ممنوعیت توزیع برنج وارداتی تا پایان فصل برداشت ابلاغ شد

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت: ثبت سفارش و واردات برنج تا پایان فصل برداشت محصول داخلی ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدا و سیما،  عباس قبادی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه توزیع برنج وارداتی را تا پایان برداشت برنج داخلی نخواهد داد.

 دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: برنج‌های وارداتی پس از برداشت و عرضه برنج داخلی در سطح کشور توزیع می‌شود، این ِاعمال ممنوعیت برای کمک به تولید داخل و حمایت از شالیکاران در شمال کشور است.

وی  بیان داشت: هیچ ابهامی در زمان حاضر برای گمرک های ایران به لحاظ واردات برنج وجود ندارد، چون در فصل برداشت برنج هیچ گونه ثبت سفارش و واردات انجام نمی شود.

وی همچنین گفت: محموله‌های برنجی که تا قبل از زمان برداشت برنج ایرانی وارد گمرکات کشور شده است طبق قوانین و مقررات از گمرک ها خارج و در انبار‌ها نگهداری می‌شود.

 قبادی اظهار دشات:  اگر بازار شرایط مناسبی داشته باشد شاید توزیع برنج خارجی با تاخیر زمانی مواجه شود.

وی افزود: مصرف سالانه برنج کشور حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این میزان بیش از دو میلیون تن در داخل تولید و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص بلا تکلیفی پنج هزار تن برنج دارای پروانه در گمرک چابهار نیز گفت: بلاتکلیفی برنج‌های وارداتی در گمرکات به هیچ وجه صحت ندارد.

وی  افزود:  محموله‌های مزبور شاید با مشکلات دیگری همچون بروکراسی اداری، گمرکی، پرداخت ارز به فروشنده خارجی و … مواجه باشند.

قبادی اظهار داشت: هیچ بخشی از این مشکلات مربوط به تصمیم گیری‌های کلان در خصوص لغو ممنوعیت واردات برنج و مواردی از این دست نیست.

وی افزود: دولت یک تعهدی به شالیکاران در شمال کشور دارد آن هم اینکه در فصل برداشت محصول داخلی هیچ گونه برنجی خارجی را در کشور وارد و توزیع نکند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار ضمن اشاره به اینکه اراضی شالیکاری اکثر شالیکاران در شمال کشور کوچک مقیاس است، گفت: برای اینکه کشاورزان محصول خود را با قیمت‌های مناسب بفروشند و مصرف کنندگان نیز با قیمت‌های مناسب کالای مورد نیاز خود را بخرند در فصل برداشت هیچ گونه واردات برنج خارجی نخواهیم داشت.

وی افزود: این سیاست از سال‌های قبل در کشور اعمال می‌شود و امسال نیز به مانند  سنوات گذشته رفتار شده است. 


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا