همایش شعرخوانی شاعران طنزسرای کشور در تبریز برگزار می‌شود

همایش شعرخوانی شاعران طنزسرای برجسته کشور و معرفی مجموعه هفت جلدی «تورک ادبیات و مدنیت‌ینده گولوش،مزاح و طنز» (خنده، مزاح و طنز در ادبیات ترکی آذربایجانی) در تبریز برگزار می‌شود.

علی پولاد، فعال فرهنگی و نویسنده کتاب هفت جلدی «تورک ادبیات و  مدنیت‌ینده گولوش،مزاح و طنز» (خنده، مزاح و طنز در ادبیات ترکی آذربایجانی) و دبیر اجرایی همایش شعر طنز، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این همایش روز سه شنبه با حضور ۳۰ شاعر از سراسر کشور در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود و در این مراسم از استاد کریمی مراغه ای نیز تجلیل می شود.

وی با بیان اینکه این اقدام فرهنگی برای اولین بار در کشور اجرا می شود، افزود: موضوع همایش فقط روح انسان و شاد کردن انسان هاست که ابتدا ۳۰ شاعر اشعار طنز خود را در این همایش می خوانند و بعد از آن ها عاشیق ها اشعار طنز خود را همراه با موسیقی ترنم می کنند.

فعال فرهنگی تبریزی با اشاره به جمع آوری اشعار ۶۰۰ شاعر مطرح ترک زبان ایران در قالب کتاب هفت جلدی (خنده، مزاح و طنز در ادبیات ترکی آذربایجانی) گفت: این کار بدیع برای اولین بار در دنیا اجرا می شود،در بیشتر نقاط دنیا اشعار طنز جمع آوری شده درباره «خندیدن به یکدیگر» است، اما اشعار جمع آوری شده در مجموعه هفت جلدی «خندیدن همه با هم» است.

پولاد، هدف از نوشتن مجموعه هفت جلدی اشعار طنز و نیز برگزاری شب شعر طنز را خنداندن مردم و رفع غم و غصه اعلام کرد و افزود: به هنگام جمع آوری مجموعه اشعار طنز، هدف اصلی ام نرنجاندن هیچ کس و خندیدن همه باهم بوده است.

وی در مورد گردآوری این مجموعه اشعار نیز گفت: در این مجموعه اشعاری از ۲۰۰ شاعر ترک زبان از شهرهای تبریز،ارومیه،اردبیل،زنجان،قزوین، همدان،شیراز  و  ترکمن ها وجود دارد که کار گردآوری را به افراد خبره  علمی و ادبی سپردم و در ابتدا ۵ هزار صفحه شعر جمع آوری کردیم که بعد از غربالگری اشعار، این مجموعه چاپ شد.

علی پولاد از سرمایه گذاران و بازرگانان موفق تبریز در سطح بین المللی است که علاقه فراوانی به کمک به توسعه و ترویج فرهنگ و ادبیات دارد؛ وی حامی مالی همایش سالانه عمر خیام در شهر نیشابور بوده است. 

بنیانگذاری «بنیاد نظامی پژوهخی» در تبریز و برنامه ریزی برای برگزاری همایش بین المللی حکیمنظامی فرودسی در سال ۱۴۰۰ از جمله دیگر اقدامات پولاد در حوزه گسترش فرهنگ و ادبیات ایران زمین است.

پولاد همچنین کتاب نفیسی را درباره تبریز با عنوان «شناسنامه تبریز و پیرامون» به ۵ زبان مهم جهان، منتشر کرده است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا