فرهنگ عمومی باید به دور از شعارزدگی به باور عمومی تبدیل شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: فرهنگ عمومی، زیربنا و اساس توسعه جامعه بوده و این فرهنگ باید به دور از شعارزدگی به باور عمومی در بین مردم و مدیران تبدیل شود.

محمد محمدپور، روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه در این حوزه دچار شعارزدگی شده ایم و در عمل چیزی برای انجام نداریم، افزود: برای تعمیق و گسترش انسجام ملی باید توجه خاصی به حوزه فرهنگ عمومی داشت و مولفه های آن را تقویت کرد. 

وی با قدردانی از تصمیمات و تلاش های شهرداری و شورای شهر در حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگ عمومی، اظهار داشت: ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی بوده و در راستای گسترش و ترویج این فرهنگ باید همه آحاد جامعه پای کار بیایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار پایین سرانه مطالعه در استان، گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، سرانه مطالعه جمعیت باسواد بالای ۱۵ سال در کشور ۱۵ دقیقه است و این آمار در آذربایجان شرقی ۹ دقیقه و ۵۶ ثانیه است.

محمدپور، با تاکید بر لزوم ایجاد حساسیت در بین مدیران دستگاه ها برای بهبود و افزایش سرانه مطالعه در استان، ادامه داد: عوامل مختلفی مانند جریان توسعه، وفاق اجتماعی، باور به توسعه، توجه به تولید نه مال اندوزی، انسجام ملی، امنیت اجتماعی و امنیت ملی با سرانه مطالعه در جامعه نسبت دارد.

مدارس تبریز، پایلوت ارائه آموزش‌های شهروندی در کشور است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه مدارس تبریز پایلوت ارائه آموزش های شهروندی در سطح کشور است، گفت: مدارس استان بستر مناسبی برای همکاری با دستگاه‌های مختلف برای آموزش و فرهنگ سازی است.

جعفر پاشایی، از رویکرد جدید شهرداری و شورای اسلامی تبریز برای همکاری با دستگاه تعلیم و تربیت قدردانی کرد و افزود: تفاهم نامه شهرداری تبریز و اداره آموزش و پرورش استان در کشور بی‌نظیر است.

وی اظهار داشت: ابتکار شهرداری تبریز در ارائه آموزش‌های شهروندی در بستر مدارس اقدام مهمی بود که اکنون شهرداری‌های مختلف کشور به دنبال اجرای این کار هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به حضور ۱۰۰ شهردار مدرسه در سطح تبریز گفت: مدارس بهترین محل برای ارائه تمام آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف است و این اداره کل آماده همکاری با دستگاه های مختلف است.

پاشایی، ادامه داد: اقدام شورای تبریز در اجرای طرح ورزش مدارس ارزشمند بوده و با این اقدام بسیاری از دانش آموزان مدارس مناطق محروم از امکانات ورزشی بهره‌مند می‌شوند.

شهرداری و شورا در ارتقای فرهنگ عمومی نقش آفرین باشد

رئیس شورای اسلامی تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه شورا و شهرداری در ارتقا فرهنگ عمومی و ترویج فرهنگ مناسب باید نقش آفرین باشد، گفت: آنچه فرهنگ قالب در شهر است، نماد و نشان فرهنگ عمومی بوده و باید تلاش کرد این فرهنگ غنی به نسل های آینده منتقل شود.

شهرام دبیری با بیان اینکه ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است، افزود: باید با برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف در این حوزه نقش آفرینی کرد.

وی همچنین با گرامیداشت ۱۳ آبان روز دانش آموز اظهار داشت: نقش آفرینی دانش آموزان در مبارزات انقلاب اسلامی از مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بود و آنان بارها ثابت کرده اند که در موضوعات مختلف در جامعه پیش رو هستند.

فرهنگ مهم تر از عمران و کالبد شهر است

شهردار تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه فرهنگ مهم تر از عمران و کالبد شهر است، گفت: اگر در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری و هزینه شود بسیاری از هزینه‌های مدیریت شهری کاهش می یابد.

ایرج شهین باهر، افزود: در این راستا کتاب های آموزش شهروندی در تبریز تدوین و چاپ شده که مورد استقبال مسئولان وزارت کشور قرار گرفته است و در آینده نزدیک تفاهم نامه همکاری شهرداری تبریز و آموزش و پرورش در تهران یا تبریز رونمایی می شود تا کتاب های آموزش شهروندی در مدارس کل کشور آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه این کتاب ها سال گذشته در ٨١ مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شد و امسال در تمام مدارس آموزش داده می شود، اظهار داشت: امسال ۴٠٠ هزار نسخه از این کتاب ها منتشر شده است.

شهین باهر از ایجاد گذرگاه های فرهنگی در تبریز خبر داد و افزود: شهرداری تبریز تفاهم نامه ای نیز با آموزش و پرورش در خصوص ورزش مدارس برای برقراری عدالت در بین مدارس و مناطق شهر امضا کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا