نماینده اتحادیه اروپا: وظیفه داریم مانع از فروپاشی برجام شویم

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل با اعلام اینکه وظیفه این اتحادیه ممانعت از فروپاشی توافق هسته‌ای ایران است، لغو تحریم‌های آمریکا را امری ضروری در این توافق دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، «اولاف اسکوگ»، نماینده این اتحادیه در سازمان ملل، در جلسه اخیر شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره عواقب تصمیم آمریکا در تمدید نکردن کامل معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های هسته‌ای عدم اشاعه هشدار داد.

او با اشاره به تاکید اعضای باقی مانده در برجام بر لزوم حفظ آن در جلسه کمیسیون مشترک در تاریخ ششم دسامبر گفت: «ما به عنوان اعضای جامعه جهانی وظیفه داریم که مانع فروپاشی آن (برجام) شویم.»

این مقام اروپایی با اشاره به پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای اعلام کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این مسئله را با مکانیزم نظارتی سخت تایید کرد.»

اسکوگ درباره گام‌های ایران در کاهش عمل به تعهدات برجامی خود هم گفت: «اتحادیه اروپا از این مسئله عمیقاً متاسف است و ما قویاً از ایران می‌خواهیم که مسیر حرکت خود را تغییر دهد. در کنار اجرای تعهدات برجامی ایران، لغو تحریم‌هایی که منجر به عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی [جهان] با ایران شود نیز بخش ضروری برجام است».

او در ادامه اظهاراتش افزود: «بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تصمیم آن برای تمدید نکردن معافیت‌های تجارت نفت، تاثیر محسوسی بر اقتصاد ایران داشته است. تصمیم آمریکا برای تمدید نکردن کامل معافیت‌های پروژه‌های هسته‌ای عدم اشاعه هم می‌تواند عواقب امنیتی بسیاری داشته باشد».

این دیپلمات اروپایی در ادامه از تلاش‌های روسیه برای تداوم اجرای پروژه در تاسیسات هسته‌ای فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار دارویی استقبال کرد.

اسکوگ همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه با طرح این ادعا که آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از تهران خواست از این اقدام اجتناب کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا