تولید روزانه بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت سوخت / تلاش برای سراسری شدن طرح استفاده از کارت سوخت تا پایان سال

زنگنه گفت: هم‌اکنون ۹ کلانشهر به شبکه رسمی کارت سوخت متصل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این اتصال تا پایان سال، سراسری شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیزن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرار داد توسعه میدان گازی بلال با  ۲ شرکت ایرانی در جمع خبرنگاران به رسوب یک میلیون کارت سوخت در باجه‌های پستی اشاره کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی اینکه چه زمانی تمام شهرهای کشور به سیستم استفاده از کارت سوخت متصل خواهند شد؟ گفت: تا پایان مهر تمام کارت‌های سوخت خودروها صادر می شود، علت تعلل در صدور این کارت‌ها، محدودیت انتشار ۴۰ تا ۵۰ هزار کارت در روز است.

او افزود: هم اکنون ۹ کلانشهر به صورت صد در صدی با صدور کارت به شبکه رسمی کارت سوخت متصل شده اند که پیش بینی می شود تا پایان سال این اتصال سراسری باشد. کاهش میزان استفاده سوخت در جایگاه ها به این دلیل است که افراد از کارت سوخت خود استفاده کنند و ما مدیریت مصرف سوخت داشته باشیم.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا خبر منتشر شده مبنی بر اینکه چین یک طرح ۲۸۰ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری نفتی در ایران داده است صحت دارد یا خیر، گفت: به عنوان فرد ارشد وزارتخانه نفت چنین چیزی را نشنیده ام!

او ادامه داد: فاز چهارم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به صورت مجازی در مراحل آخر است، هم اکنون با ظرفیت ۴۲۰ هزار بشکه کار میکند و تا پایان سال به ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه هم خواهد رسید. پیش بینی میکنم طرح با هزینه کمتر ۱۰۰ میلیون دلار به پایان برسد.

زنگنه گفت: نمی دانم چرا برخی اصرار دارند طرح را یک میلیارد دلار به اتمام برسانند. هزینه کمی باقی مانده تا فاز به صورت کامل عملیاتی شود.

وزیر نفت تاکید کرد: پروژه سیراب بادستور رییس جمهور در آخرین مراحل هماهنگی برای تامین مالی قرار دارد و مقرر است تا از طریق بازار سرمایه انجام بگیرد. در این هفته نقش صندوق توسعه و بازار سرمایه در پروژ سیراب مشخص می شود.

این عضو کابینه دوازدهم گفت: کسانی هستند که به عنوان سرمایه گذاران انتخاب شدند و برخی به دنبال این هست نفت های تولیدی را با توسعه تولید پتروشیمی همراه کنند.

زنگنه ادامه داد: طرحی در مجلس است که اجازه می دهد به شرکت گاز در بخش بالادستی هم فعالیت کند و قرار نیست بالادستی از شرکت نفت به گاز برود.

طرح کنسرسیوم انگلیسی پرگس فعال نیست / هند جلو نیاید طرح فرزادB  را خودمان پیش می بریم

او در تشریح شرایط فعلی پروژه کنسرسیوم انگلیسی پرگس گفت: پرگس الان فعال نیست و مسایل مالی را حل نکرده است،  ایراد از ظرف آن ها مگرنه ایران همواره پی کار عملیاتی ایستاده است.

وزیر نفت گفت: پروژه فرزادB  به صورت اکتشاف توصیفی شروع خواهد شد و اگر پیمان کاران هندی پای کار بیایند، مشارکتی کار خواهیم کرد و اگر نیامدند به صورت مستقل توانمندی تکمیل طرح را داریم.

زنگنه با اشاره به موضوع اعطای ۱۵ میلیارد دلاری به ایران گفت: این موضوع از نظر نفتی منجر به کاهش تحریم ها نمی شود و بلکه این رقم یک پولی است که داده می شود.بحثی راجع معافیت فاز ۱۱ از تحریم ها نشده است.

وزیر نفت همچنین پیش از امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال بین ۲ شرکت ایرانی اظهار کرد: با گذر ۲۲ سال از افتتاح پروژه گازی نظیر بلال، در می‌یابیم که سرافرازی ایران در حوزه گازی و نفتی قطعی است.


بیشتر بخوانید: قرارداد توسعه میدان گازی بلال امضا شد


او افزود: تا پایان امسال سکو‌های ۲۷ فاز پارس جنوبی بجز فاز ۱۴ نصب خواهد شد. شرکت‌های ایرانی نظیر پتروپارس شرکت‌های دانش بنیان هستند. رقم تکمیلی و احتمالی امضا قرارداد توسعه میدان گازی بلال ۴۴۰ میلیون دلار در مدت ۳۴ ماه است که مانند قرار داد‌ها بیع متقابل، به صورت مناقصه تعیین می‌شود.

زنگنه ادامه داد: اگر کمک‌های صندوق توسعه ملی نبود نمی توانستیم فاز‌های پارس جنوبی را تکمیل کنیم. در هنگام گرفتن رای اعتماد در مجلس تعهد کردم تا با پایان یافتن دولت دوازدهم فازهای پارس جنوبی تعیین تکلیف خواهد شد.

بخشی از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا نیمه سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود

وزیر نفت بیان کرد: بخشی از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا نیمه سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد. خوشبختانه در هر هفته یک یا ۲ قرارداد نفتی منعقد می‌شود که این‌ها بیانگر زنده بودن صنعت نفت و خیال خام دشمن برای زمین گیر کردند ماست.

زنگنه بیان کرد: باید قرار داد‌ها منعقد شود تا سفارش گیری و پذیرش مشتری رخ دهد از میان این قرارداد‌ها فرصت‌های بسیار زیادی عملیاتی می‌شود. نگرانی مردم را درک کرده و می دانیم که باید برای همین کشور تمام وقت خود را بگذاریمو همین امر سبب شد که میزان تولید در پارس جنوبی از همسایگان خودش بیشتر باشد. وزیر نفت گفت: امسال بیش از ۳ هزار روستا گازرسانی می‌شود، البته وزارت نفت در روز‌های غیر تعطیل بیش از ۱۰ روستا را گازرسانی می‌کند و این رکورد در منطقه مثال زدنی است. هفته آینده نمایشگاه ایران پلاست تجلی تولیدات پتروشیمی کشور خواهد بود؛ این در حالیست که طبق جهش دوم پتروشیمی‌ها تولیداتمان را به بیش از ۱۰۰ میلیون تن در سال رساندیم و در جهش سوم این رقم به ۱۴۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

زنگنه بیان کرد: تاکید دارم که مسئولان مربوط در بحث جلوگیری از اُفت فشار گاز و تولید آن طراحی داخلی داشته باشند چرا که اصلی‌ترین موضوعی که ما در قرارداد توتال تاکید داشتیم، جلوگیری از اُفت فشار گاز تولیدی بود. تاکید می‌کنم و در نامه‌ای جداگانه به مسئولان اعلام می‌کنم تا ظرفیت موجود را برای تهیه و طراحی تجهیزات لازم استفاده شود.

او افزود: پارس جنوبی ستاره بی بدیل تولیدات منابع ملی و فسیلی کشور است و معتقدم آن را دلار نساخت بلکه عشق مدیران و مهندسان ایرانی به خاک و مردمان این سرزمین منجر به موفقیت آن شد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا