کاهش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در آذربایجان‌شرقی

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از عصر پنج‌شنبه دمای هوای استان به صورت محسوس ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

محمد اشجعی  در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق نقشه های پیش یابی هواشناسی ورود سامانه ناپایداری از عصر امروز به استان در تمامی نواحی موجب بارش برف،  کاهش دما،  یخبندان، مه گرفتگی و اختلال در رفت و آمد خودروها در معابر شهری و جاده ها می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت این سامانه تا اواسط هفته آینده ادامه داشته و با توجه به تداوم کاهش دما از روز شنبه مردم و مسوولان باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حوادث و مشکلات ناشی از بارش برف و یخبندان را انجام دهند.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به مردم توصیه کرد: ضمن رعایت صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی و نکات ایمنی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

اشجعی، ادامه داد: هم اکنون (ساعت ۱۵) کلیبر با ۸ درجه بالای صفر و هریس با ۶ درجه سانتی گراد زیر صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۳ درجه زیر صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا