واکنش نتانیاهو به سخنان موگرینی درباره عدم بازگشت تحریم ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ برجام و عدم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی تصویری اعلام کرد: در اروپا کسانی هستند که تا وقتی موشک‌های اتمی ایران در خاک اروپا ننشیند، بیدار نمی‌شوند. اما آن وقت دیگر خیلی دیر است.

نتانیاهو پیام تصویری خود را تنها ساعاتی پس از اعلام مواضع «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام منتشر کرد و گفت: به هر صورت هرکاری که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام خواهیم داد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیام خود با لحنی تند و همراه با نگرانی خطاب به رهبران اروپایی، وضعیت موجود را به پیش از جنگ جهانی دوم تشبیه کرد و مدعی شد که رهبران اروپا به مانند دوران آلمانی نازی اقدامی انجام نمی‌دهند.

نتانیاهو این ادعاها را تنها چند ساعت پس از آن مطرح کرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای این اتحادیه درباره احتمال بازگشت تحریم‌های ضدایرانی، با پاسخ منفی به این موضوع گفت: اگر تخطی جدی در برجام اتفاق بیفتد بعد باید سازوکار رسیدگی فعال شود؛ اما در حال حاضر هیچیک از طرف‌ها خواستار فعال کردن ساز و کار حل اختلاف در برجام (موسوم به مکانیسم ماشه) نیستند.

منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است و از آن جان که رجوع به این دو بند می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهار داشت که امروز همه متوجه شده‌اند که توافق هسته‌ای جایگزین ندارد. وی گفت اجرای کامل برجام از اهمیتی اساسی برای حفظ هر چه بیشتر آرامش در منطقه و خودداری از تشدید تنش‌ها برخوردار است.

موگرینی نسبت به کارایی اینستکس (ساز و کار مبادلات تجاری میان اروپا و ایران) نیز ابراز امیدواری کرد اما در عین حال گفت که «البته فعالیت‌های ما به حد جبران خسارتها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نخواهد رسید».


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا