گذرهای تاریخی تبریز ظرفیتی بزرگ برای توسعه گردشگری فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: معابر و گذرهای تاریخی تبریز ظرفیتی بکر و بزرگ برای رونق گردشگری و گسترش فعالیت‌های عمومی فرهنگی هستند.

مرتضی آبدار، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی حوزه مدیریت شهری به ویژه در محدوده‌های تاریخی تعریف گذرهای فرهنگی است، افزود: تبریز به‌ عنوان شهری با هویت تاریخی چند هزار ساله از معابر و گذرهای تاریخی مختلفی برخوردار است که می‌توان با تدوین برنامه‌ای کوتاه و میان‌مدت از این ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری فرهنگی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در وهله اول ایجاد زیرساخت‌های لازم، مرمت کالبد و جداره‌های تاریخی در این مسیرها باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: علاوه بر این کارها باید با بیان مفاهیم فرهنگی و هنری، معرفی صنایع‌ دستی، تولید محتوا، اطلاع‌رسانی و طرح موضوع به‌ منظور جلب مشارکت مردمی در راستای رونق و توسعه گردشگری فرهنگی در محدوده ­های تاریخی تلاش کرد.

آبدار، ادامه داد: هماهنگی و هم‌افزایی ارگان‌های مختلف درگیر در این طرح از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی، شورای اسلامی و شهرداری تبریز، جلب مشارکت مردمی و همکاری اصناف حاضر در مسیرهای تعیین‌ شده برای ایجاد گذرهای فرهنگی از عوامل موثر در موفقیت این طرح است.

گذرهای فرهنگ و هنر شامل خانه‌های تاریخی، موزه‌ها، گالری‌ها، فروشگاه‌های صنایع‌ دستی و سایر امکان فرهنگی است که در مسیر حرکت گردشگران واقع شده و در این گذرها می توان مجموعه‌ای از کسب‌ و کارهای فرهنگی و هنری از جمله هنر خیابانی، تئاتر و هنرهای آئینی راه انداخت تا در مدت‌ زمان ایستایی گردشگر از آنها برای جلب رضایت گردشگر و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای شهروندان استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا