بهبود چروک و آکنه با پیوند سلولهای بنیادی فرد به پوست خود

محققان کشور با بررسی اثر درمانی و عوارض جانبی استفاده از فیبروبلاست‌های خود فرد در جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی به این نتیجه رسیدند که چروک و آکنه با سلولهای بنیادی فرد بهبود می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی یکی از مطالبات جامعه از بخش درمانی در سراسر جهان است. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که پیوند سلول‌های فیبروبلاستی خود فرد، می‌تواند موجب جوان‌سازی پوست شود.

به منظور بررسی بی‌خطر و اثربخش بودن استفاده از این سلول‌ها در دراز مدت، محققان پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی قزوین، یک مطالعه بالینی مرحله دوم (فاز دو) طراحی کردند که طی آن ۵۷ فرد با چین و چروک (۳۷ نفر با ۱۳۲ محل برای درمان)، یا اثر آکنه (۲۰ نفر با ۳۶ محل برای درمان) با نمره مشخصی از آسیب پوستی، در سه مرحله سلول‌های فیبروبلاستی برداشت شده از بدن خود بیمار را به‌صورت تزریق در محل ضایعه با فواصل ۴ تا ۶ هفته‌ای دریافت کردند.

اثربخشی و عوارض جانبی ۲، ۶، ۱۲ و ۲۴ ماه پس از آخرین تزریق بررسی شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است نشان داد، استفاده از این روش چروک و اثر آکنه را دست کم دو نمره بهبود می‌بخشد. شش ماه پس از آخرین تزریق ۹۰.۱ درصد از محل‌های چروک و ۸۶.۱ درصد از اثرات آکنه دست‌کم یک درجه بهبود را نشان دادند.

همچنین در دست کم ۵۶.۱ درصد از چروک‌ها و ۶۳.۹ درصد از اثرات آکنه دو درجه بهبودی دیده شد. بیماران به ۷۰.۵ درصد از چروک‌ها و ۷۲.۲ درصد از اثرات آکنه نمره درمانی خوب یا عالی دادند. بهبودی‌های ایجاد شده تا پایان ۲۴ ماه ثابت بود و در طول مدت مطالعه هیچ عارضه جانبی مشاهده نشد.

نتایج این پژوهش نشان داد استفاده از فیبروبلاست‌های خود فرد در جوان‌سازی و بهبود ضایعات پوستی موثر است و در دراز مدت اثر جانبی خاصی ندارد.

دکتر ناصر اقدمی، دکتر امیر باجوری، دکتر زهرا عروجی محققان این پروژه بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا