تامین پایدارآب شرب منطقه شاهین شهر با هوشمند سازی شبکه

تامین پایدارآب شرب  منطقه شاهین شهر با هوشمند سازی شبکه

به گزارش ارک خبر:شاهین‌شَهر همسایه شمالی شهر اصفهان و به عنوان شهری نوبنیاد در آستانه اصفهان بزرگ می‌باشد رشد بالای مهاجرت، گسترش محدوده شهری و استقرار جمعیت ۱۵ هزار نفری در مسکن مهر از جمله شاخص های  مهم این شهر می باشد بنابراین تامین پایدار آب شرب این شهر  از اهمیت بسزایی برخوردار است این در حالیست آب شرب  شاهین شهر بطور مستقیم از خط انتقال آب به قطر ۱۴۰۰ میلی متر از تصفیه خانه باباشیخعلی  تامین می شود و بمنظور چگونگی تامین پایدار آب شرب مردم در شاهین شهر گفتگویی با محمد خلیلی مدیر آب و فاضلاب شاهین شهر صورت گرفت .

به منظور تامین پایدار آب شرب مشترکین درشاهین شهر چه تدابیری مد نظر قرار داده اید؟

مردم شاهین شهر تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند لوله ایی به قطر ۱۴۰۰ میلیمتر میزان آب تخصصی برای آب شرب را از تصفیه خانه باباشیخعلی به شاهین شهر منتقل می کند این حجم آب  در مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی ذخیره می شوداین در حالیست که حدود ۲۵ سال این مخزن دارای یک خط رفت بوده و یک طرفه محسوب می شد در حالیکه برای آبگیری مستمر و تامین پایدار آب شرب مشترکین، باید این مخزن دارای خط رفت و برگشت باشد . از آنجا که خط انتقال آب از مخزن ۲۰۰۰۰ متر مکعبی شاهین شهر بصورت رفت و برگشت (تک خطی) بود همواره می بایست در مواقع استفاده از مخزن زمانی برای پر سازی آن اختصاص داده می شد.

  که در تابستان سال ۹۸ موفق به اجرای خط برگشت این مخزن شدیم ، این امر نه تنها عامل بسیار مهم در تامین پایدار آب شرب مشترکین محسوب می شود بلکه یکی از مولفه های پدافند غیرعامل هم بشمار می آید چرا که در هنگام وقوع حادثه  خطی برای انتقال و تامین آب شرب همچنان مردم وجودارد

برای رفع مشکل افت فشار آب در شهرک گلدیس چه اقداماتی در دستورکار قرار دادید؟

منطقه گلدیس با ۶۷۰۰ انشعاب آب در قسمت شمالی شاهین شهر واقع گردیده است. دورترین نقطه گلدیس دارای ارتفاعی معادل       1609    بوده که نسبت به نقطه آبگیری      ۱۰  متر بالاتر می باشد.این در حالیست که ساکنان  محله بنیاد ازدواج ، فدک ، گلدیس، هشت بهشت کوی کارمندان و مخازن هشت بهشت ، کارخانه آرد جرعه ، کارخانه مک ماکارون ، دانشگاه آزاد ، و چند صنعت کوچک دیگر آب شرب آنها  ازخط انتقال گلدیس به قطر ۴۰۰ میلی متر که از خط ۷۰۰ میلی متر آبگیری می شود تامین می گردد . نظر به اختلاف ارتقاع  شهرک گلدیس نسبت به نقطه اتصال خط ۴۰۰ به خط ۷۰۰ معمولا امکان آبرسانی به آن مناطق با فشار خط اصلی آبرسانی به فازهای ۳و۴و۵ گلدیس امکان پذیر نمی بود بدین منظور ازظرفیت  مخزن  20000 مترمکعبی استفاده می گردید.واز آنجاکه مخزن ۲۰۰۰۰  مترمکعبی ایستگاه پمپاژ موجود ، کفاف آبدهی به کل شهر را   نمی داد لذا طراحی مخزنی مختص منطقه گلدیس در نظر گرفته شد. اینها در حالی صورت گرفت که در سالهای گذشته بلند مرتبه  سازی در فازهای ۴و۵ ، در شهر گلدیس  انجام گردیده بنابراین  با توجه به اختلاف  ارتفاع شهرک گلدیس با مخزن ۲۰۰۰۰ مترمکعبی  در زمان پیک مصرف فشار لازم برای تامین آب شرب ساکنان آن مناطق وجود نداشت  که برای رفع این چالش اجرای عملیات ایستگاه پمپاژ شهرک گلدیس در دستور کار قرار گرفت.

لطفا پیرامون چگونگی اجرای عملیات ایستگاه پمپاژ شهرک گلدیس توضیح دهید؟

بر اساس مطالعات  صورت گرفته در زمانهای پیک مصرف نیاز آبی  منطقه گلدیس معادل ۳۵۰ لیتر بر ثانیه بوده  که با در نظر گرفتن وسعت منطقه در سالهای آتی  ،آب مورد نیاز مشترکین۳۷۰ لیتر بر ثانیه محاسبه گردید،همچنین با توجه به تعداد انشعابات منطقه گلدیس ، فدک ، کوی کارمندان ، محله هشت بهشت ،مخازن هشت بهشت ،تعدادی از انشعابات بالا دست  خیابان مخابرات و شهرک میلاد نیاز به بکارگیری  پمپهایی با قدرت بالایی بوده  ، بطوری که آب شرب با فشار یکسان و پایدار در اختیار تمام مشترکین در طبقات مختلف قرار گیرد  طبق بررسی های  انجام شده مشخص گردیده بدلیل عبور خط انتقال گلدیس از منطقه بنیاد ازدواج و برداشت از این خط و وجود اتصالات زیاد فشارآب در نقطه خروجی حدود ۵۰ درصد از تقلیل می یابد به گونه ای  که فشار باقی مانده در خط انتقال ، تامین کننده نقاط بالادست گلدیس ، کوی کارمندان  ومخازن هشت بهشت نخواهد بود.

لذا بمنظور تامین فشار مطلوب آب  یک باب ایستگاه پمپاژ در مسیر خط انتقال بصورت بوستر پمپ ایجاد شد .با توجه به محدودیت مکانی نصب پمپ بصورت شناور افقی در نظر گرفته شد.  اجرای این پروژه با نصب پمپ به صورت شناور افقی برای اولین بار در کشور صورت گرفت  و بدین ترتیب مشکل افت فشار شهرک گلدیس برطرف گردید.

برای توزیع عادلانه آب با فشار یکسان در شاهین شهر چه راهکاری در دستور کار قرار دادید؟

همانطور که عنوان شد  آب شرب شاهین شهر بطور مستقیم از طرح آبرسانی اصفهان بزرگ از طریق  خط انتقال به قطر ۱۴۰۰ میلی متر تامین می شود بر این اساس  تغییرات فشاردر  خط انتقال   بر شبکه توزیع شهر نیز اثر گذاشته ،این در حالیست که نیاز مصرفی مشترکین در شاهین شهر با توجه به  عدم مصرف واحدهای صنعتی بزرگ در ساعات شبانه کاهش می یابد که این امر افزایش فشار آب را در برخی از ساعات شبانه بهمراه دارد  ونیز مصرف کمتر در   فصول خنک و سرد سال منجر به افزایش  فشار آب می شود بطوری که در برخی نواحی فشار آب تا مرز ۴٫۵ بار نیز می رسد همین امر منجر به هدررفت و شکستگیهای خطوط آبرسانی  می شود.

   از طرفی میزان نشت و  وقوع حوادث در شبکه توزیع نسبت مستقیم با  میزان فشار آب دارد  بنابراین هرچه که تغییرات به حداقل برسد و نمودار تغییرات در راستای یک خط باشد حوادث کمتری را شاهد خواهیم بود.

بنابراین بمنظور کنترل و مدیریت فشار شبکه  همچنین کاهش  هدر رفت آب یک دستگاه شیر فشار شکن هوشمنددر ورودی شهر نصب گردید. و با اجرای این پروژه نوسانات فشار آب در طول شبانه روز به حداقل رسید  بطوریکه آب شرب در هر شرایطی با فشار یکسان در اختیار مردم قرار می گیرد و نیز با تعدیل فشار قطعا شاهد کاهش قابل توجه حوادث در برخی از نقاط شهر هستیم. این در حالیست که کیله عملیات مونتاژ شامل نصب شیرآلات قطع و وصل ، شیر هوا ، و … قبلا و در محیط کارگاهی انجام گردید

نصب فشار شکن هوشمند چه مزیتهایی در بهره برداری درست از منابع بهمراه داشت؟

با نصب شیر فشار شکن هوشمند بر روی خط انتقال آب طرح اصفهان بزرگ به شاهین شهر شاهد کاهش فشار شبانه   بودیم که در نهایت منجر به کاهش تعداد حوادث گردیده به طوری که پس از سه روز نصب شیر فشار شکن  نسبت به قبل از نصب در مدت مشابه   شاهد کاهش تعداد ۱۱ مورد حوادث بودیم .

بغیر از آب طرح از منابع محلی هم برای تامین آب شرب منطقه شاهین شهر استفاده می شود؟

 دو حلقه چاه در منطقعه قلعه خواجه شاهین شهر حفر گردید که آبدهی این چاهها ۵۰ لیتر در ثانیه است و یک حلقه چاه دیگر در این منطقه در حال حفر می باشد و یک حلقه  در حال جانمایی است که پیش بینی شده آبدهی  این دو حلقه چاه هم حدود ۵۰ لیتر در ثانیه باشد که از این منابع برای تامین آب شرب روستای مورچه خورت ، شاهین شهر در مواقع بحران ، شهرک صنعتی اصفهان بزرگ ،شهرکهای صنعتی محورهای منتهی به ،پلیس راه اصفهان -کاشان استفاده می شود  این پروژه  در راستای  رعایت موارد پدافند غیر عامل در منطقه قلعه خواجه شاهین شهر  در دستور کار قرار گرفت  و  به منظور انتقال آب چاههای حفر شده  خطی به قطر ۳۰۰  میلیمترچدن داکتیل وطول ۵۴۵۰ متر با عبور از زیر اتوبان شهید کاظمی به روش پایپ جکینگ با اعتباری بالغ بر ۳میلیارد تومان احداث گردید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا