چینی ها مینای دندان را احیا کردند/ پرکردن دندان منسوخ شد

محققان چینی ترکیبی از مواد معدنی مختلف یافته اند که به رشد دوباره مینای دندان منجر می شود. به این ترتیب در صورت پوسیدگی دندان ها دیگر نیازی به پر کردن آنها با مواد مخصوص وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، دانشمندان روشی جدید برای رشد دوباره مینای دندان یافته اند و به این ترتیب احتمالا ترمیم دندان های پوسیده با مواد مخصوص منسوخ خواهد شد.

مینای دندان از مواد معدنی متعددی تشکیل شده است و از دندان محافظت می کند. این بخش از دندان  در مجاورت اسیدهای غذا و نوشیدنی تخریب می شود. با وجود آنکه مینا سخت ترین بافت بدن انسان به شمار می آید، اما نمی تواند خود را ترمیم کند و در نتیجه دندان‌های افراد در معرض پوسیدگی قرار می گیرند.

اما اکنون محققان چینی ترکیبی از یون های کلسیم و فسفات یافته اند که همراه ماده شیمیایی «تری متیل آمین» محلول در الکل سبب می شود مینای دندان دوباره رشد کند.

 هنوز مشخص نیست این کشف در محیط دهان انسان نیز کارآمد است یا خیر اما به گفته کارشناسان مینای دندان احیا شده را می توان در آینده نزدیک در افراد آزمایش کرد.

 هنگامیکه  این ترکیب روی دندان انسان ها به کار گرفته شد، لایه ای از مینای دندان با ضخامت حدود ۲.۷ میکرومتر را ترمیم کرد. همچنین این ترکیب در مدت ۴۸ ساعت به همان ساختار مینای طبیعی دندان دست یافت.

«ژائومینگ لیو» یکی از مولفان این پژوهش در دانشگاه ژجیانگ چین می گوید: مینای احیا شده ساختار و شباهت هایی با مینای دندان طبیعی دارد. امیدواریم  بتوانیم فرایند احیای مینای دندان بدون استفاده از مواد مخصوص را به طور واقعی اجرا کنیم. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این روش طی یک تا ۲ سال آتی روی افراد آزمایش می شود.

این تحقیق در ژورنالScience Advances منتشر شده است. محققان در این روش موفق شده اند خوشه هایی کوچک از فسفات کلسیم را با قطر ۱.۵ نانومتر ایجاد کنند. این ماده یکی از ترکیبات اصلی مینای دندان است. وجود« تری متیل آمین»  از بهم چسبیدن خوشه ها جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا