پامپئو: ایران را مجبور به مذاکره می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا با انتشار یک یادداشت پر از اتهام‌ و گستاخی گفت که هدف واشنگتن «مجبور کردن ایران به نشستن بر سر میز مذاکره» است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با انتشار یک یادداشت در رسانه آمریکایی، ادعاهای سراسر ضد ایرانی و بی اساس دولت خود را تکرار کرد و از «مجبور کردن ایران برای نشستن بر سر میز مذاکره» حرف زد.

وزیر خارجه آمریکا در «یو‌اس‌ای‌تودی» یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «فشار دولت ترامپ در حال تضعیف کردن رژیم ایران است».

رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در این مطلب مدعی شده که دولت ترامپ از «کارزار فشار علیه رهبران ایران» دو هدف اصلی را دنبال ‌می‌کند، اول «محروم کردن رژیم ایران از پولی که برای رفتارهای ثبات‌زدا از آن استفاده می‌کند و دوم، اجبار ایران به «نشستن بر سر میز مذاکره برای بستن یک توافق جامع و بلندمدت».

پامپئو در حالی که از اجبار ایران برای مذاکره بر سر یک توافق جامع حرف زده است که دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی از توافق بین‌المللی برجام که تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل را دارد، خارج شده است.

وزیر خارجه آمریکا در یادداشت تازه خود با لحنی گستاخانه گفته است که «توافق جامع» مدنظرش با ایران باید به این چهار موضوع اصلی بپردازد: «برنامه هسته‌ای، تولید و اشاعه موشک بالستیک، حمایت از گروه‌های تروریستی و نیابتی، رفتار و بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی».

وی سپس ادعاهای پیشین خود درباره ناکارآمدی برجام در مقابله با آنچه که وزیر خارجه آمریکا «رفتار شرورانه ایران» خواند را تکرار کرده است.

پامپئو سپس به موضوع جنگ یمن اشاره کرد و بدون اشاره به تداوم انواع حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی، لجستیکی، سیاسی و دیپلماتیک آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی نوشت: «ایران در یمن به حوثی‌ها، کمک مالی، سلاح و آموزش داده است و این موضوع فقط به ادامه دار شدن درگیری و رنج مردم یمن انجامیده است».


محمد بن سلمان و پامپئو

ادعاهای وزیر خارجه آمریکا درباره جنگ یمن در حالی مطرح شده که قانونگذاران هر دو حزب دموکرات و هم حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ در کنگره این کشور، طی ماه‌های اخیر بارها خواستار توقف حمایت‌های تسلیحاتی و دخالت آمریکا در جنگ ائتلاف سعودی در یمن شده‌اند اما رئیس‌جمهور آمریکا با حق وتو مصوبات کنگره را خنثی کرده است.

وزیر خارجه دولت ترامپ سپس به حمایت ایران از دولت قانونی سوریه تاخت و درباره لبنان هم ادعا کرد که ایران با حمایت از حزب‌الله لبنان، «مردم و ثبات لبنان را به مخاطره انداخته است».

پامپئو سپس با بیان اینکه «فشار آمریکا علیه رژیم ایران کارآمد بوده است»، مدعی شد: «رژیم و نیروهای نیابتی‌اش ضعیف‌تر از وقتی هستند که فشار ما شروع شد. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران گفته‌اند که ایران دیگر مثل گذشته پول کافی برای دادن به آنها در اختیار ندارد. بودجه نظامی پیشنهادی ایران در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۲۸ درصدی و یک کاهش ۱۷ درصدی بودجه شاخه تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شده است».

وی در پایان این یادداشت سراسر ضد ایرانی و بی اساس خود نوشته است: «ما به موازات بالا بردن هزینه توسعه‌طلبی ایران و وضعیت جاری آن، به دنبال یک توافق جامع و یک رابطه بسیار مسالمت‌آمیز و پایدار هستیم. ما چشم انتظار روزی هستیم که بتوانیم به مردم ایران و هسایگانشان برای صلح و رفاهی که سزاوارش هستند، کمک کنیم».

ادعاهای وزیر خارجه آمریکا درباره «کمک به مردم ایران» در حالی مطرح شده که او و دونالد ترامپ از ابتدای آغاز به کار این دولت، ضمن انواع توهین‌ها و «تروریست» خواندن ملت ایران، شدیدترین فشارهای اقتصادی و تهدیدهای نظامی علیه ایران را در پیش گرفته‌اند.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا