ایجاد گذر فرهنگی با رویکرد رونق گردشگری در محدوده تاریخی تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از ایجاد گذر فرهنگی در محدوده های تاریخی در تبریز برای گسترش فعالیت های عمومی فرهنگی و رونق گردشگری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار صبح امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مباحث اصلی حوزه مدیریت شهری خصوصاً در محدوده های تاریخی تعریف گذرهای فرهنگی است، گفت: محدوده های تاریخی شهر و مسیرهای مشخص داخل بافت که اماکن شاخص را به یکدیگر متصل می‌کردند، دارای هویت تاریخی هستند و عمدتاً اتفاقات و رویدادهای تاثیرگذار در آنها رخ داده است، از همین رو هم به عنوان “مکان رویداد” دارای اهمیت هستند، هم می توانند مکان برگزاری رویدادهای فرهنگی باشند.

آبدار افزود: تبریز به عنوان شهری با هویت تاریخی چند هزار ساله، غنی از چنین معابر و گذرهای تاریخی است که می توان با برنامه ریزی در زمینه کالبدی و نرم افزاری از ظرفیت آنها برای بیان مفاهیم فرهنگی و هنری و در کنار آن برای رونق و توسعه گردشگری پایدار در محدوده های تاریخی بهره جست.

وی با بیان اینکه خیابان تربیت و راسته های اصلی بازار به عنوان نمونه هایی از معابری هستند که ظرفیت تبدیل شدن به گذر فرهنگ و هنر را دارند، ادامه داد: این مسیر ها در طول تاریخ به عنوان مرکز تجارت، همواره پویا بوده اند، اما این ظرفیت را دارند که با اعمال برخی تغییرات تبدیل به مکان­هایی برای تجربیات جدید فرهنگی و هنری برای گردشگران شوند.

آبدار اظهار داشت: گذرهای فرهنگ و هنر که شامل خانه­های تاریخی، موزه ها، گالری ها، فروشگاه­ های صنایع دستی و … خواهد بود، در واقع محل­ هایی هستند برای مجموعه­ ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری، از جمله هنر خیابانی، تئاتر، هنرهای آئینی و … که مدت زمان ایستایی گردشگر، به تبع آن ارتقای رضایت ایشان، ایجاد اشتغال و درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: با هدف هماهنگی و هم­افزایی در راستای ایجاد گذرهای فرهنگی، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی نیز فی مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شورای اسلامی و شهرداری کلانشهر تبریز به امضا رسیده است و در گام اول پیاده گذر ارک، در جوار ارک شکوهمند و تاریخی تبریز به عنوان محل مورد توافق این نهادها برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر انتخاب شد.

آبدار در خاتمه گفت: به همت شهرداری تبریز، طرح شهر امن نیز در محدوده بافت تاریخی اجرا خواهد شد، که از ملزومات آن می توان به مکلف شدن تمام نهادها و دستگاه های مرتبط با بافت تاریخی به صیانت و تلاش در راستای احیا بافت تاریخی، همچنین فضاسازی، مناسب و آرام سازی ترافیک در این محدوده ها اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا