحد سطح مواجه شویم، کل شبکه های آبیاری و زهکشی استان تا پایان سال ۹۶، ۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را شامل می شد که این رقم در طول سال های ۹۸ و ۹۷ به ۴۱ هزار هکتار افزایش یافت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های شاخص سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزایش و توسعه شبکه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی استان بود، خاطرنشان کرد: در طول سال ۹۸ بالغ بر سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان به شبکه های نوین آبیاری مجهز شد و ۷ هزار هکتار دیگر نیز در دست اجراست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی اذربایجان شرقی ادامه داد: توسعه گلخانه های استان از دیگر فعالیت های موفقیت آمیز سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در سال گذشته بود، تا پایان سال ۹۶ کل گلخانه های استان نزدیک به ۶۰ هکتار بود که این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۲۲۰ هکتار رسید.

 فتحی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن بخش های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی استان توسط ویروس کرونا، افزود: به رغم تمام تاثیرات ویروس کرونا که در سطح جامعه به وضوح قابل مشاهده است؛ فعالیت های بخش کشاورزی تعطیل پذیر نیست و باید مایحتاج غذایی آحاد مردم را تهیه و تامین کرد، بنابراین همه تمهیدات لازم برای ادامه فعالیت های تولیدی کشاورزان انجام گرفته و نهاده های مورد نیاز از جمله کود، سم و بذر و همچنین نهاده های دامی مانند ذرت، سویا و جو تامین و در انبارهای شرکت پشتیبانی دام استان ذخیره شده است و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، کل اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که ۲۵۰ هزار هکتار جزو اراضی آبی است و ۷۴ هکتار آن به باغ ها اختصاص دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا