تداوم کاوش‌های مجموعه ربع رشیدی تبریز با حضور باستان شناسان آلمانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از تداوم کاوش‌های مجموعه ربع رشیدی تبریز با حضور باستان شناسان آلمانی خبر داد و گفت: متخصصان این موسسه با ارائه برنامه‎ای پنج ساله و تعیین پنج فصل کاوش، اقداماتشان را در مجموعه ربع رشیدی از سال گذشته آغاز کرده‌اند.

مرتضی آبدار در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این خبر اظهار کرد: احیای دانشگاه باستانی ربع رشیدی با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، یکی از مطالبات جامعه و مردم تبریز و آذربایجان بوده و با انتخاب تبریز از طرف سازمان OIC به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، این سوژه در ردیف سوژه‌های ملی قرار گرفت.

وی از تخصیص اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان در فاز اول برای این پروژه خبر داد و گفت: با تلاش اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و به منظور بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی در باستان‌شناسی‎های این مجموعه، تفاهم نامه‎ای چهار جانبه بین موسسه بین‌المللی باستان شناسی آلمان، اداره کل میراث فرهنگی استان، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و شهرداری تبریز منعقد شد.

وی اضافه کرد: مدیریت پژوهشی میراث فرهنگی استان و پژوهشگاه ملی میراث فرهنگی کشور بر اقدامات باستان شناسی در این مجموعه نظارت دارد.

آبدار با بیان اینکه فصل یک و دو کاوش‌های مجموعه ربع رشیدی با حضور باستان شناسان آلمانی، سال گذشته به اتمام رسید، اظهار کرد: فصل سوم کاوش‌ها در این مجموعه نیز تا پایان سال جاری به اتمام رسیده و دو فصل پایانی کار نیز طی دو سال آتی آغاز می‎شود.

وی از ثبت ملی محدوده تاریخی مجموعه ربع رشیدی به عنوان پایگاه ملی خبر داد و افزود: ۹۰ درصد از آزادسازی‌ ابنیه‌‎ای که از گذشته‌ در محوطه این مجموعه تاریخی ساخته شده بود، انجام شده و در مالکیت اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد.

آبدار افزود: علاوه بر در نظر گرفتن اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان برای سال گذشته و سال جاری به منظور احیاء، مرمت و کاوش در این مجموعه، بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تملک زمین‌هایی که از گذشته ساخت و سازهایی در آن انجام شده، در نظر گرفته شده است.

وی از تاسیس اولین بانک سفال و کاشی کاری در محوطه این مجموعه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری منطقه یک تبریز خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تاسیس کارگروه بین‌المللی میراث مکتوب ربع رشیدی متشکل از متخصصان و پژوهشگران ایرانی و بین‌المللی و تدوین نسخه‌های مکتوب شناسایی شده نیز از دیگر اقدامات در راستای حفظ میراث مکتوب این مجموعه به شمار می‎آید.

وی متذکر شد: تلاش می‎شود تا در برنامه‌های آتی راهکاری نیز برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی ارائه شود.

بر اساس این گزارش، هر دانشگاهی ربع رشدی تبریز در قرن هشتم و به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد و در آن به هفت زبان زنده دنیا تدریس می‎شد. عرصه مجموعه ربع رشیدی تبریز ۱۳ هکتار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا