کتاب «جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران» رونمایی شد

 کتاب «جلوه هایی از زندگی عشایر ارسباران» در شهرستان اهر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر، چهارشنبه شب در آئین رونمائی از اولین کتاب عکس ویژه ارسباران (جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران) اثر محمدرضا بهمرام با بیان اینکه عشایر ذخایر انقلاب نامیده شده و قشری زحمت‌کش هستند، اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری سال‌ها روی موضوعات اقتصادی تأکید کرده و می‌کنند عشایر مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی هستند که ضمن مشارکت در تولید از مرزهای کشورمان نیز دفاع می‌کنند.

علیرضا حضوری با بیان اینکه عشایر نماد واقعی حجب و حیا، تلاش، بحث‌های اقتصادی و تولید هستند، گفت: یکی از بهترین راه‌های ثبت زندگی و ویژگی‌های بارز عشایر در مقاطع مختلف هنر عکاسی است ما نیز امروز افتخار حضور در این جمع هنری را یافتیم و شاهد اثر زیبای استاد بهمرام بودیم که توانسته‌اند زیبایی‌های زندگی این قشر زحمت‌کش را به‌خوبی به تصویر بکشند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان اهر با بیان اینکه کتاب ” جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران” کتابی ارزشمند در حوزه عشایر است، عنوان کرد: استاد بهمرام طی سال‌ها توانستند زندگی پرمشقت عشایر منطقه را به تصویر بکشند و در این راه خود نیز زحمات زیادی را متقبل شدند ما نیز به این امر افتخار می کنیم چون این باعث آشنایی افراد و ثبت لحظات ناب زندگی این عزیزان در تاریخ شده است.

حضوری در پایان از استاد بهمرام و تمامی عکاسانی که با هنر خود سبب ثبت و نمایش فعالیت‌ها، هنرها و زحمات کمتر دیده‌شده جامعه عشایر شدند تقدیر و تشکر کرد.

عکاسی از عشایر نیازمند ارتباط و روش خاصی است

عکاس برجسته اهری نیز با بیان اینکه عکاسی از عشایر و زندگی این قشر زحمتکش نیازمند ارتباط و روش خاصی است گفت: آقای بهمرام علاوه بر تلاش درزمینهٔ عکاسی و برقراری ارتباط با سوژه، ازلحاظ جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی، روش زندگی و سایر امور به بهترین نحو عمل کرده و به‌خوبی آنچه باید را به تصویر کشیده است.

میرعباس آل یاسین اظهار کرد: امروز روز بسیار خوبی برای من و سایر عکاسان است چون شاهد رونمایی از اثر زیبای یک هنرمند تلاشگر و محبوب هستیم.

وی ادامه داد: “جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران” ازلحاظ عکاسی به عنوان کتابی مرجع در عکاسی با دیدگاه‌های جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی و فولکلور آذربایجان مورد مطالعه قرار گرفته و در کلاس‌های آموزش عکاسی در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز تدریس شود.

کتاب عکس عشایر، موزه تصویری مردم‌شناسی عشایر است

همچنین روزنامه‌نگار برجسته اهری گفت: کتاب “جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران” اثر محمدرضا بهمرام علاوه بر ارزش‌های هنری و فنی آثار، به واقع موزه مصور در مردم‌شناسی عشایر است و از نظر گردشگری عشایر نیز اهمیت دارد.

جعفر خضوعی با بیان اینکه کتاب عکس “جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران” حاصل تلاش ارزشمند ۲۵ ساله این هنرمند اهری بوده و از جنبه های مختلف اهمیت دارد اظهار کرد:علاوه بر ارزش‌های هنری و فنی آثار، به واقع موزه مصور در مردم‌شناسی عشایر است و از نظر گردشگری عشایر نیز اهمیت دارد با انعکاس جلوه های نوستالژیک از حیات سنتی عشایر انگار نظیره تصویری برای حیدربابایه سلام است.

وی با ذکر اینکه عکاسی عشایر از گذشته جزو موضوعات مورد علاقه آقای بهمرام بود و در چند سال اخیر به یکی موضوعات اصلی یا اصلی ترین موضوع مورد توجه عکاسان اهری تبدیل شده است گفت: برگزاری چندین اردوی عکاسی در جوامع عشایری از سوی انجمن هنر عکاسی اهر و انتشار گزارش های تصویری پرتعداد در این موضوع از سوی عکاسان اهری از جمله سعید قاسمی در همین راستا قابل ارزیابی است.

روزنامه‌نگار اهری با بیان اینکه شاید این گمان در میان آید که ورود عکاسان اهر به موضوع عشایر زیاد است ورود آنها به موضوع عشایر زیاد بوده اما زیادی نبوده است کار عکاسی در موضوع عشایر تمام شدنی نیست و هنوز کار ناکرده بسیار است عنوان داشت: و اما چرا موضوع عشایر و روستا در ارسباران و ورود گسترده عکاسان به این موضوع اهمیت دارد؟ درواقع ارسباران یک منطقه ویژه روستایی و عشایری است منطقه قره داغ با بیش از هزار پاره آبادی؛ هویت و کارکرد روستایی و عشایری خود را حفظ کرده است.

خضوعی ادامه داد: اگرچه در قرن اخیر نسبت جمعیت روستایی و شهری در کشور  برعکس شده و اکنون ۷۴ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند اما آن نسبت گذشته هنوز در قره داغ برقرار است تعداد یک سوم روستاهای استان در منطقه ارسباران واقع هستند و تمام طوایف ایل قره داغ و بخشی از طوایف ایل شاهسون (یعنی هر دو ایل عشایر استان) در منطقه ارسباران ییلاق و قشلاق دارند براساس آمار سرشماری رسمی ۶۷ درصد جمعیت منطقه قره داغ در جوامع روستایی و عشایری ساکن هستند.

وی با ذکر اینکه حیات عشایری هویت فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر شیوه معیشت خود را دارد و بر مجموعه ای از ارزش ها و هنجارها و آداب و رسوم و سنن و فولکلور ریشه دار استوار است اضافه کرد: جوامع عشایری منطقه به خاطر زیست سنتی و پایبندی به شیوه های بومی زندگی هنوز بسیاری از عناصر فرهنگ بومی منطقه همچون؛ زبان، لباس، ادبیات شفاهی، بازی ها، موسیقی عاشیقی، غذاهای سنتی، رسوم و سنن و… را حفظ کرده است.

روزنامه‌نگار اهری با بیان اینکه موضوعات و نکات بسیاری در حیات عشایر وجود دارد که نیاز به مطالعه و پژوهش و مستندسازی دارد و کار هنری چون عکاسی درباره آنها به طور وسیع و عمیق می تواند انجام بگیرد گفت: کوچ، ائل یولی، آلاچیق، پرورش دام، تهیه لبنیات، پخت غذاها، ازدواج، لباس، پشم چینی، چوپانی، زیراندازها، بئشیک، آداب و رسوم رایج در ارتباطات و مناسبات ایلی و خانوادگی و… نکات ریز و درشت بسیاری از منظر فرهنگ و هنر و میراث معنوی جلوه های بسیاری برای عکاسی دارد برای نمونه؛ در حیات عشایر “کوچ” یک حرکت بزرگ هویت یافته محسوب می شود. کوچ عشایر تنها یک رویداد معیشتی نیست بلکه دارای ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی است و از ابعاد مختلف قابل بررسی است. سال گذشته “کوچ سنتی عشایر ایل قره داغ” در فهرست آثار ناملموس ملی کشور ثبت شد.

جلوه‌هایی از زندگی عشایر ارسباران با رویکرد مستندنگاری

در ادامه محمدرضا بهمرام اظهار کرد: ارسباران علیرغم داشتن سابقه‌ای دیرین و غنی در فرهنگ وهنر و بهره مندی از همه جلوه های زیبا و مثبت خود هنوز از کمبودهائی در این زمینه رنج میبرد، هنوز خیلی از توانمندیهای آن در عرصه های مختلف از جمله عرصه فرهنگ و هنر بالقوه مانده اند و باید زمینه بالفعل شدنشان فراهم شود.

وی با بیان اینکه ارسباران می‌تواند به قطب مهم گردشگری ایران تبدیل شود، گفت: ارسباران می‌تواند در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی به منطقه‌ای خاص و ویژه تبدیل شود و بیش‌ازپیش جلوه کند و این مهم میسر نمی‌شود مگر با همت و تلاش وافر همه دلسوزان و همه تلاشگران اعم از مردم و مسئولین عزیز در این راستا ظهور تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف می‌توانند زمینه ساز این مهم باشند آنچه در این مجموعه تقدیم می‌گردد در اصل خروجی انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر می‌باشد که پس از تشکیل آن زمینه و بستر فعالیت‌های عکاسی در شهرستان و منطقه ارسباران چشمگیر و تاثیرگذار بود.

 هنرمند عکاس اهری با ذکر اینکه ارسباران از نگاه عکاسی دارای جلوه ها و زمینه های کاری بسیاری است ابراز داشت: از جنگلها و طبیعت بکر آن گرفته تا کوه‌ها و دشت‌های زیبا و آثار تاریخی و جاهای دیدنی؛ از اماکن و مساجد و بازارها گرفته تا تیمچه‌ها و خانه‌ها و کوچه‌ها و … و ضرورت ثبت و ضبط این‌همه زیبایی‌ها و جلوه ها همت بلندی را میطلبد و در اصل می‌تواند گفت جمع‌آوری و ثبت آنها بسیار ضروری و نیاز جامعه امروز ارسباران است و بهتر بود سال‌ها قبل این اتفاق به بار می‌نشست ولی بازهم دیر نیست و جلوی ضرر را از هرکجا بگیری منفعت است.

بهمرام عدم وجود کتاب عکاسی مختص منطقه ارسباران را از کاستیهای مهم فرهنگ و هنر منطقه برشمرد و گفت: امید است این گام نخست بستر تداوم چاپ کتاب عکس در ارسباران را فراهم سازد و با ثبت و ضبط جلوه های مختلف زندگی در ارسباران ضمن ماندگار ساختن آن، دین خود را هم به آیندگان ادا نمائیم چرا که یکی از راههای مهم انتقال تاریخ و فرهنگ به آیندگان همانا دیدن از دریچه دوربین و ثبت و ماندگار کردن لحظه هاست و امروز این امر میسر شده و قطعاً در آینده تأثیراتش را بیشتر و بیشتر ملموس خواهد شد.

 وی افزود: کتاب حاضر جلوه‌هایی از زیباییهای زندگی عشایری ارسباران است که با رویکرد مستند در طی چندین سال عکاسی شده و اینک با افتخار در اختیار هنرمندان و هنر دوستان این سرزمین قرار میگیرد، در مجموعه حاضر بخشهای مختلف زندگی عشایر ارسباران مورد توجه قرار گرفته از جمله از شروع کوچ تا اسکان در ییلاق؛ محیط و زندگی روزمره و آموزش و شادیها و عزاداری محرم و…  پیشنهاد بنده این است که دوستانی که میخواهند کتاب عکس از ارسباران منتشر کنند نسبت به زمینه های کاری مختلف مانند کوه‌ها و قلاع، جنگلها، آثار تاریخی، بازار، مشاغل و …. توجه ویژه نمایند تا آثاری فاخر و ماندگار ثبت و ضبط شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا