محقق ایرانی روش جدید برای درمان اعتیاد ابداع کرد

یک محقق ایرانی مشغول آزمایش استفاده از فناوری تحریک عمیق مغز برای درمان اعتیاد است. در این روش الکترودهایی در مغز نصب می شوند که تمایل معتاد به مصرف مواد مخدر را از بین می برند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، علی رضایی محقق ایرانی و مدیر انستیتو RNI در دانشگاه وست ویرجینیا با همکاری همتایان خود در دانشکده پزشکی این دانشگاه مشغول انجام نخستین آزمایش  بالینی در آمریکا هستند که با استفاده از تحریک عمیق مغزی اعتیاد را درمان می کند.

این فرایند برای افرادی مناسب است که اشکال دیگر درمان را آزمایش کرده اند اما هنوز اعتیاد را ترک نکرده اند.

نخستین بیمار یک مرد ۳۳ ساله است که سابقه یک دهه اعتیاد به مواد مخدر و اوردوز را داشته است.

فرایند «تحریک عمیق مغز» نوعی از جراحی است که طی آن الکترودهایی در مغز بیمار نصب می شود. برای درمان اعتیاد این الکترود ها در قسمت های مربوط به کنترل مغز و لذت نصب می شوند.

یک دستگاه خارجی پالس های الکتریکی ارسال می کند که رفتار معمول مغز بیمار مانند هوس معتاد به مصرف مواد مخدر یا تمایل فرد مبتلا به وسواس برای انجام مداوم یک عمل را مختل می کند. برای درمان اعتیاد امواج به مغز می آموزند تا دیگر تمایلی به مصرف مواد مخدر نداشته باشد.

دکتر علی رضایی محقق ارشد این پژوهش در این باره می گوید: اعتیاد یک بیماری مغزی است که بخش های پاداش دهی در مغز  در آن دخیل هستند. ما باید از فناوری های جدید مانند تحریک عمیق مغز را برای کمک به معتادان استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا