روسیه: آمریکا باید تلاش غیرقانونی برای تحریم نفتی ایران را متوقف کند

نماینده روسیه در وین در تفسیر آغاز مرحله چهارم کاهش تعهدات برجامی تهران تأکید کرد بقای برجام به توقف تلاش‌های‌ غیرقانونی آمریکا برای تحریم نفتی ایران و برقراری توازن بین توافقات هسته‌ای و اقتصادی بستگی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “میخائیل اولیانوف” نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با اعلام قصد ایران برای شروع مرحله چهارم کاهش تعهدات این کشور در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید کرد؛ به‌خاطر حفظ توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا باید تلاش‌های خود برای تحریم غیرقانونی نفتی جمهوری اسلامی را متوقف کند.

 این دیپلمات روس در صفحه توئیتر خود نوشت: «به‌منظور حفظ برجام، همه شرکت‌کنندگان در آن باید تعهدات خویش، چه در عرصه هسته‌ای و چه در عرصه اقتصادی را انجام دهند و به‌خصوص آمریکا باید تلاش‌های غیرقانونی خود برای تحریم نفتی ایران را متوقف سازد. راه‌حل مشکلات موجود به‌راحتی قابل تدوین است، هرچند اجرای آن بسیار دشوار است.»

نماینده روسیه آغاز مرحله جدید کاهش تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته‌ای را قابل پیش‌بینی نامید و گفت: «اقدام جدید ایران در چارچوب برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) کاملاً قابل پیش‌بینی بود. مقامات تهران از مدتها قبل اعلام کرده‌اند که تصمیم خود برای کاهش تعهدات این کشور را هر دو ماه یک‌بار اجرا می‌کنند. بقای توافق هسته‌ای به تلاش فوری برای برقراری توازن بین توافقات هسته‌ای و توافقات اقتصادی بین طرفین شرکت‌کننده در برجام بستگی دارد.»

لازم به ذکر است؛ “حسن روحانی” رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی از تاریخ ۶ نوامبر (۱۵ آبان ماه) مرحله جدید کاهش تعهدات برجامی تهران را با راه‌اندازی سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای فردو، آغاز خواهد کرد.

ایران حق داشته به اولین اقدامات در نقض برجام از طرف مقابل پاسخ دهد

“کنستانتین کاساچوف” رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که تهران‌می‌تواند به‌طور کامل تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تا اوایل سال آینده میلادی متوقف سازد.

این سناتور روس امروز در تفسیر اعلام مقامات تهران درباره آغاز دور جدید کاهش تعهدات برجامی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «مسلماً خبر جدید رسیده از تهران درباره آغاز مرحله جدید کاهش تعهدات، نمی‌تواند دلگرم‌کننده باشد، برای اینکه تا پایان توقف کامل تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته‌ای تنها چند گام دیگر باقی مانده و این رویداد ممکن است در اوایل سال آینده رخ دهد.»

کاساچوف تأکید کرد که تهران از همان ابتدا وظیفه انتقال از اورانیوم غنی‌شده تا سطح تسلیحاتی آن را در اولویت قرار نداده بود، ولی اکنون مقامات جمهوری اسلامی تأکید می‌کنند که اوضاع قابل بازگشت است.

این نماینده پارلمان روسیه معتقد است: «ایران آشکارا و به‌طور دقیق مراحل اقدامات خود را به‌صورت “انفعالی” به اقدامات طرف‌های اروپایی پیوند داده، بدان معنی که: اگر این اقدامات را دوست ندارید، همه چیز در دست شماست و می‌توانید آن را تغییر دهید. ولی همان‌طور که به‌صورت عامه گفته می‌شود: مذاکره در صبح و پول در شب، اصلی قابل قبول نیست. واقعیت این است که این ایران نبوده که اولین گام را در عدم اجرای تعهدات در چارچوب برجام برداشته و این حق را دارد که به اولین اقدامات در نقض توافقات از سوی طرف مقابل پاسخ دهد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا