نخستین همایش بین المللی مطالعات صفویِ روابط فرهنگی ایران و اروپا در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

پایگاه خبری ارک خبر:اصفهان:

نخستین همایش بین المللی  مطالعات صفویِ روابط فرهنگی ایران و اروپا

در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

همایش بین المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران واروپا  روزهای هشتم و نهم اردیبهشت در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

 دبیر علمی همایش بین المللی ‘ روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی’ درنشست خبری با  اصحاب رسانه  گفت: این همایش با هدف مطالعات عصر صفوی با رویکرد روابط و سیاست خارجی از منظر فرهنگی به مدت ۲ روز دردانشگاه اصفهان  برگزار می شود.
علی اکبر کجباف اضافه کرد: در این همایش نظرات و دیدگاه‌های جدید پژوهشگران صفویه شناس در زمینه مناسبات و روابط فرهنگی ایران و اروپا شناسایی شده و پژوهش‌های صفویه شناسی با تاکید بر مسائل فرهنگی و تمدنی ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کارهای اجرایی این همایش از ۲ سال گذشته آغاز شد، اظهار داشت: قطب علمی مطالعات فرهنگ و تمدن شیعه در دروه صفویه دانشگاه اصفهان با توجه به مرجعیت ایران و اصفهان در پژوهش های صفوی با همکاری گروه تاریخ این دانشگاه و موسسه ایران شناسی آکادمی علوم اتریش، برای برگزاری این همایش اقدام کرد.
کجباف با بیان اینکه این همایش مورد تایید کمیته فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور نیز است، اضافه کرد: استادان و پژوهشگرانی از کشورهای امریکا، اسپانیا، اتریش و ترکیه در این همایش شرکت دارند.

کجباف با بیان اینکه مهمانانی از آمریکا، اسپانیا، آلمان، اتریش، ترکیه و غیره در این همایش حضور دارند، گفت: این همایش در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی مطالعات صفوی روابط فرهنگی ایران و اروپا با بیان اینکه در همایش دیدگاه‌های صاحب نظران و پژوهش شناسان درباره دو موضوع چشم اندازی نوین در منبع شناسی و موضوع یابی در خصوص صفویه شناسی با رویکرد مسائل تمدنی و با تاکید بر مناسبات خارجی، مورد توجه قرار گرفته ابراز داشت: ۱۹۰ چکیده مقاله به این همایش ارسال شده و از این تعداد، ۱۳۰ چکیده مقاله برای پژوهشگران ارسال شده که ۶۴ مقاله از ایران و ۱۰ مقاله از اروپا در این همایش پذیرفته شده است و تعداد ۴۶ مقاله طی دو روز همایش و در سه بخش ارائه خواهد شد و بقیه در کتاب مجموعه مقالات به چاپ می‌رسد.

وی با بیان اینکه در میان مراکز ایران شناسی خارج از کشور مرکز ایران شناسی اتریش یکی از باسابقه ترین و فعال ترین مراکز است، تاکید کرد: تفاهم نامه همکاری با این مرکز پس از دو نوبت بازدید رییس این مرکز از اصفهان امضا شد. این تفاهم نامه در قالب یک سخنرانی تخصصی با حضور چهار نفر از اساتید دانشگاه اصفهان در اتریش آغاز به کار کرد و این همایش نخستین همایش در سطح بین المللی در این حوزه است.
علی اکبر جعفری با بیان اینکه همکاری با انستیتو ایران شناسی آکادمی علوم اتریش از سال ۹۰ در دانشگاه اصفهان آغاز شد، افزود: در اردیبهشت سال ۹۵ نیز یک سمینار مشترک با این مرکز در وین اتریش برگزار شد.
وی، اظهارداشت: در این همایش تلاش می شود تا مهمانان داخلی و خارجی از مکان های تاریخی و میراثی مرتبط با عصر صفویه از جمله در اصفهان و منطقه ‘ پیربکران’ بیشتر بازدید داشته باشند.
جعفری، شهرداری و میراث فرهنگی را از جمله نهادهای همکار در برگزاری این همایش ذکر و خاطرنشان کرد: مراسم افتتاحیه همایش روز هشتم اردیبهشت با حضور معاون انستیتو ایران شناسی آکادمی علوم اتریش و مدیر راهبردی وزارت امور خارجه برگزار می شود.

مسوول کمیته روابط بین الملل همایش روابط فرهنگی ایران و اروپا در عصر صفوی در این نشست گفت: بخشی از کارهای همایش توسط دانشگاه اصفهان و بخش دیگری توسط آکادمی علوم اتریش انجام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا