مرمت برج خلعت پوشان تبریز امسال به پایان می رسد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: مرمت برج خلعت پوشان تبریز در سال جاری به پایان می رسد.

مرتضی آبدار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته مرمت و نجات بخشی غیرعلمی و غیرتخصصی برج خلعت پوشان تبریز توسط دانشکده کشاورزی صورت گرفت که به دنبال آن شاهد ایجاد رینگ بتنی در سقف طبقه اول، اجرای پوشش مسطح به جای پوشش گنبدی، تعویض درب و پنجره‌های آن با تغییر تعریف معماری ورودی بناها، اجرای سفید کاری دیواره‌ها بر روی آثار تاریخی و نقاشی‌ها و تزیینات گچی، پوشاندن طاقچه‌ها و شومینه‌های بنا و حذف کنگره آجری پشت بام بودیم.

وی اظهار داشت: مرمت تخصصی این بنای تاریخی پس از ورود اداره کل میراث فرهنگی استان بین سال‌های ۹۱ تا ۹۴ آغاز شد و این مجموعه اقدام به استحکام بخشی بنا و دوخت و دوز ترک های ایجاد شده در طاق‌های طبقه همکف نموده و قسمت‌هایی از نمای بنا را مرمت و همچنین اقدام به ایزوگام پشت بام بنا کرد.

آبدار زمان آغاز احیا و بازسازی رسمی برج خلعت پوشان توسط میراث فرهنگی را از سال ۹۶ و ۹۷ اعلام کرد و گفت: میراث فرهنگی استان براساس قرارداد منعقده در سال ۹۶ اقدام به مرمت مقرنس‌های گچی و تزیئنات گچی وابسته به معماری، بازسازی درب‌های ورودی و اروسی های طبقه همکف، احیاء و بازسازی طاقچه‌های دارای قطار بندی و مقرنس کاری و نیز شومینه‌های آجری، بازسازی و اجرای کف اصلی بنا در داخل طبقه همکف کرد.

وی به کاوش‌های باستان شناسی در محوطه این برج اشاره و یادآوری کرد: با کاوش باستان شناسی در دور تا دور بنا خطوط معماری استخر دور تا دور بنا و نیز جرزهای طبقه اول به دست آمده و به دنبال آن طرح مرمت و بازسازی گنبد طبقه اول و استخر محوطه، همراه با مکان صحیح پل دسترسی به برج ارایه گردید.

آبدار با بیان اینکه طرح محوطه سازی و بازسازی استخر با برآوردهای اولیه جهت اجرا در اختیار دانشکده کشاورزی قرار گرفته است، اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی استان در نظر دارد با تهیه طرح مرمت خود برج نسبت به تکمیل مرمت آن در سال جاری اقدام کند و لازم است در راستای توافقات سه جانبه به عمل آمده، شهرداری و دانشگاه تبریز نیز به تعهدات خود عمل نمایند.

به گزارش ایرنا، برج خلعت پوشان متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار است که در ۱۰ کیلومتری جاده شرقی تبریز قرار گرفته است.

عمارت آجری زیبای خلعت پوشان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز در جنوب محله کرکج در ۵ کیلومتری مرکز این شهر و در جوار رودخانه میدان چایی واقع شده است.

این عمارت در دره‌ای سرسبز در سمت چپ جاده تبریز – باسمنج قرار گرفته و در دوران صفویه و قاجاریه به کارگزاران این حکومت‌ها اختصاص داشت و محلی برای اهدای خلعت، مقام، نشان و هدیه از سوی ولیعهدان مقیم تبریز به خدمتکاران حکومتی بود.

عمارت خلعت پوشان در وسط بوستان خلعت پوشان از معروف ترین بوستان‌های دارالسلطنه تبریز در زمان ولیعهد نشینی در دوره قاجار قرار گرفته و دارای معماری و تزییناتی نفیس است که دارای سه طبقه و به شکل یک منشور بلند با قاعده‌ای ۱۶ ضلعی و قطر ۹.۵ متر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا