پیشگیری از سرطان روده با حلزون

مطالعات جدید نشان می‌دهد حلزون دریایی حاوی ترکیبات ارغوانی‌رنگی است که علاوه بر ویژگی‌های ضد التهاب و آنتی‌باکتریال، خاصیت ضد سرطانی دارد و می‌تواند از بروز سرطان روده جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، نوعی حلزون دریایی استرالیایی به نام Dicathasis orbita حاوی ترکیباتی است که از آن برای محافظت تخم‌هایش استفاده می‌کند. این ترکیبات از ترشحات غده حلزون به‌دست می‌آید.
مطالعات جدید محققان دانشگاه‌های موناش، فلیندرز و ساوترن کراس در استرالیا نشان می‌دهد این ترکیبات علاوه بر اینکه ضد التهاب و آنتی باکتریال هستند، خاصیت ضد سرطانی دارند.
این مطالعه که بیش از یک دهه به طول انجامیده است، نشان می‌دهد ترکیبات فعال مشتق‌شده از ترشحات حلزون می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.
بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ ناشی از سرطان است و در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۶۲ هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست دادند.   
محققان امیدوارند با جذب یک شرکت دارویی، هزینه‌های مورد نیاز برای تجاری‌کردن این دارو تامین شود تا بوسیله آن از پیشرفت تومورهای سرطان جلوگیری کنند.
ترکیبات گیاهی و حیوانات دریایی منابع ارزشمند دارویی هستند که با بدن و محیط زیست سازگارند و با تکثیر آنان می‌توان با حداقل هزینه این ترکیبات را در دسترس قرار داد. از طرفی این ترکیبات عوارض جانبی داروهای شیمیایی سمی را به دنبال ندارند.
در ادامه آمده است، ترکیبات مشتق‌شده ار حلزون حاوی عنصر شیمیایی برم است که مانند یک اثر انگشت منحصربفرد امکان ردیابی دارو را در سراسر بدن فراهم می‌کند.
نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports‌ منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا