زاخارووا؛ آمریکا مقصر کاهش تعهدات برجامی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران مخرب و غلط است و واشنگتن را در کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران مقصر خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت، سیاست آمریکا درخصوص تقابل با ایران غیرسازنده است و امنیت منطقه بدون همکاری با تهران ممکن نیست.

زاخاروا که در مراسمی به مناسبت سی‌امین سالگرد تخریب دیوار برلین حضور یافته بود گفت:‌ «سیاست ستیزه‌جویانه آمریکا در مقابل ایران، مخرب و غلط است. ایجاد یک ساختار امنیتی قابل اتکا در کشورهای خاورمیانه نظیر سوریه، عراق و افغانستان بدون ایران به ثبات نخواهد رسید».

وی افزود:‌‌ «دو ماه پیش فهمیدیم که ایران ممکن است در اوایل ماه نوامبر به تعلیق تعهداتش نسبت به برجام ادامه دهد. تهران تزریق گاز به آبشارهای سانتریفیوژهای فوردو را آغاز کرده است. اگر آمریکا زیرپا گذاشتن برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کرده بود، چنین اتفاقی نمی‌افتاد».

 ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در چهار گام از تعهدات خود در برجام کاسته است. گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح چهارشنبه با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات از نیمه شب پنجشنبه آغاز شد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا