آذربایجان‌شرقی رتبه پنجم تولیدات باغی کشور را دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: این استان با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول باغی، رتبه پنج کشور را داراست.

محمدباقر بی پروا روز جمعه در حاشیه جشن برداشت سیب در روستای نخودآباد بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود به خبرنگار ایرنا گفت: از ۳۲ هزار هکتار باغات سیب استان پیش بینی می شود بیش از۶۰۰ هزار تن انواع سیب برداشت شود.
وی با اشاره به فراهم بودن زمینه صادرات سیب از باغداران خواست در فروش محصول خود عجله نکنند و سیب های تولیدی خود را در  سردخانه های شهرستان نگهداری کنند.
بی پروا همچنین از خرید سیب های زیر درختی و بادریز توسط سازمان تعاون روستایی با محوریت صندوق توسعه کشاورزی خبر داد.

وی با اشاره به رتبه ششم آذربایجان شرقی در زمینه وسعت اراضی باغی گفت: این استان با  دارا بودن ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار معادل ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور را داشته و رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

امین امینیان فرماندار هشترود هم هدف از برپایی این جشن را توسعه روستایی و برندسازی سیب هشترود عنوان کرد و گفت: معرفی توانمندی ها و ظرفیت های منطقه هشترود به خصوص منطقه سهندآباد در تولید سیب خوش طعم و معطر از دیگر مزایای این جشن است.
وی گفت: متاسفانه سیب تولیدی هشترود بنام مراغه به بازارهای ایران و حتی خارج از کشور صادر می شود و سیب هشترود برای خود برند و نام خاصی ندارد از این رو درخواست می شود هرچه زودتر نسبت به نام گذاری سیب هشترود اقدام شود.
وی گفت: دارا بودن آنتی اکسیدان بالا در سیب هشترود باعث شده که سیب این شهرستان ماندگاری و طعم ویژه داشته باشد از این رو ما سیب هشترود را بنام سیب ضد سرطان معرفی می کنیم.
فرماندار هشترود از سرمایه گذاران خواست نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان اقدام کنند.
 وی با اشاره به اینکه شهرستان هشترود از لحاظ صنایع تبدیلی میوه وضعیت مطلوبی ندارد،  از مسئولان شهرستانی و استانی خواست که با اختصاص اعتبار به متقاضیان، بخش خصوصی را در ساخت واحدهای صنایع تبدیلی همراهی کنند.

مجید احمدی مدیر جهاد کشاورزی هشترود هم گفت:‌ از ۴ هزار هکتار باغ سیب شهرستان پیش بینی می شود امسال بیش از ۴۰ هزارتن سیب برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد نشان می دهد.
‌رئیس اداره ترویج جهاد کشاورزی هشترود نیز در حاشیه این مراسم از وجود ۲۵ مروج کشاورزی به عنوان وزیر کشاورزی در ۲۳۱ روستای منطقه خبر داد.
اردشیر عسگری افزود: نظام نوین ترویج به خاطر سهولت در امور کشاورزی و دامپروری و برای هویت دادن به جامعه زراعت، با توجه به رشته‌های مختلف اقدام به تعیین کارشناس در روستاها کرده است تا این افراد به عنوان پهنه بند همه امور کشاورزی روستاییان را زیر نظر داشته باشند.
وی اظهار کرد: کشاورزی شهرستان هشترود با وجود ۱۱ هزار بهره بردار در دو بخش مرکزی و نظرکهریزی و با دارا بودن ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم و ۳۸۵۰ هکتار باغ از وجود ۲۵ نفر کارشناس ترویج به عنوان پهنه بند سود می‌برد.
علی افتخاری باغدار نمونه در تولید سیب هم گفت بزرگترین مشکل ما در باغات سیب نبود دستگاه ضد تگرگ است که از مسئولان می خواهیم نسبت به تامین این دستگاه در باغات سیب اقدام کنند.
میرزا سعید رضایی باغدار روستای توپ آغاج هم گفت: نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان باعث شده است ما محصولات خود را ارزان به بازار بفروشیم.
رضا صابری کشاورز دیگر شهرستان نیز گفت: ما هر روز سیب های برداشت شده را به سردخانه می بریم به امید افزایش قیمت سیب نگهداری می کنیم چون قیمت ۲ هزار تومان برای هر کیلو برای دخل و خرج کنونی کافی نیست.
فتاح صدیقی باغدار عمران کندی فعال در تولید سیب هم گفت: سیب های تولیدی منطقه هشترود به خصوص منطقه سهند آباد به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق و آذربایجان صادر می شود اما با نام و برند سایر شهرها که از مسئولان می خواهیم نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی سیب بنام هشترود اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، امروز توانمندی های باغداری هشترود با محوریت سیب این شهرستان در جشنواره ای تحت عنوان جشن برداشت سیب در روستای نخودآباد بخش نظرکهریزی به نمایش گذاشته شد.
 فصل پاییز برای کشاورزان هشترودی علاوه بر کار کاشت گندم و جو فصل برداشت سیب هم محسوب می شود و چند روزی است که باغداران هشترودی برداشت سیب زرد و سرخ باغات خود را شروع کرده اند.

در خاتمه این جشن پس از دعای شکر از کشاورزان و باغداران نمونه تجلیل شد.

باغداری و تولید سیب در هشترود برای بیش از ۵ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا