وزیر کشور: ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد

وزیر کشور با بیان اینکه، جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات بسیار گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است، گفت: ایران علیرغم عدم دریافت کمک های بین المللی، همچنان به مبارزه با مواد مخدر ادامه داده است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در ادامه سفر خود به قرقیزستان از سرویس ملی مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان بازدید کرد.
در این بازدید رحمانی فضلی در گفتگو با رئیس سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات بسیار گسترده ای در این زمینه انجام داده است و علیرغم عدم دریافت کمک های بین المللی، همچنان به مبارزه با مواد مخدر ادامه داده است.
وی ضمن اشاره به میزان کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: علی رغم این که آمریکایی ها در افغانستان با تمام امکانات حضور دارند، هیچ گونه مبارزه ای با مواد مخدر در افغانستان صورت نمی‌ دهند.
رحمانی فضلی افزود: با توجه به دشواری های اعمال حاکمیت از سوی دولت افغانستان، مرزهای این کشور با ایران تقریباً توسط جمهوری اسلامی ایران کنترل می‌شود و افغانستان، کنترل خاصی روی مرزها برای جلوگیری از مواد مخدر ندارد و کشورهای غربی و اروپایی نیز در این زمینه کمک خاصی به جمهوری اسلامی ایران نداشته و ایران، صرفاً بر اساس رسالت اسلامی و انسانی خود با مواد مخدر مبارزه می کند.
رئیس شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سالانه بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر در ایران کشف می شود و جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف مبارزه با مواد مخدر از جمله درمان معتادان، راهکارهای کشف جاسازی مواد مخدر و همچنین مبارزه با باندهای تبهکار، تجربیات بسیار ارزشمندی دارد و آمادگی دارد؛ تمامی این تجربیات را در اختیار قرقیزستان قرار دهد.
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران، تجربیات بسیار خوبی در این زمینه دارند و من از شما می خواهم با تبادل هیئت، چه از طرف ایران و چه از طرف قرقیزستان، سطح روابط دو کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر ارتقاء یابد.

رحمانی‌فضلی همچنین برای تبادل اطلاعات و تجربیات، تجهیز و آموزش نیروها و همچنین دوره های آموزشی برای پزشکان ویژه درمان معتادان اعلام آمادگی کرد.

در ابتدای این بازدید، رئیس سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان، گزارشی از فعالیت های این سرویس در قرقیزستان ارائه کرد. زاپولسکی اولگ، با ارائه آمار اقدامات قرقیزستان در مبارزه با مواد مخدر از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد در این زمینه به قرقیزستان کمک کند.

اولگ افزود: طبق آمار رسمی در قرقیزستان، ۸ هزار و ۵۰۰ معتاد وجود دارد که بیشتر هروئین و تریاک مصرف می کنند. مصرف سالانه مواد مخدر در قرقیزستان، سالانه نیم تن هروئین و نزدیک دو تن تریاک است و سالانه بیش از ۱۵۰۰ جرم مرتبط با مواد مخدر واقع می شود.
وی افزود: سرویس مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان در حوزه های درمان، مبارزه با توزیع مواد مخدر و همچنین مبارزه با تولید مواد مخدر اقدام می‌کند. سرویس زیر نظر نخست وزیری و به نیابت از وی زیر نظر وزیر کشور فعالیت می کند.
در ادامه این بازدید رحمانی فضلی از بخش های آزمایشگاهی، آموزش پلیس و دیگر بخشهای مرکز مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان بازدید کرد.
گفتنی است در موافقتنامه انتظامی امنیتی بین دو کشور که در جریان همین سفر به امضای وزرای کشور دو طرف رسید، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات مبارزه با جرائم سازمان یافته، تروریسم و مبارزه با مواد مخدر مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا