موج دوم «آنفلوآنزا» در راه نیست

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: اخیراً نسبت درصد موارد آنفلوآنزای نوع B، در برخی مناطق کشور افزایش یافته اما این را نمى‌توان دلیلی برای موج دوم آنفلوآنزا دانست.

موج دوم «آنفلوآنزا» در راه نیست

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های وزارت بهداشت در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در رابطه با موج دوم آنفلوآنزا، گفت: تجربه حدوداً دهه گذشته در کشور نشان دهنده این است که همه‌گیری آنفلوآنزاهای فصلی به صورت تک‌ موج بوده است و تا الان شواهدی برای موج دوم بیماری در کشور مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزا که به صورت فصلی در پاییز و دی ماه ما شاهد آن بودیم خوشبختانه با توجه به کنترل شاخص‌ها عملاً کنترل شده است. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد را بر اساس دانش و تجربه‌مان می‌توانیم رفتار عامل بیماری و ویروس آنفلوآنزا را پیش بینی کنیم  و ۵ تا ۱۰ درصد عاملی است که کنترل نشده است و در تمام کشورهای جهان، رفتار نامعمولی از خود نشان مى‌دهد. 

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: در نتیجه با توجه به اینکه فصل سرد سال ادامه داشته و عامل بیماری‌زا به صورت آندمیک در کشور حضور دارد،  احتمال این وجود دارد که چرخه بیماری دوباره شروع شود؛ در نتیجه لازم است ما رفتارهای پیشگیرانه بهداشت را که بسیار ساده است  و به بهداشت تنفسی و بهداشت روابط اجتماعی بر مى‌گردد  لحاظ کنیم که قطعاً تاثیر به سزایی در شکل گیری موج دوم خواهد داشت.

وی بیان داشت: علاوه بر ویروس آنفلوآنزای نوع A که عامل اپیدمی قبلی بود، اخیراً نسبت درصد موارد آنفلوآنزای نوع B، در برخی مناطق کشور افزایش یافته است و این را نمى‌توان دلیلی برای موج دوم آنفلوآنزا دانست اما مى‌تواند مجدداً یک همه‌گیری دیگری را در کشور رقم بزند که ما باید مسائل پیشگیرانه و کنترل را لحاظ کنیم.

عرفانی در رابطه با علائم بروز ویروس جدید، بیان کرد: ویروس آنفلوآنزا از نظر خاصیت ژنتیکی،مرتب در حال جهش است که این جهش‌ها مى‌تواند قابلیت سرایت را در بحث بیماری زایی تغییر دهد و از طرفی دیگر ویروسی است که به عنوان یک بیماری قابل سرایت بین انسان‌ها و حیوانات است.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های وزارت بهداشت اضافه کرد: ویروسی که از حیوانات به انسان سرایت مى‌کند این قابلیت را دارد که با ویروس انسانی ترکیب شود و ویروسی ایجاد کند که شدت بیماری و عوارض بروز آن افزایش یابد؛ در نتیجه ما باید در کنار بحث آنفلوآنزای انسانی، آنفلوآ‌‌نزای پرندگان را هم رصد و کنترل کنیم.

وی درباره تأمین داروهای آنفلوآنزا، گفت: تنها داروی در دسترس در اکثر کشورهای دنیا داروی «اسلتامیویر» است و چون این دارو تنها داروی موثر است، باید درست استفاده شود که مقاومت میکروبی ایجاد نشود.

عرفانی خاطرنشان کرد: در مواردی که فرد نیاز به بستری در بیمارستان دارد یا عامل خطری دارند که مصرف دارو را توجیه می‌کند، خوشبختانه ما هیچ مشکلی برای انجام آن نداشتیم؛ هرچند که ما با توجه به تحریم‌ها در قسمت تأمین داروها با مشکل روبرو هستیم اما برای تامین داروی آنفلوآنزا مشکلی نداشته‌ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا