ریال و لیر جانشین دلار شد

خبرگزاری ارک: سید جلال ابراهیمی، دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: پیمان پولی دوجانبه بین ایران و ترکیه اجرایی شده و در حال حاضر مبادلات تجاری دو کشور بر اساس ریال و لیر صورت می‌گیرد.

ابراهیمی اعلام کرد: شرایط در این نوع معاملات به سادگی انجام می‌ شود و در شرایط تحریم، برقراری پیمان پولی دوجانبه بهترین نوع معامله است، چراکه معاملات به صورت پایاپای انجام می‌شود. همچنین برقراری پیمان‌های پولی دو جانبه بعد از دوران تحریم می‌تواند بین دو کشور ادامه داشته باشد.

این کارشناس مسائل ترکیه گفت: شرایط در چند ماه اخیر به گونه‌ای رقم خورده که میزان معاملات تجاری دو کشور تا حدودی کاهش داشته است.

ابراهیمی ادامه داد: بخشی از این کاهش صادرات به دلیل شرایط سیاسی، بحران‌های منطقه‌ای و انتخابات ترکیه بود که با نوسانات حزبی همراه و باعث شد شرایط تجاری ترکیه و ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. البته بخشی از این کاهش به افت صادرات ترکیه به کشور‌های دیگر نیز برمی‌گردد.

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: مسلما هرچقدر موانع خرید و فروش بین دو کشور از بین برود معاملات به شکل راحت‌تری انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: باید به این نکته توجه کنیم که پیش از این تجار ما از برخی موارد از جمله بانک‌های ترکیه، چگونگی پرداخت‌ها و خرد‌ کردن اسناد اعتباری‌شان، فرستادن ارز به دلار و برگرداندن آن به حساب‌شان به صورت ارز عامل و … شکایت داشتند اما اکنون با توجه به برقراری پیمان پولی دو جانبه بین دو کشور این مشکلات وجود ندارد.

به گفته ابراهیمی مطمئنا در ماه‌های آینده معاملات تجاری بین دو کشور از جمله تجارت مرزی و تجارت چمدانی سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا