شهردار اصفهان در صحن علنی شورای شهر: تلاش می کنیم همه ایستگاه های مترو تا پایان هفته مجددا فعال شود / ارسال گزارش خسارات اصفهان به رئیس جمهور

شهردار اصفهان در صحن علنی شورای شهر: تلاش می کنیم همه ایستگاه های مترو تا پایان هفته مجددا فعال شود / ارسال گزارش خسارات اصفهان به رئیس جمهور

لایحه دو فوریتی اختصاص ۱۶ میلیارد تومان به منظور بازسازی خسارات، تصویب شد

شهردار اصفهان گفت: تلاش می کنیم همه ایستگاه های آسیب دیده متروی اصفهان در حوادث اخیر تا پایان هفته مجددا فعال شود.  

به گزارش ارک خبر، قدرت اله نوروزی در یکصد و سومین جلسه علنی شورای شهر اصفهان اظهار کرد: حوادث اخیر در شهر اصفهان مانند حادثه ای غیرمترقبه بود که ناگهان شهرداری را غافلگیر کرد چراکه تکلیف شهرداری خدمات رسانی به شهروندان است و وظیفه پیش بینی این حوادث و نقش امنیتی را بر عهده ندارد.

وی ادامه داد: زمانی که بحرانی ایجاد می شود، نفی یا کتمان بحران فایده ای ندارد و سبب تشدید آن نیز می شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در صورت کتمان بحران قدرت کار خلاقانه هم از ما گرفته می شود، گفت: اگر با حوادث خلاقانه برخورد نکنیم ممکن است میدان عمل را از ما بگیرند. تمسک به چنین شیوه هایی سبب بی عملی شده و جرات تصمیم گیری را از ما می گیرد.

وی ادامه داد: نخبگان جامعه باید پای کار بیایند و با احساس مسئولیت اجتماعی چاره ای برای این بحران ها بیندیشند. اگر چنین بحران هایی برای مدیریت شهری دوباره تکرار شود هزینه های سنگینی برای شهر دارد و زندگی را برای مردم مشکل می کند. 

نوروزی از تشکیل کمیته ارزیابی خسارات شهر در شهرداری اصفهان به ریاست معاون عمران شهری شهرداری خبر داد و گفت: بر اساس گزارشات این کمیته تاکنون ۳۰۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان خسارت به شهر اصفهان طی حوادث اخیر وارد آمده است. 

کمک مدیران شهری اصفهان به مدیران سیاسی استان

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک اتوبوس دوباره به شهر اضافه کنیم، باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنیم، اظهار کرد: در صورتی که پول برای خرید اتوبوس باشد هم اتوبوسی برای فروش نیست.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری از همان لحظه نخست در میدان حضور داشت تا در حد توان خود از خسارت به شهر جلوگیری کند، تصریح کرد: مدیران شهری اصفهان در حوادث اخیر به کمک مدیران سیاسی استان و نیروهای انتظامی آمدند تا از خسارت ها کاسته شود.

وی بیان کرد: ۵ ایستگاه متروی اصفهان به ویژه ایستگاه علیخانی در این جریانات دچار خسارت شد و از همین رو در روز دوم حوادث مجبور شدیم حرکت قطارهای متروی را متوقف کنیم تا امنیت برای مردم تامین شود.

نوروزی از آسیب دیدگی یکصد دستگاه اتوبوس شهری و آتش سوزی ۲۸ دستگاه سخن گفت و افزود: از هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهری که شهرداری داشت معمولا هزار دستگاه در خطوط فعال بود که از این هزار دستگاه اکنون ۱۰ درصد با آسیب روبرو شده است.

وی از ایفای نقش نیروهای آتش نشانی به صورت ایثارگرانه در میدان حوادث گفت و افزود: ۵۰ آتش نشان ما در این حوادث مصدوم و مجروح شدند. 

شهردار اصفهان اظهار کرد: در طول این اتفاقات همه مناطق بسیج شدند تا از ورود نیروهایی که قصد تخریب داشتند، جلوگیری کنند.

نوروزی بیان کرد: معمولا در قراردادهای بیمه پرداخت خسارت اینگونه حوادث وجود ندارد اما رایزنی هایی در سطح ملی صورت گرفته تا بیمه خسارات ناشی از آتش سوزی را پرداخت کند. 

وی از تهیه نامه ای حاوی مستندات اتفاقات اخیر در اصفهان برای ارسال به رئیس جمهور خبر داد و گفت: این نامه قرار است با امضای استاندار اصفهان برای پیگیری موارد خواسته شده، به رئیس جمهور ارسال شود.

شهردار اصفهان از تهیه چندین جزوه تحلیلی از سوی معاونت فرهنگی – اجتماعی شهرداری اصفهان برای بررسی و تحلیل حوادث اخیر سخن گفت و افزود: امیدواریم با کمک اعضای شورای شهر اصفهان برای رفاه مردم و جبران خسارت ها تلاش کنیم چراکه همه خسارت های وارد شده نیاز به اقدام فوری دارد.

نوروزی از آسیب دیدگی ۴۰۰ تقاطع و نابودی ۹۰ چراغ راهنمایی و رانندگی گفت و افزود: ۸۰ درصد از خسارات وارده به این بخش حل شده است. به دوربین های ثبت تخلفات هم آسیب وارد شده و با توجه به اینکه این تجهیزات از خارج کشور وارد می شود، شاید امکان جایگزینی آنها به زودی میسر نباشد اما تلاش ما برای تعمیر چراغ های راهنمایی ادامه دارد. 

وی از فعالیت مجدد همه ایستگاه های متروی اصفهان تا پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر همه ایستگاه های آسیب دیده در حد توان در حال تعمیر است که به طور مثال پله های برقی ایستگاه کاوه در حال بازسازی است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در راستای تحقق پدافند غیرعامل در سازه های شهری، برای بخشی از متروی اصفهان که به صورت روباز است، چاره اندیشی خواهد شد، اظهار کرد: حمل و نقل شهرداری بیشترین آسیب را متحمل شده و احیای آن هم سخت ترین بخش کار است اما تلاش می کنیم این چالش حل شود.

اولویت نخست شهرداری برای صرف اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی تعمیر سازه های ترافیکی است

همچنین در ادامه این جلسه، برای تعمیر و بازسازی اموال خسارت دیده شهرداری در جریان حوادث اخیر لایحه دو فوریتی شهرداری اصفهان برای برداشت از محل حساب اختصاصی ۱۰ درصد عوارض زیربنا مبلغ ۵۰ میلیارد ریال، از حساب اختصاصی عوارض مترو مبلغ ۳۰ میلیارد ریال و حساب اختصاصی تامین پارکینگ مبلغ ۸۰ میلیارد ریال با دوره استرداد یک ساله به صحن علنی آمد که از سوی اکثریت اعضای شورای شهر اصفهان به تصویب رسید.

در توضیح این لایحه مرتضی طهرانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه طی جلساتی که با شورای معاونان شهرداری داشتیم و با توجه به اینکه انجام برخی اقدامات در راستای بازسازی شهر مثل چراغ چهارراه ها و دوربین ها و تجهیزات ترافیکی فوری است، اظهار کرد: مجموع خسارت دوربین ها و چراغ های شهر ۲۳ میلیارد تومان است که این بخش اولویت اول ماست.

وی با بیان اینکه درخواست شهرداری اصفهان طی این لایحه دو فوریتی، شامل ۱۶ میلیارد تومان می شود، تصریح کرد: این مبلغ برای احیاء بخش های آسیب دیده ناچیز است و اگر بخواهیم به نوسازی مترو که حدود ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیده است و اتوبوس ها که در میان مدت و بلندمدت جبران خسارت می شوند، بپردازیم به اعتبارات بیشتری نیاز است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان افزود: ۱۶ میلیارد تومانی که در لایحه قید شده برای انجام اقدامات فوری و ضروری است تا خللی هم به حقوق و دستمزد پرسنل شهرداری وارد نشود و از این محل که ذخیره خزانه است این اعتبار را جابجا کنیم تا خسارت ها را جبران کنیم.

وی افزود: امیدواریم اگر اعتبار را از دولت گرفتیم این اعتبار را جایگزین کنیم و اگر دولت به هر دلیلی این خسارات را پرداخت نکرد شهرداری از محلی دیگر این هزینه ها را جابجا کند.

طهرانی بیان کرد: تعمیر چراغ های راهنمایی، اسکست ها، معابری که تخریب شده و محل عبور مردم است در اولویت نخست صرف این اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی است و همین الان هم تجهیزات به صورت چکی از سوی شرکت ها خریداری شده و در حال تعمیر است.

وی در خصوص از بین رفتن فیبرهای نوری در حوادث اخیر گفت: جعبه های فیبرنوری آتش گرفته، به طوریکه حدود شش میلیارد تومان برآورد خسارت به شبکه های فیبرنوری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا