عبدالمهدی: عراق برای حل بحران میان ایران و آمریکا تلاش می کند

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با اشاره به این که بغداد با تهران و واشنگتن در تماس است و برای حل بحران تلاش می کند، گفت که هم ایران و هم آمریکا دنبال جنگ نیستند.

نخست وزیر عراق روز سه شنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: نه ایران و نه آمریکا خواهان ورود به جنگ نیستند و هر دو طرف بطور دایم روی این موضوع تاکید می کنند اما این پرونده پیچیده است و احتمال لغزیدن در آن وجود دارد. 
عبدالمهدی افزود: بغداد با تهران و واشنگتن در ارتباط است و تلاش می کند تا چنین لغزشی پیش نیاید چرا که برای منطقه بسیار خطرناک خواهد بود و برای منطقه و همه طرف ها هزینه زیادی خواهد داشت و برای عراق نیز همینطور خواهد بود. 
نخست وزیر عراق گفت: تلاش های فراوانی را برای خروج از بحران ناشی از اختلاف میان ایران و آمریکا انجام داده ایم و امیدواریم این بحران به درگیری نیانجامد و امور ختم به خیر شود و نشانه هایی نیز در این خصوص از دو طرف وجود دارد.
وی اظهار داشت: سه مکالمه تلفنی با مایک پمپو وزیر امور خارجه آمریکا پیش از سفر اخیرش به بغداد داشتم و با وی در خصوص مسائل منطقه و نقشی که عراق می تواند در پیشگیری از بروز خطر ایفا کند، صحبت کردم. 
عبدالمهدی گفت: اختلاف ایران و آمریکا به پرونده پیچیده ای تبدیل شده است اما ما برای یافتن راه حل خروج از بحران در حال تلاش هستیم. 
نخست وزیر عراق در عین حال از تدوین طرح هایی از سوی دولت برای شرایط فوق العاده و بروز درگیری میان ایران و آمریکا خبر داد. 
عبدالمهدی همچنین با اشاره به سفر قریب الوقوع خود به ترکیه گفت که در این سفر در خصوص مسائل مشترک و همچنین مسائل امنیت در منطقه با مقامات ترک بحث و گفت و گو خواهد کرد. 
وی همچنین با اشاره به هشدار اخیر آمریکا به شهروندان خود برای سفر به عراق و تردد در این کشور، در عین حال تاکید کرد که در حال حاضر تحرکاتی که امنیت این کشور را تهدید کند وجود ندارد. 
عبدالمهدی افزود: هر چند آمریکا می تواند به شهروندان خود هشدار بدهد اما هیچ گونه حمله ای به آمریکایی ها تاکنون ثبت نشده است. 
نخست وزیر عراق اظهار داشت: دولت از همه شهروندان و نمایندگی های خارجی در کشور حفاظت می کند و هیچ گونه حمله به آنها را نخواهد پذیرفت همانطور که نمی پذیرد خاک کشورش پایگاهی برای تعدی به دیگران و از جمله کشورهای همسایه از سوی کشورهای دیگر یا گروههای مسلح باشد. 
وی گفت: خاک عراق محل توافق و نه درگیری است.
به نظر می رسد اشاره عبدالمهدی به بهانه جویی هایی است که آمریکایی ها مدتی است برای مداخله بیشتر در امور داخلی عراق به راه انداخته و مدعی شده اند که مراکز نمایندگی دیپلماتیک و نظامی آنها در عراق در معرض تهدید نیروهای مقاومت اسلامی قرار دارد.
پیشتر مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیتی نیز در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار ایرنا درباره اهداف سفر اخیر غیرمنتظره وزیر امورخارجه آمریکا به بغداد که با گمانه زنی های زیادی همراه شد، گفته بود که «مایک پمپئو» به بغداد آمد تا اطمینان دهد که آمریکا به دنبال اقدام نظامی نیست. 
«فالح الفیاض» افزود: آمریکایی ها می گویند از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اقدامات آمریکا در منطقه نگران هستند و برای همین مایک پمپئو به بغداد آمد تا اطمینان دهد که آمریکا درصدد اقدام نظامی نیست. 
وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در سفری مخفیانه و چند ساعته به عراق با ‘عادل عبدالمهدی’ نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نیز ‘برهم صالح’ رئیس جمهوری این کشور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد. 
پمپئو در پایان سفر غیرمنتظره خود در جمع خبرنگاران همراه خود گفته بود که : علت این سفر – به زعم وی – افزایش فعالیت های ایران در منطقه و کسب اطمینان واشنگتن از حفظ امنیت مراکز دیپلماتیک و نظامی خود در خاک عراق بوده است.
ناظران مسائل سیاسی، ادعاهای مختلف مقامات آمریکایی مبنی بر وجود تهدیدات علیه مراکز خود و از جمله اطلاعیه چند روز پیش سفارت این کشور در بغداد که بدون هماهنگی با دولت عراق و مبنی بر هشدار به شهروندان برای سفر و تردد در این کشور صادر شد را بخشی از عملیات جنگ روانی آمریکا برای تحت فشار قرار دادن بیش از پیش دولت عراق برای همراهی با فشارها علیه ایران و نیز جبهه مقاومت در عراق توصیف کرده اند. 
این در حالی است که مناطق مختلف عراق و از جمله بغداد، طی ماههای اخیر شاهد بهبود قابل توجه شرایط امنیتی بوده است. 
بسیاری از ناظران امنیتی در عراق بر این باورند که سفارت آمریکا در حالی با هدف براه انداختن جنگ روانی، القای ناتوانی امنیتی دولت عراق و تحت فشار گذاشتن آن هر از گاهی اطلاعیه های هشدار آمیز صادر می کند که در سال های اخیر هیچگونه عملیات تروریستی یا حتی سوء قصد علیه شهروندان یا مقرهای آمریکایی در عراق گزارش نشده است امری که در اظهارات امروز نخست وزیر عراق نیز به آن اشاره شده است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا