واقعی شدن نرخ سبوس منجر به حذف دلالان شد

 رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: واقعی شدن قیمت سبوس ناشی از یک کار کارشناسی است که منجر به حذف خرید و فروش حواله توسط دلالان و واسطه‌گران شده است.

«سید محمدرضا مرتضوی » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به این که دولت هر ساله سوبسیدی برای آرد و  نان می‌پردازد افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی دیگر محلی برای پرداخت سوبسید اضافه به کارخانجات تولید کننده آرد و دامداران نیست بنابراین باید اقتصاد صنعت،آرد و نان کشور با بودجه تعیین شده، اداره شود.

وی اظهارداشت: در ابتدای سال جاری ستاد تنظیم بازار با حضور نمایندگان ۱۱ وزارتخانه و بررسی‌های کارشناسی با افزایش نرخ شیرخام توانست قیمت سبوس را در نرخ شیرخام واقعی کند این موضوع به مزاج برخی دلالان و واسطه‌گران حواله، خوش نیامده است.

به گفته وی، طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ هر کیلوگرم سبوس در قیمت شیر یک هزار و ۲۵۰ تومان در نظر گرفته شده است و این مصوبه حتی یک ریال ضرر و زیان را متوجه دامداران نمی‌کند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه در خرید و فروش سبوس رانت وجود دارد تصریح کرد: سالانه برای حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن سبوس حواله صادر می‌شود که دارای یک رانت ۷۰۰ میلیارد تومانی است و برخی به دنبال حفظ این رانت هستند.

وی با تاکید بر این که قیمت اخیر سبوس کارشناسی شده است ادامه داد: رئیس جمهوری نیز دستور کار کارشناسی روی این موضوع را داده که البته این مهم در ستاد تنظیم بازار کارشناسی شده است.

مرتضوی گفت: این اقدام ستاد تنظیم بازار موجب حذف حواله و کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌گران از موضوع خرید و فروش سبوس شده که به نفع منافع ملی کشور است و این موضوع ارتباط چندانی به کارخانجات آرد ندارد زیرا آنان طبق قانون زیان خود را از دولت می‌گیرند.

به گفته وی، طبق قانون هر کجا قیمت تثبیتی وجود دارد زیان ناشی از آن باید توسط دولت پرداخت شود.

وی با بیان این که ۷۰ درصد خرید و فروش حواله‌های سبوس توسط دلالان و واسطه گران انجام می‌شود، افزود: اکنون یک عده دلال و حواله گیر در کشور نفوذ دارند که می‌توانند همه چیز را تحت تاثیر قرار بدهند و برخی می‌خواهند حواله فروشی رواج پیدا کند.

این مقام صنفی با اشاره به این که اکنون ۳۸۰ کارخانه آرد سازی با ظرفیت تولید سالانه  ۲۱ میلیون تن آرد در سراسر کشور فعال هستند، اظهارداشت: برخی به دنبال زمین خوردن صنعت آرد کشور هستند تا بتوانند این محصول را نیز به کشور وارد کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا