نقدینگی پایین مهم ترین دلیل شکست استارتاپ ها درایران/ ضرورت وضع ادبیات حقوقی در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان

درنشست بایسته های حقوقی قراردادهای کسب و کار دانش بنیان تاکید شد:

نقدینگی پایین مهم ترین دلیل شکست استارتاپ ها درایران/ ضرورت وضع ادبیات حقوقی در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان

به گزارش ارک خبر: در نشست بایسته های حقوقی قراردادهای کسب و کار دانش بنیان که به همت کمیسیون حقوقی و پارلمانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، نقدینگی پایین مهم ترین دلیل شکست استارتاپ ها درایران عنوان و بر لزوم وضع ادبیات حقوقی در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان در کشور تاکید شد. رضا برادران، رئیس کمیسیون حقوقی و پارلمانی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به استارتاپ های فعال در سطح دنیا، گفت: امروزه استارتاپ های فعال در زمینه سبک زندگی، مشاغل خانگی، استارتاپ های کوچک وابسته به شرکت های بزرگ، استارتاپ های رشد شبکه های اجتماعی مشغول فعالیت هستند. 
وی ایجاد زیرساخت های مبتنی بر IT را از دلایل مهم رشد استارتاپ ها در کشور دانست و بزرگ بودن طبقه متوسط جامعه که خواهان زندگی مدرن هستند و این نوع زندگی از طریق کسب و کارهای دانش بنیان برای این طبقه تامین شده است،همچنین بازار بکر ارایه خدمات را از دیگر دلایل رشد کسب و کارهای دانش بنیان در ایران عنوان کرد. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان فروشگاه های اینترنتی، استارتاپ های فعال در صنعت گردشگری، استارتاپ های فعال در سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری، فعال در حوزه غذا و رستوران، خدمات پزشکی، سلامت، اشتراک گذاری ویدئو، اپلیکیشن مارکت ها ومعاملات ملکی را از مهم ترین حوزه فعالیت کسب و کارهای دانش بنیان در کشور دانست و تاکید کرد: استارتاپ های فعال در زمینه صنایع دستی از قابلیت رشد بسیار بالایی در کشور و بالاخص اصفهان برخوردار هستند. 
برادران با بیان اینکه نیمی از استارتاپ های دنیا با شکست مواجه می شوند نرخ شکست استارتاپ های بیمه مالی و املاک و مستغلات را ۴۲ درصد، آموزش و بهداشت و کشاورزی ۴۴ درصد، خدمات ۴۵ درصد، معدن ۴۹ درصد، تولیدات کارخانه ای ۵۱ درصد، ساخت و سازها ۵۳ درصدواستارتاپ های فناوری اطلاعات را ۶۳ درصد اعلام کرد. 
وی عدم نیاز بازار، اتمام سرمایه، تیم نامناسب، حذف شدن از رقابت، مشکلات هزینه و قیمت گذاری محصول بدون مدل کسب و کار و بازاریابی ضعیف را از جمله مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای دانش بنیان عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که نقدینگی پایین و اجبار در جذب سرمایه گذار مهم ترین دلیل شکست استارتاپ ها درایران است. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه غیر قانونی بودن فعالیت، عدم دریافت مجوز، عدم رعایت حقوق اشخاص، مشکل قانونی مربوط به شریک، غیرمنصفانه بودن قراردادهای سرمایه گذاری، مشکلات مالیاتی، مشکلات بیمه و تامین اجتماعی، تجاوز به حقوق فکری استارتاپ ها و مسئولیت اقدامات کاربران را از مهم ترین چالش های حقوقی استارتاپ ها بیان کرد. 
در ادامه سهیل مهرآمیز،مدیر مرکز حقوقی اتاق ایران با بیان اینکه کسب و کار دانش بنیان حوزه ای رو به توسعه با رشد غیر متعارف و عطشی بالا در جامعه تجاری و اقتصادی ایران است، افزود: این در حالی است که ادبیات حقوقی این حوزه از این رشد عقب مانده است. 
وی حوزه دانش بنیان راپاسخی به ذات غریزه بشری برای آسایش بیشتر در زندگی و فرایند سرعت در تجارت و حوزه ای برای هم سو شدن با مولفه های اقتصاد جهانی دانست و افزود: محاسبه ریسک در این نوع کسب و کارها دارای پیچیدگی زیادی است. 
استاد مدعو این دوره عدم فهم مشترک بین صاحبان ایده و سرمایه گذار را مهم ترین چالش کسب و کارهای دانش بنیان دانست و بر لزوم توجه صاحبان این نوع کسب و کارها به مدیریت روابط با سرمایه گذار تاکید کرد. 
مهرآمیز همچنین بر فراهم کردن چارچوب کلی در قوانین دانش بنیان تاکید و تصریح کرد: مقررات گذاری و ایجاد یک نظام حقوقی در این نوع فعالیت ها در کاهش اختلافات احتمالی بسیار تاثیرگذار است. 
وی عدم رعایت چارچوب حاکمیت اراده در کسب و کارها بویژه کسب و کارهای دانش بنیان را خطر ساز دانست و افزود: عدم تسلط مشاوران حقوقی در قراردادهای دانش بنیان و انتخاب مدل های بعضا اشتباه استارتاپ ها را دچار مشکلاتی کرده است. 
مدیر مرکز حقوقی اتاق ایران با بیان اینکه سرقت ایده یکی از مهم ترین چالش های تجاری سازی ایده در کسب و کارهای دانش بنیان است، انعقاد قرارداد عدم افشا در این زمینه و در نظر گرفتن ضمانت اجرای نقدی در صورت تخلف را در رفع این مشکل مهم ارزیابی نمود. مهرآمیز در ادامه قرارداد سرمایه گذاری، خرید سهام، قرارداد سهامداران، قرارداد سهام تشویقی و اختیار مطالبه را از انواع قراردادهای رایج درحوزه کسب و کارهای نو بیان و به ارایه توضیحاتی در هریک از این موارد پرداخت. 
وی شرط محرمانگی، شرط عدم رقابت، شروط مربوط به نیروی انسانی، شرط تعهد به خدمت و حل و فصل اختلاف را از مهم ترین شروط قراردادهای دانش بنیان دانست. 
شایان ذکر است در این نشست ، عاطفه درزی، دیگر استاد مدعو این دوره نیز به ارایه توضیحاتی در خصوص فرایند ورود سرمایه گذار به کسب و کارهای دانش بنیان پرداخت. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا