برتری تاکتیکی ایران با چاشنی ۸ هزار تماشاگر

آخرین دیدار از هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال که صدرنشین این لیگ را مشخص می‌کرد، با برتری بی چون و چرای سروقامتان ایران مقابل روسیه پایان یافت؛ بردی که عامل اصلی آن برتری تاکتیکی با چاشنی هیاهوی هشت هزار تماشاگر ارومیه‌ای بود.

به گزارش ایرنا دیدار تیم‌های ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران و روسیه که رتبه‌های اول و دوم لیگ ملت‌های والیبال را تا پایان روز هشتم در اختیار داشتند، با شور وصف ناپذیر تماشاگران در سالن غدیر ارومیه رأس ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شد.
در این دیدار، هر ۲ تیم با ترکیب اصلی و قدرتمند وارد بازی شدند تا با پیروزی در هیاهوی غدیر، صدرنشینی خود را در لیگ مسجل کنند و با اطمینان خاطر بیشتر به فکر رسیدن به شیکاگو باشند.
در حالی که هیچیک از طرفداران خوش بین ایران نیز تصور برد قاطع کشورمان مقابل روسیه را نمی‌کرد، تیم ایران با نتیجه سه بر صفر حریف سرسخت خود را پشت سر گذاشت.
روسیه که پیش از این تنها در هفته نخست مقابل تیم ملی والیبال فرانسه شکست خورده بود و پس از آن هفت دیدار را با برتری به پایان رسانده بود، در این دیدار برای برد و پایین کشیدن ایران از صدر وارد میدان شد ولی در مقابل تاکتیک کم نظیر ایران، حرفی برای گفتن نداشت.
در پایان این دیدار که با نتیجه سه بر صفر شامل برد ۲۵ بر ۲۰ در ست اول، ۲۶ بر ۲۴ در ست دوم و ۲۵ بر ۲۳ در ست سوم همراه بود، امیر غفور امتیازآورترین بازیکن دیدار لقب گرفت و با ۱۷ امتیاز بالاتر از ویکتور پولتائف /Victor Poletaev/ روس ایستاد.
پولتائف هم در این دیدار، ۱۶ امتیاز کسب کرد و دوم شد؛ پس از آن نیز یاروسلاو پودلسنیخ / Yaroslav Podlesnykh/ با ۱۱ امتیاز و میلاد عبادی پور در کنار محمد موسوی هر کدام با هشت امتیاز دیگر بازیکنان امتیاز آور میدان بودند.
یکی از مهمترین نقاط برتری ایران در این دیدار، سرویس‌های قابل توجه بازیکنان بود به طوری که بیش از ۱۰ سرویس بسیار خوب روانه زمین روسیه و پنج امتیاز نیز کسب شد.
ست نخست؛ اشتباه‌های زیاد روس‌ها در پی هیاهوی تماشاگران والیبال شناسست نخست دیدار تیم‌های روسیه و ایران در حالی آغاز شد که همه تماشاگران با هدف کاهش تمرکز بازیکنان روس در سالن به تشویق‌های هدفمند پرداختند.
در این ست ایران از همان ابتدا پیش افتاد و اوقات استراحت فنی اول و دوم را به نفع خود به پایان رساند؛ ایران پس از وقت استراحت فنی دوم، فاصله را بیشتر کرد و در برخی اوقات به هفت امتیاز نیز رساند.
پس از آن نیز با وجود تلاش روس‌ها، آنان نتوانستند وضعیت خود را بهبود ببخشند و با نتیجه ۲۵ بر ۲۰ مغلوب سروقامتان ایران شدند.
در این ست روس‌ها با ۱۱ اشتباه، این تعداد امتیاز را به ایرانی‌ها تقدیم کردند که بخش زیادی از آن، ناشی از تلاش تماشاگران فهیم ارومیه‌ای بود.
ست دوم؛ بازگشت طلایی ایران به مسیر پیروزیحکایت ست دوم این دیدار، بسیار متفاوت بود؛ در این ست، تیم روسیه با جمع کردن حواس و تمرکز خود سعی کرد که بازی را در اختیار بگیرد تا بتواند با برگرداندن باخت ست اول، به ادامه دیدار امیدوار باشد.
در این ست تیم روسیه اختلاف را از همان ابتدا بیشتر کرد تا جایی که ایران پس از تایم اوت نخست در امتیاز ۱۱ بر ۶ به نفع روسیه، تایم اوت دیگری را برای هماهنگی بیشتر درخواست کرد که این وقت استراحت نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.
۲ تیم با فاصله ۶ امتیاز به وقت استراحت فنی دوم رفتند که روس‌ها شادمان از فاصله ۶ امتیازی بودند و ایرانی‌ها در پی فرار از شکست در این ست.
پس از وقت استراحت فنی دوم، ورق دیدار برگشت و ایران با ارائه بازی بسیار خوب، ضمن کاهش فاصله با روس‌ها در امتیاز ۲۳ به تساوی رسید.
پس از این امتیاز نیز تماشاگران نقش خود را به خوبی برای کاهش تمرکز روس‌ها، ایفا و شاگردان توماس ساملوو /Tuomas Sammelvuo/ ست برده را با باخت در امتیاز ۲۶ بر ۲۴ تعویض کردند.
نکته بارز این ست، امتیازگیری سعید معروف از فریب بازیکنان جلوی تور روسیه بود که ۲ بار پیاپی اتفاق افتاد و باعث افزایش روحیه تیم و تماشاگران شد.
ست سوم؛ رستگاری در امتیاز ۲۵ و پرش ۶ هزار تماشاگر به هواست سوم دیدار تیم‌های ایران و روسیه با برتری قاطع ایران آغاز شد به طوری که پیش از وقت استراحت فنی اول، سرمربی روسیه مجبور شد در امتیاز ۶ بر ۲ به نفع ایران، وقت استراحتی را برای هماهنگی بیشتر و جلوگیری از تداوم امتیازگیری کشورمان درخواست کند.
البته این وقت استراحت نتیجه بخش نبود و فاصله ایران همچنان حفظ شد؛ پس از آن تیم روسیه به خود آمد و در صدد برآمد تا به امتیاز ایران برسد ولی سروقامتان ایرانی اجازه رسیدن تیم روسیه را ندادند.
هرچند با درخواست ویدئوچک توسط سرمربی روسیه، وقفه‌ای در بازی شکل گرفت ولی ایرانی‌ها دوباره تمرکز خود را به دست آوردند و با نتیجه ۲۵ بر ۲۳ به پیروزی رسیدند.
نکته مهم این ست، پرش ۸ هزار تماشاگر ارومیه‌ای در امتیاز ۲۵ ایران بود؛ پرشی که به قول معروف از وزن ایجاد شده بر روی کره زمین کم کرد!
در پایان این دیدار، تیم ایران با سه برد پیاپی در ارومیه در صدر جدول ماند و بدون توجه به نتایج دیگر دیدارها، بخش زیادی از مسیر شیکاگو را طی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا