دستگاه ایرانی ثبت سیگنال مغزی برای مدیریت استرس تولید شد

محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه تربیت مدرس موفق به تولید دستگاه ثبت سیگنال مغزی برای مدیریت استرس با عنوان «دستیار هوشمند مدیریت استرس» شدند.

فرزانه یوسفی پور، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان چالشگران ادراک ناب (نوروچلنج) مستقر در دانشگاه تربیت مدرس، روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: با این دستگاه استرس افراد اندازه‌گیری می‌شود و سپس با استفاده از هوش مصنوعی، تکنیک‌های رفع استرس متناسب با هر فرد ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تکنیک‌های قابل ارائه برای مدیریت استرس براساس اصول علمی تهیه شده است، افزود: این فناوری کمک می‌کند تا افراد استرس خود را کنترل کنند، در این روش ابتدا سطح استرس افراد مشخص و متناسب با آن، نوع تمرین برای جلوگیری از استرس ارائه می‌شود.

یوسفی پور با اشاره به اینکه این دستگاه در برخی کلینیک‌های روان‌شناسی و مدارس مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوبی داشته است، گفت: نمونه ایرانی این دستگاه وجود ندارد و ما اولین شرکتی هستیم که این دستگاه را تولید کردیم.

این فعال دانش‌بنیان تصریح کرد: ژچون فعلا این دستگاه بر روی بیمار استفاده نمی‌شود به اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیاز ندارد، این دستگاه پس از اخذ مجوزهای لازم در کارهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یکی از معضلات رو به گسترش در جامعه را استرس بیان کرد و گفت: ما با هدف کاهش استرس در جامعه، این دستگاه را تولید کردیم و امیدواریم به این هدف دست پیدا کنیم.

یوسفی پور به اشاره به اینکه این دستگاه اخیر وارد بازار شده است، گفت: در مرحله اول نرم‌افزار آن را تولید کردیم، در این مرحله کار با نمونه‌های گجت (ابزارک) خارجی آغاز شد و در نهایت موفق شدیم کل دستگاه را بسازیم که تمام این مراحل حدود یک سال طول کشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا