در کدام استان‌ها سرطان معده شیوع بالایی دارد؟

عضو انجمن گوارش و کبد گفت: سرطان معده در استان‌های واقع در حاشیه شمالی کشور ایران شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شیوع بسیار بالایی دارد و میزان بروز سرطان معده در این استان ها در مردان ۵۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۲۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر در هرسال است.

به گزارش روز سه شنبه انجمن گوارش و کبد عباس یزدانبد افزود: عوامل محیطی و ژنتیکی مهم ترین علت ابتلا به این نوع سرطان بوده و وضعیت اجتماعی و اقتصادی پائین، مصرف سیگار، مواد مخدر، بهداشت پائین دهان و دندان، پرخوری و چاقی از عوامل خطر ابتلا به سرطان معده است.
وی اظهار داشت: سرطان معده در ۹۵ درصد موارد در سنین بالای ۴۰ سال اتفاق می افتد، بنابراین هر فرد بالای ۴۰ سال اگر برای اولین بار دچار درد معده، استخوان، گیرکردن لقمه غذایی، کاهش وزن شود بایستی فورا جهت آندوسکوپی فوقانی به متخصص گوارش مراجعه نماید.
یزدانبد ادامه داد: تشخیص سرطان معده در این استان ها به سادگی با انجام آندوسکوپی فوقانی و قفسه سینه، آندوسونوگرافی و پت اسکن و غیره  از نظر میزان پیشرفت بیماری مورد بررسی قرار می گیرند. تا درمان های مناسب مانند  جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی برای بیماران تجویز شود،   میزان بقای بیماران بعد از تشخیص ۱۰ الی ۲۰ درصد بوده که با انجام آندوسکوپی های غربالگری در کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی با کشف زود سرطان در مرحله بدون علامت و برداشتن کانون سرطان با آندوسکوپی، بیماران در بیش از ۹۵ درصد موارد بهبودی پیدا کرده و زنده می مانند.
در نوزدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد ایران روش های تعیین مرحله پیشرفت سرطان مورد بحث قرار خواهد گرفت تا مشکل بیمار زودتر تشخیص داده شده و راهکار درمانی مناسب برای آن اتخاذ و از ارائه درمان های غیرضروری دوری کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا