ضرورت تشویق کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی سالم

در نشست کمیته تولید محصولات سالم و امنیت غذایی ذیل کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان تاکید شد:

ضرورت تشویق کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی سالم

به گزارش ارک خبر:رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان درچهارمین جلسه کمیته تولید محصولات سالم و امنیت غذایی ذیل کمیسیون کشاورزی گفت: افزایش تولید محصولات کشاورزی شناسنامه دار مستلزم فراهم ساختن زیرساخت های مورد نیاز این امر است. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمد صادقی، ضمن تاکید بر ضرورت تبیین مزایای محصولات کشاورزی گواهی شده برای کشاورزان و مردم، ورود رسانه ها در این حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد. 
وی مطالبه گری فعالان بخش خصوصی و ارگان های دولتی مربوطه در تولید محصولات سالم و ارایه نظرها به اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی را مهم دانست و افزود: آگاه سازی مردم اعتماد آنها را جلب کرده و با افزایش تقاضای خرید محصولات گواهی شده و شناسنامه دار، تولید نیز افزایش
می یابد.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان همچنین تصریح کرد: در این طرح با برند سازی و  رقابتی شدن محصولات، رونق کشاورزی حاصل خواهد شد.
در ادامه سلیمان میرزایی، رئیس سازمان تعاون روستایی استان اصفهان بر لزوم نظارت صفر تا صد روند تولید محصولات گواهی شده تاکید کرد و افزود: لازم است رسانه ها درخصوص محصولات گواهی شده احساس تکلیف کرده، مردم را از مزایای این نوع محصولات آگاه کنند. 
میرزایی همچنین بر ایجاد مشوق به منظور ایجاد انگیزه برای تولید محصولات گواهی شده توسط کشاورزان تاکید و تصریح کرد: رسانه ها باید مروج ضرورت تولید محصولات کشاورزی شناسنامه دار همچنین مصرف این محصولات در کشور باشند. 
وی تولید محصولات گواهی شده را مقدمه ای بر کشاورزی قراردادی دانست. 
در ابتدای این جلسه نیز سیدمسعود تقوی، رئیس کمیته تولید محصولات سالم و امنیت غذایی ذیل کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، از تهیه و تدوین نظام نامه جامعی به منظور شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی توسط سازمان تعاونی روستایی با مشارکت اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: بدین منظور برای تکمیل چرخه این نظام نامه، از سازمان میادین میوه و تره بار، غذا و دارو و اداره استاندارد برای همفکری و تعامل برای تولید محصول سالم طی جلساتی دعوت خواهد شد. 
وی افزود: پس از تکمیل چرخه مذکور یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک استان در این چرخه وارد و برروند تولید تا فروش آن نظارت دقیق خواهد شد. 
تقوی از اجرای این موضوع به صورت پایلوت در اصفهان و در یک محصول خاص و سپس تعمیم به محصولات دیگر و سپس اجرای این پروژه در کل کشور و به عنوان پروژه ای ملی خبر داد. 
در ادامه حمیدرضا ملاحسینی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان گفت: به دلیل اهمیت سلامت جامعه و به منظور کنترل کیفی محصولات کشاورزی و صیانت از سلامت آحاد جامعه در جهت عاری بودن این محصولات از آلاینده های شیمیایی، طرح جامع سلامت محصولات کشاورزی به ‌منظور نظام‌مند کردن تولید این محصولات و پایش مستمر تهیه شده است. 
وی به حداقل رساندن آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی، رعایت مسایل زیست محیطی در تولید محصول، ترغیب کشاورزان به تولید محصول سالم، آموزش انجام کار گروهی برای تولید این نوع محصولات، رعایت استانداردهای مورد نیاز نهاده ها برای تولید محصول و همچنین استانداردهای مورد نظر برای محصولات تولیدی، بررسی اقتصادی تولید محصول سالم، رعایت استانداردهای بهداشتی برای تولید محصول، بومی کردن دانش و نهادینه کردن تکنولوژی با شناخت کامل از کشت بوم و … را از جمله اهداف طرح مذکور بیان کرد. 
ملاحسینی اصول تولید محصول سالم کشاورزی را شامل مواردی چون افزایش کیفیت محصول، زنجیره تولید، سلامت و امکان ردیابی محصول، حمایت و نگهداری از محیط زیست و بهداشت و ایمنی غذا عنوان کرد. 
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان سبزی های مختلف، محصولات باغی شامل سیب، گلابی و انار، همچنین محصولات زراعی شامل گندم، جو، ذرت و غیره را از محصولات هدف طرح مذکور معرفی کرد. 
وی نیازهای اجرایی تولید محصولات سالم کشاورزی را به کارگیری امکانات دولتی در راستای تدوین دستورالعمل های استاندارد تولید محصولات، نظارت بر تولید، واردات و عرضه نهاده های گواهی شده، معرفی و به کارگیری آزمایشگاه های معتمد، آموزش دوره ای تولیدکنندگان و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مصرف کنندگان، به کارگیری امکانات غیردولتی در جهت تشکیل و تقویت شرکت های تعاونی تولید، اجرای دستورالعمل ها و آیین کار در فرآیند تولید، استفاده از نهاده های تایید شده در فرآیند تولید و عرضه محصولات در قالب شرکت های تعاونی تولید با برند مشخص عنوان کرد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا