۶ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری چایپاره بازدید کردند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چایپاره گفت: ۶ هزار نفر گردشگر امسال از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بازدید کرده‌اند.

غلام شیرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فصل بهار چایپاره پذیرای بیشترین تعداد گردشگر از اماکن گردشگری و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بود و تابستان امسال با حضور یک‌هزار و ۸۰۰ نفر، ۱۵ درصد رشد گردشگر در این شهرستان به ثبت رسید.

وی بیان کرد: در سال جاری اکثر گردشگران ورودی به چایپاره از استان‌های تهران، البرز، یزد، اردبیل، آذربایجان‌شرقی و کردستان به این شهرستان سفر کردند و از طریق خوی، ماکو و جلفا به این منطقه آمدند.

وی با اشاره به اینکه چایپاره از شهرستان‌های پرجاذبه و دیدنی استان است، افزود: «قلعه بسطام»، «تفرجگاه شیخ بلاغی» در روستای چورس و «چشمه کشور سو» در روستای قورول سفلی از جمله جاذبه های گردشگری پربازدید این شهرستان است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چایپاره وجود ۲۷ اثر ثبت ملی را نشان از ظرفیت گردشگری این شهرستان دانست و گفت: راه‌اندازی واحد بوم‌گردی در روستای بسطام در دستور کار قرار دارد و در روستای تیرکندی در هفت کیلومتری چایپاره هم راه‌اندازی این واحدها در دست اقدام است.  

چایپاره به دلیل موقعیت خاص آب و هوایی و خاک مرغوب از سکونتگاه های اولیه و تمدن ساز بشری بوده و آثار این سکونت همچنان در این منطقه قابل رویت است.  
قلعه اورارتویی بسطام با داشتن تاریخ ۲ هزار و ۸۰۰ ساله یکی از این سکونتگاه‌ها و آثار فاخر بشری محسوب می‌شود؛ این قلعه تاریخی در بالای یک کوه سخت که قسمت جنوب آن کاملا دست‌نیافتنی بوده و قسمت شمالی آن با استفاده از سنگ چین‌های بزرگ استحکام یافته، ساخته شده است.  
اولین پایگاه اورارتوشناسی کشور نیز در کنار این قلعه تاریخی راه‌اندازی شده است که اهمیت این منطقه برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ باستان را بیش از پیش مشخص می‌کند.  
روستای تاریخی و زیبای  «چورس» با قدمتی هشت هزار ساله هم از توابع این شهرستان است؛ آبادی پر رمز و رازی که چندی پیش باستان شناسان ایرانی و اتریشی در کاوش‌های تپه «آناقیزلی» این روستا به آثار مربوط به سکونت انسان در دوره نوسنگی دست یافتند.   «مسجد قرمز» و «بوزخانه» نیز از جمله آثار فاخر این روستا به شمار می‌رود که میعادگاه دوست‌داران فرهنگ و تاریخ آن است؛ مسجد قرمز این روستا با ۴۵۰ مترمربع زیربنا و داشتن چهار ستون سنگی یک‌پارچه و ۹ گنبد آجری از بناهای مهم مربوط به دوره صفویه است.  
پل «دوقوز گوز کسیان» هم بر روی رودخانه آغ‌چای و در امتداد جاده ابریشم قرار دارد و بنای موجود آن در اواخر دوره قاجار بر روی پایه‌های یک پل قدیمی مربوط به دوره ساسانی ساخته شد.  
این پل که بزرگ‌ترین پل سنگی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود، ۷۰ متر طول، پنج متر ارتفاع، چهار متر عرض و ۹ دهنه دارد.  
بازدید از بازار و ارزانسراهای چایپاره و همچنین تکیه‌گاه حضرت ابوالفضل (س) و سد آغ‌چای این شهرستان هم در سفر به این شهرستان نباید فراموش شود.  

۷۱۲۵/۲۰۹۳

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا