معاون آب منطقه ای: ورودی آب سدهای آذربایجان شرقی ۴۲ درصد افزایش یافت

ارک خبر- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت مناسب مخازن سدهای این استان در سالجاری گفت: حجم ورودی آب ۱۰ سد بزرگ استان نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.
معاون آب منطقه ای: ورودی آب سدهای آذربایجان شرقی ۴۲ درصد افزایش یافت
مجتبی جلیل زاده شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از سدعلویان مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارندگی های مناسب ماه های اخیر، حجم ورودی سدهای بزرگ استان به بیش از ۳۶۳ میلون مترمکعب رسیده است.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز حجم آب پشت ۱۰ سد بزرگ آذربایجان شرقی ۴۰۸ میلیون مترمکعب است که در زمان مشابه سال گذشته ۳۴۵ میلیون مترمکعب بود.
جلیل زاده با اشاره به کنترل سیلاب ها در استان گفت: سدها به عنوان تاسیسات مدیریت سیلاب با برنامه ریزی های مناسب و مدون عمل کرده و برای این منظور بخشی از حجم آنها برای کنترل سیلاب ها، خالی نگه داشته می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح رهاسازی آب پشت سدهای استان برای تامین آب و احیای دریاچه ارومیه افزود: برای این منظور امسال ۴۰ میلیون مترمکعب آب از طریق دو سد قلعه چای و سدعلویان رهاسازی شده و می شود.
وی ادامه داد: در این راستا، ۲۰ میلیون مترمکعب از آب موجود پشت سد علویان و ۲۰ میلیون مترمکعب از سد قلعه چاری به سوی دریاچه ارومیه سرازیر می شود.
وی اضافه کرد: رهاسازی این میزان آب خارج از تعهدات ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده لیکن با توجه به نزولات جوی مناسبی که امسال به وقوقع پیوسته، این حرکت در جهت احیای این دریاچه انجام می شود.
وی با اشاره به وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون حدود چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در این دریاچه وجود دارد و تراز آبی آن به بیش از یک هزار و ۲۷۱ سانتی متر رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۷۵ سانتی متر و نسبت به اول مهر سال گذشته ۱۲۳ سانتی متر افزایش یافته است.
شجاعی فر مدیر سد علویان مراغه نیز گفت: هم اکنون ذخیره آبی پشت سد علیوان به ۵۱٫۵ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در سال گذشته ۳۶٫۵ میلیون مترمکعب بود و امسال حدود هشت متر مکعب بر ثانیه آب از دریچه این سد رهاسازی می شود.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا