یک میلیون ‌هکتار از اراضی مورد اختلاف در استان اصفهان تعیین تکلیف شد

یک میلیون ‌هکتار از اراضی مورد اختلاف در استان اصفهان تعیین تکلیف شد

به گزارش ارک خبر به نقل ازایرنا:معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: وضعیت یک میلیون هکتار از اراضی مورد اختلاف بین مردم و این اداره کل در کمیسیون‌های ماده واحده و ماده ۵۶ شهرستان‌های تابعه مشخص شده است.

داریوش سعیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعیین وضعیت این سطح از اراضی مورد اختلاف با رسیدگی به ۶ هزار و ۳۰۰ پرونده در کمیسیون‌های ماده واحده و ۵۶ در مرکز و شهرستان‌های استان در چهار دهه اخیر بتدریج انجام شد.

وی با بیان اینکه قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی در سال ۱۳۶۷ درمجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهار داشت: بیش از هشت هزار و ۴۰۰ فقره اعتراض در این مدت در دفاتر کمیسیون‌های ماده واحده و ماده ۵۶ ثبت شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال ۹۴ تصویب شد و بر اساس این قانون وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد با هماهنگی سایر دستگاه‌ها از جمله ثبت اسناد و املاک و اقتصاد و دارایی در پلاک هایی که ۲ اجرای قانون موازی در مورد آنها صورت پذیرفته، موضوع رفع تداخلات ناشی از اجرای قانون موازی را اعمال کند و مسائل و مشکلات فی مابین مردم و دولت در زمینه مالکیت‌ها تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید و شیوه‌نامه اجرای آن توسط وزیر جهاد کشاورزی در سطح کشور، کمیسیون رفع تداخلات در استان اصفهان هم تشکیل شد و کارگروه‌های رفع تداخلات در شهرستان‌ها کار خود را شروع کردند.

سعیدی ادامه داد: تاکنون ۲۸ جلسه کمیسیون کاری رفع تداخلات در استان اصفهان برگزار شده و در زمان حاضر پرونده‌ای در ماده واحده رسیدگی نمی شود مگر اینکه در کارگروه رفع تداخلات بررسی و تعیین تکلیف شود.

وی اضافه کرد: اگر این کارگروه در مورد پرونده رای به رفع تداخل داد، مرجع کمیسیون ماده واحده مجاز به رسیدگی در مورد آن پرونده نیست.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تصریح کرد: سیاست و اولویت وزارت جهاد کشاورزی بر این است که مشکلات بین مردم و دولت در کارگروه رفع تداخلات تعیین تکلیف شود و در این زمینه بصورت مستمر و هفتگی از استان‌ها گزارش دریافت شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از فرآیندها از این طریق حذف می شود خاطرنشان کرد: کارگروه رفع تداخلات بعنوان یک اولویت و بهترین راهکار برای حل اختلاف بین منابع طبیعی و مردم در زمینه مالکیت‌ها محسوب می شود و هماهنگی لازم با مدیریت جهاد کشاورزی انجام شده که پرونده‌ها در این کارگروه‌ها مطرح و تکلیف مردم و دولت مشخص شود.

 سعیدی افزود: بیش از ۵۸ سال از عمر قانون ملی شدن اراضی می گذرد اما هنوز هم به اعتراضات مردم در این زمینه رسیدگی می شود.

به گفته وی، بسیاری از مسائل و مشکلات اراضی برای همیشه در کارگروه رفع تداخلات حل و فصل می شود و رسیدگی به پرونده‌ها در این کارگروه یکی از سیاست جدی وزارت‌خانه محسوب می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: افرادی که زمین‌های آنها مشمول قانون اصلاحات ارضی و قانون رفع تداخلات نشده اما منابع طبیعی زمین آنها را ملی اعلام کرده، می‌توانند بر اساس ماده ۴۵ قانون رفع موانع تولید به شعب ویژه قوه قضاییه در مراکز استان‌ها مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: مردم می‌توانند با مراجعه به دادگستری احراز مالکیت کنند و هر رای که توسط مرجع قضایی صادر شود برای اداره کل منابع طبیعی حجت و ملاک محسوب می‌شود و اگردر آن عرصه سند مالکیت برای منابع طبیعی صادر شده باشد، اصلاح سند و نقشه انجام می‌شود.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و ۳ میلیون هکتار بیابان معادل ( ۳۲ درصد) در بر گرفته است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا