ورود بانوان آتش نشان به آتش نشانی اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خبر داد:

ورود بانوان آتش نشان به آتش نشانی اصفهان

به گزارش ارک خبر: محسن گلابی در نشست خبری بااصحاب رسانه ضمن تبریک هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی و تقارن آن با هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: برای اولین بار در اصفهان رشته کار و دانش آتش نشانی در هنرستان کیخسروی واقع در منطقه ۲ آموزش و پرورش، آغاز شد که وظیفه آموزش حرفه ای و تخصصی آن بر عهده سازمان آتش نشانی است، با تفاهمنامه منعقد شده میان سازمان آتش نشانی و آموزش و پرورش تعداد ۱۸ نفر دانش آموز امسال در این رشته پذیرفته شده و تعداد ۲۲ نفر نیز به عنوان رزرو برای این رشته درخواست داشته اند که در صورت صلاحدید آموزش و پرورش این ۲۲ نفر هم برای تحصیل در این رشته پذیرفته می شوند.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه هایی نیز با دانشگاه علمی کاربردی در حال انجام است تا دوره های آموزش پودمانی برای نیروهای آتشنشانی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: این باعث می شود تا آتش نشانان علاوه بر آموزش هایی که در خود سازمان به آنها ارایه می شود در دانشگاه نیز دوره های خاص را طی کنند.

وی با اشاره به آمار حوزه های سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در یک ساله منتهی به مهرماه  98، افزود: تعداد آمار حریق از ۴ هزار و ۶۶۸ مورد به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مورد رسیده که کاهش ۲۵ درصدی را نشان می دهد، این کاهش ۲۵ درصدی آمار بسیار خوب و قابل توجهی است و دلایل مختلفی از جمله فرهنگ سازی و آموزش توسط آتش نشانی، همکاری شهروندان، ارتقای فرهنگ ایمنی و رعایت بسیاری از مسائل توسط مردم دارد.

گلابی با بیان اینکه آمار حادثه نیز نسبت به سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی را نشان می دهد، تاکید کرد: هم سازمان آتش نشانی و هم مردم در کاهش این آمار نقش دارند.

وی با اشاره به آمار حوزه های سازمان در یک ساله منتهی به مهرماه ۹۸، افزود: انجام حدود ۱۱ هزار بازدید و ارائه طرح ایمنی به ساختمان ها و ارائه بیش از ۸۳۰ تاییدیه سفت کاری و ۲ هزار و ۸۰۰ تاییدیه پایان کار توسط حوزه پیشگیری سازمان، امداد رسانی بیش از ۷۶۰ مورد حریق و حادثه به طور ماهیانه، پاسخگویی روزانه به حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تماس تلفنی برقرار شده با ستاد فرماندهی سازمان از جمله اقدامات حوزه های مختلف سازمان آتش نشانی در یکسال اخیر بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه روزانه به صورت میانگین تعداد یک هزار و ۲۰۹ مورد تماس با سازمان طی یکسال گذشته گرفته شده است، بیان کرد: به طور میانگین هر ۷۰ ثانیه یک تماس تلفنی با خطوط ۱۲۵ برقرار می شود که متأسفانه بخشی از این تماس ها مزاحمت های تلفنی است. در صورتی که افراد باید دقت داشته باشند، هر دقیقه از زمانی که از نیروهای آتش نشانی می گیرند، ممکن است زمانی برای نجات یک فرد باشد.  

وی اضافه کرد: یکی از معضلاتی که هم اکنون در سطح شهر مشاهده می شود اضافه کردن غیرقانونی به طبقات در منازل مسکونی است که این موضوع باعث پایین آمدن ضریب ایمنی در هنگام بروز حادثه شده و امر امداد رسانی را با مشکل مواجه می کند، اگر عرض کوچه با تعداد طبقات همخوانی نداشته باشد نردبان آتشنشانی و خودرو سنگین اطفاء حریق به هیچ عنوان توانایی نجات افراد در طبقات بالای ساختمان را نخواهد داشت.

گلابی با بیان اینکه برخی ساختمان ها بدون دریافت ایمنی از سازمان آتش نشانی ساخته شده و به فروش می رسند، گفت: سازمان آتشنشانی نمی تواند ایمنی را فدای توصیه ها و تعهدهای نامربوط کند؛ اگر هم در مجتمع هایی سیستم ایمنی آتش نشانی نصب است لازم است این تجهیزات از نظر ایمنی مورد بازبینی قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به مهمترین دستاوردهای یک ساله سازمان آتش نشانی، تصریح کرد: اخذ استاندارد۱۷۰۲۰ در زمینه بازرسی فضاهای بازی و تجهیزات بازی و ایمن سازی پارک های بازی کودکان به تعداد ۱۳۰ مورد، خرید ۲۰ دستگاه شاسی ایسوزو و چند دستگاه خودرو سواری، پیگیری افتتاح ایستگاه های ۲۵ و ۲۶ و کلنگ زنی ساخت ۶ ایستگاه جدید، به کارگیری نیروهای جدید و اخذ مجوز اصلاحیه استخدام نیروی جدید برای سازمان و رضایتمندی ۸۰ درصدی ارباب رجوع از عملکرد سازمان بر اساس نظرسنجی های میز خدمت از جمله برخی از مهمترین دستاوردهای یک سال گذشته سازمان است.

گلابی اظهار کرد: یکی دیگر از معضلات سازمان درخواست امدادرسانی از شهرهای خارج از محدوده شهر اصفهان است که باعث تاخیر در امدادرسانی می شود، این موضوع سبب ایجاد نارضایتی و اعتراض مردم این مناطق می شود در حالیکه آتش نشانی شهرداری اصفهان تنها مجاز به ارائه سرویس در محدوده خدمات شهری شهر اصفهان است مگر در موارد اضطراری و به تشخیص استاندار یا فرماندار، با این وجود سازمان آماده به امداد و خدمت رسانی است.

وی با بیان اینکه ۹ نفر از بانوان، جذب آتش نشانی شهرداری اصفهان شده اند، تاکید کرد: همچنین در حال حاضر ۳۵ نیروی بانوی داوطلب آتش نشان در سطوح یک، دو و سه در آتش نشانی اصفهان مشغول به فعالیت هستند.     

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: نمایشگاه توانمندی های آتش نشانان از روز شنبه ۶ مهر ماه به مناسبت هفته ایمنی و آتش نشانی در ایستگاه شماره ۵ واقع در میدان بزرگمهر برگزار می شود و تا چهارشنبه همان هفته ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به کلنگ زنی یک ایستگاه آتش نشانی در ناژوان گفت: ناژوان بعد از گذشت ۴۰ سال همچنان ایستگاه آتش نشانی ندارد، پیگیری ‌های لازم انجام شده و دو ایستگاه شمالی و جنوبی برای ناژوان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تا افق ۱۴۰۰ قصد رساندن ایستگاه های آتش نشانی شهر اصفهان به ۴۰ ایستگاه را داریم، تاکید کرد: ایستگاه های بعدی در چهارباغ پایین، ‌منطقه ۷ و هشت و … هستند که کلنگ این ایستگاه ها به زمین می خورد.    

گلابی اضافه کرد: کمترین حادثه و حریق مربوط به منطقه کمتربرخوردار ۱۴ شهرداری بوده و بیشترین حادثه از ایستگاه ۶ در خیابان کاوه و پس از آن از ایستگاه شماره ۵ در میدان بزرگمهر اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا