۲۴۱ میلیارد ریال تسهیلات در بخش گردشگری آذربایجان‌غربی اعطا شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: ۲۴۱ میلیارد ریال تسهیلات برای ۳۸۵ طرح گردشگری استان از محل صندوق توسعه ملی و از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اشتغال اعطا شده‌ است.

جلیل جباری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: علاوه بر این آمار برای هشت طرح گردشگری نیز از محل کمک‌های فنی و اعتباری یارانه سود کاهش نرخ تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال اعطا شده‌ است.

وی ادامه داد: در طول یک و نیم سال گذشته برای ۶۵ مرکز اقامتی پروانه بهره‌برداری صادر شده و ۱۲ هتل، ۱۸ مهمانپذیر، یک هتل آپارتمان، یک مرکز تفریحی و سرگرمی و ۳۲ واحد بین راهی افتتاح شده که در مجموع برای یکهزار و ۳۶۵ نفر در تاسیسات گردشگری شغل ایجاد شده‌ است.

جباری اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان شهریور امسال تعداد ۳۲۰ هزار و ۹۴ نفر مسافر خارجی و تعداد ۶۰۲ هزار و ۸۸۸  نفر گردشگر داخلی در واحدهای اقامتی استان اسکان یافته‌اند.

وی درباره اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز بیان کرد: طی ۱۸ ماه اخیر ۱۶ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان به بهره‌برداری رسیده‌ است.

جباری گفت: پارسال میزان اشغال اقامتگاه‌های بوم‌گردی ۲۲ درصد و در ۶ ماهه اول سال سال‌جاری ۵۰ درصد بوده که در مجموع ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش اقامت وجود داشت.

وی ادامه داد: با حمایت از سرمایه‌گذاران گردشگری در طول این مدت شاهد افتتاح ۱۸ واحد تاسیسات گردشگری بودیم که نسبت به مدت زمان مشابه گذشته رشد بسیار خوبی در این زمینه حاصل شد.

وی اضافه کرد: طی ۱۸ ماه گذشته تعداد ۹۵ درخواست از سوی متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی بررسی شد که ۱۰ فقره از این پرونده‌ها به مرحله صدور مجوز رسید.

جباری بیان کرد: ۱۱۲ فقره ضمانت‌نامه دفاتر یاد شده نیز تمدید و با ۷۶ دفتر غیرمجاز گردشگری برخورد شد و ۷۵ مورد بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی انجام گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با هماهنگی دیگر دستگاه‌های نظارتی و اجرایی استان تعداد پنج هزار و ۲۸۵ مورد نظارت تلفیقی بر تاسیسات گردشگری انجام شده و ۱۹۰ مورد تشویق برای مدیران تاسیسات گردشگری صادر شده‌ است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از یکهزار و ۶۰۰ اثر، بنا و محوطه تاریخی است که سالانه بیش از ۲ میلیون گردشگر از این محوطه‌ها و بناها بازدید می‌کنند؛ تپه تاریخی حسنلو در نقده، قره‌کلیسا در چالدران، تخت سلیمان تکاب، بنای تاریخی سه گنبد، مسجد جامع و یخچال ۹پله در ارومیه و دهها جاذبه طبیعی و تاریخی دیگر از جمله ظرفیت‌های گردشگری این استان به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا