دانستنی‌هایی که دیابتی‌ها در سفر حج نباید فراموش کنند

مبتلایان به دیابت باید رژیمی را که متخصص تغذیه قبل از سفر و با توجه به شرایط برای آنها نوشته را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله گردهمایی عظیم سالیانه مسلمانان دنیا برای انجام فرایض حج، بزرگ‌ترین مراسم مذهبی دنیا را رقم می‌زند؛ از این رو یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی زائران حفظ بهداشت عمومی و فردی خواهد بود.

حجاج باید در مدت زمان محدود، تمام اعمال حج تمتع را در یک فضای فیزیکی محدود انجام دهند از این رو تراکم جمعیت در طول سفر ۳۰ تا ۳۵ روزه باعث ایجاد تماس‌های نزدیک غیرقابل اجتناب می‌شود که خود می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مختلف عفونی و مسری شود.


بیشتر بخوانید: خطراتی که سلامتی زائران خانه خدا را تهدید می‌کند!


شعبانی /

انتظار‌ می‌رود در جمعیتی با این تعداد، زمینه انتقال ارگانیسم‌های بیماری‌زایی مثل مننژیت، آنفولانزا، سیاه‌سرفه، هپاتیت و فلج اطفال  تسهیل شود؛ به عنوان مثال خطر ابتلا به  مننژیت مننگوکوکی به علت اندمیک بودن این بیماری در عربستان سعودی و تراکم جمعیت در مراسم حج افزایش می‌یابد همچنین  تراشیدن موی سر با تیغ در صورت استفاده از وسایل مشترک، بیماری‌های منتقله به وسیله حشرات به علت آب و هوای گرم عربستان و زندگی چند روزه حجاج در چادر، تب‌های خونریزی دهنده به علت ذبح قربانی از عوامل ابتلا به بیماری‌های مختلف در ایام حج محسوب می‌شود.

اما شایع‌ترین شکایت حجاج در این سفر معنوی، علائم تنفسی شبه آنفلوانزاست که باعث اختلال در انجام اعمال حج می‌شود و حتی آنان را به بستر کشانده و گرفتار تخت بیمارستان می‌کند.

از آنجا که به‌طورمعمول زائران در یک مکان محدود و به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند تغییر قابل ملاحظه‌ای از نظر روش زندگی و فعالیت‌های روزمره زندگی پیدا می‌کنند که باعث می‌شود بیماری‌های قبلی آنان به دلیل عوامل خاص ایام حج وخیم‌تر شوند.

با توجه به اهمیت مراسم حج و شیوع بیماری‌های عفونی مختلف مانند عفونت‌های مننگوکوکی، آنفولانزا و بیماری‌های اسهالی انجام اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی فردی پیش از مناسک حج و طی آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

شعبانی /

با رعایت نکات ساده و در عین حال مهم پیش و پس از عزیمت حجاج می‌توان تا حد زیادی شرایط بهتری برای سلامت حجاج در طول سفر ایجاد کرد؛ بیماری‌های واگیردار، مسمومیت غذایی، توجه نکردن زائران به توصیه‌های بهداشتی، آشنا نبودن به برنامه رژیم غذایی مناسب، بی توجه‌‌ای زائران به توصیه‌های پزشکان و مدیران کاروان، دفع ناصحیح زباله در کاروان‌ها، نامناسب بودن وضعیت دستشویی‌ها و نقص در آموزش‌ها مهم‌ترین چالش‌های سلامت پیش روی حجاج است.

محمد حسین فرقانی متخصص عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  بیماران دیابتی قبل از عزیمت به سفر حج از پزشک معالجشان نامه‌ای مبنی بر ابتلا به دیابت و تزریق روزانه انسولین دریافت کنند تا مشکلی در بازرسی گمرک و پرواز نداشته باشند.

وی ادامه داد: در این نسخه باید نوع بیماری، نوع دارو و مقدار آن مشخص و به زبان انگلیسی نوشته شده باشد؛ با توجه به اینکه آب و هوای عربستان بسیار گرم است، زائران باید زمان‌هایی که خارج از هتل هستند و در مراسم منا و عرفات شرکت می‌کنند، انسولین را در پارچه‏‌ای بپیچند، سپس در فلاسک یخ بگذارند تا انسولین در تماس مستقیم با یخ قرار نگیرد و خنک بماند.

دانستنی‌هایی که دیابتی‌ها در طول سفر به حج نباید فراموش کنند

این متخصص عمومی با اشاره به اینکه حجاج باید مراقب غذاهای مصرفی باشند، گفت: معمولا غذایی که در هتل‌‏ها توزیع می‌شود بیشتر از نیاز افراد است بنابراین بیماران باید از خوردن زیاد مواد غذایی، نوشابه‌های گازدار و تنقلات خیلی شیرین که ممکن است زائران با خود همراه داشته باشند، پرهیز کنند.

فرقانی یادآوری کرد: مبتلایان به دیابت باید رژیمی را که متخصص تغذیه قبل از سفر و با توجه به شرایطشان برای آنها نوشته را رعایت کنند همچنین از مصرف آب فراوان و لبنیات کافی هم غافل نشوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا