استاندار آذربایجان‌شرقی: اصلاح بافت‌های ناکارآمد مهم‌تر از توسعه فیزیکی تبریز است

استاندار آذربایجان‎شرقی گفت: بجای توسعه بی‌رویه تبریز باید بافت‌های ناکارآمد شهری اصلاح و کیفیت آنها برای زندگی ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در جلسه شورای برنامه‎ریزی آذربایجان شرقی افزود: بازآفرینی یعنی بجای اینکه توسعه افقی و پیوسته شهر روی دهد و در فضایی که وجود دارد تکمیل ظرفیت و اصلاح شود.

وی با بیان اینکه پدیده بی در و پیکر بزرگ شدن تبریز درست نیست، اظهار داشت: ساختن شهرک در حاشیه شهر، مشکلات حاشیه نشینان را کاهش نمی دهد بلکه برای حل مشکلات آنان باید فکری اساسی کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پیشنهاد الحاق ۲ قطعه زمین به محدوده مصوب تبریز، گفت: با توجه به اینکه هنوز شهرک‎هایی مانند خاوران و شهریار در این شهر تکمیل ظرفیت نشده‎ است، ساختن شهرک جدید دردی را دوا نمی کند.

پورمحمدی، با اشاره به موضوع توسعه ۳۱ شهرستان محروم کشور به صورت پایلوت، ادامه داد در آذربایجان ‏شرقی نیز بستان آباد به عنوان پایلوت انتخاب شده و باید در این زمینه به صورت جدی عمل کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: ۳۸۴ هزار نفر از جمعیت تبریز در حدود ۹۶ هزار واحد مسکونی در سکونتگاه های غیررسمی این شهر سکونت دارند.

ابوالقاسم سلطانی، با بیان اینکه این سکونتگاه ها دارای مشکلات زیادی بوده و نیاز به جابجایی یا ساماندهی دارد، افزود: در ۳۰ تا ۴۰ درصد محدوده شمالی تبریز که سکونتگاه های غیررسمی در آن وجود دارد، به علت احتمال رانش امکان جابجایی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: طبق بررسی‎های انجام شده حدود ۱۲ هزار و ۱۶۵ واحد با جمعیت حدود ۵۰ هزار نفر در این کلانشهر نیاز به جابجایی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به پیشنهاد الحاق ۲ قطعه زمین به محدوده مصوب تبریز، گفت: با توجه به محدوده قانونی طرح جامع این شهر تنها می توان ۴ هزار و ۷۲۵ واحد در داخل محدوده تامین کرد و برای تامین زمین بقیه واحدها نیز باید ۲ قطعه زمین شهرک نصر به وسعت حدود ۱۱۱ هکتار و شهرک جوانان به وسعت ۱۳۰ هکتار به محدوده این شهر اضافه شود.

سلطانی، ادامه داد: با توجه به اینکه در سال‎ های گذشته حدود ۵ هزار هکتار از اراضی محدوده طرح جامع تبریز کاسته شده است برای جبران آن اراضی این ۲ شهرک به محدوده این طرح اضافه می شود.

وی با بیان اینکه محدوده بافت فرسوده تبریز ۷۰۰ هکتار است، یادآوری کرد: از این میزان اراضی ۳۰۰ هکتار در محدوده شمالی واقع شده که دارای ساختمان‎های کم‎دوام و نفوذناپذیر بوده و در معرض رانش قرار دارد.

کلانشهر تبریز دارای بیش از ۱.۸ میلیون نفر جمعیت است. 

به گزارش ایرنا، گفته می شود حدود ۵۲۸ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی ساکن سکونتگاه های غیر رسمی هستند که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر در تبریز زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا