پمپئو مذاکره با ایران را مشروط کرد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که امروز چهارشنبه سفر خود را به ریاض آغاز کرد، در سخنانی ضمن تکرار ادعاهای خود درباره ایران، گفت: هر زمانی آماده مذاکره با ایران هستیم اما تهران باید رفتار و عملکرد خود را به شکل ریشه ای تغییر دهد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، پمپئو که این سخنان را در گفت و گو با خبرنگاران در هواپیما در هنگام عزیمت به ریاض مطرح کرد، گفت:ما در طول سه سال گذشته مرتب این خواسته خود از ایران را تکرار کرده ایم و ۱۲ مورد تعیین کردیم که باید آن را انجام دهند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: در صورتی که ایرانی ها آماده گفت وگو و نشستن پای میز مذاکره باشند، ما نیز آماده خواهیم بود. ما عجله ای نداریم و نگران هم نیستیم.

وی با بیان اینکه «فعالیت های خارج از مرزهای ایران قابل قبول نیست»، تصریح کرد: آنها باید برنامه موشکی خود را به مکانی که مجاز هستند از خود دفاع کنند، منتقل کنند نه بیشتر از آن.

پمپئو تاکید کرد که ایران اجازه ادامه برنامه های هسته ای خود و آنچه را که او «وحشت افکنی در سراسر جهان» خواند، ندارد.

پمپئو در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود گفت: ایران مدام حقوق بشر را نقض می کند و هنوز اروپایی ها و آمرکیایی ها به طور غیرقانونی در این کشور در بازداشت هستند که این مسئله پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به حملات اخیر به سفارت آمریکا در بغداد تصریح کرد: دولت عراق مسئول حفاظت از سفارتخانه و تاسیسات نظامی  ماست و بارها در این باره ناکام مانده و شکست خورده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: امیدواریم که عاملان حمله اخیر به سفارتخانه ما در بغداد بازداشت شوند و دولت عراق نیز باید اقدامات بیشتری در این باره انجام دهد.

پمپئو درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان نیز گفت: قطعا درباره مسئله ولید فتیحی (پزشک سعودی بازداشت شده) و سایر مسائل حقوق بشر در عربستان گفت وگو خواهم کرد.

پیش از این، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که پمپئو در ریاض با رهبران سعودی در خصوص مسائل منطقه‌ و دوجانبه از جمله ایران، یمن و  وضعیت حقوق بشر در این کشور گفت‌ وگو خواهد کرد.

سفر بعدی این دیپلمات آمریکا، عمان اعلام شده تا ضمن تسلیت درگذشت سلطان قابوس، با هیثم بن‌طارق سلطان جدید این کشور دیدار کند. هدف از این دیدار «تاکید بر همکاری راسخ واشنگتن و مسقط» اعلام شده است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به ریاض، وارد آفریقای جنوبی، اتیوپی، سنگال، آنگولا و آلمان شده  و با مقام های این کشور در خصوص مسائل مختلف گفت و گو کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا