تبلیغ برخی کالاهای خارجی ممنوع می‌شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

فولادگر:تبلیغ برخی کالاهای خارجی ممنوع می‌شود

 رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ تأکید کرد: در همین راستا تبلیغات کالای خارجی که امکان ساختان آن در کشورها وجود دارد در صداوسیما، شهرداری، بیلبوردها، مؤسسات عمومی و… ممنوع می‌شود.

به گزارش ارک خبر:حمیدرضا فولادگر درنشست خبری با  اصحاب رسانه اظهار کرد: طبق گزارش معاونت نظارت مجلس بر اساس جداول بودجه‌ای دولت، بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای استان اصفهان درامد پیش‌بینی شده است که این رقم در سال ۹۷ حدود ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و در سال جدید با رشد ۱۸ درصدی روبرو است که با شرایط روبرو وصول آن سخت خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: درامد اختصاصی در نظر گرفته شده استان اصفهان در سال ۹۸ میزان ۱۸۰ میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۹۷ رقم ۱۳۵ میلیارد تومان و به معنای ۳۶ درصد افزایش درآمد اختصاصی در سال جدید است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ تصریح کرد: طبق آمار دیوان محاسبات استان اصفهان جزو استان‌هایی است که در هشت ماه اول سال ۹۷ میزان وصولی درآمد آن کمتر از میانگین کل کشور بوده است، بنابراین پیش‌بینی افزایش ۱۸ درصدی آمار درامد برای اصفهان وصول درآمد در سال جدید سخت خواهد بود.

وی تأکید کرد: در بخش اعتبارات هزینه‌ای برای اصفهان در بودجه سال ۹۷ در حدود ۸۰۰ میلیارد هزینه عمومی و درامد اختصاصی پیش‌بینی شده و این عدد در سال ۹۷ حدود ۶۲۴ میلیارد بوده، به این معنا که در سال جدید ۲۷ درصد پیش‌بینی افزایش هزینه‌ها شده است، لازم به ذکر است که بودجه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش ملی است و جزو اعتبارت هزینه‌ای نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از محل مناطق محروم موجود در اصفهان سهمی به اعتبارات بخش عمرانی اضافه می‌شود، بخشی هم به عنوان تقاضا منطقه‌ای با نظر نمایندگان مجلس توزیع شد که به ازای هر نماینده مجلس ۱۰ میلیارد تومان است، جمع اعتبارت عمرانی که مستقیماً در بودجه هست، بودجه مناطق محروم و توازن منطقه‌ای و بودجه نمایندگان مجلس جمعاً مبلغی در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ خاطرنشان کرد: در ۸ ماهه سال گذشته میزان تخصیص‌هایی که به استان اصفهان داده شده از اعتبارت استانی ۴۶ درصد استانی و ۵۵ درصد ملی محقق شده است، درآمد سرانه استانی اصفهان با ۱٫۵۸ میلیون تومان به ازای هر نفر در رتبه چهارم کشور قرار دارد، پیش از اصفهان هم استان تهران در کشور دارای رتبه اول با عدد ۴٫۴، بوشهر با ۲٫۲۲ عدد میلیون دوم و هرمزگان با عدد ۱٫۷ سوم است، با این حال اعتبارت استانی که به اصفهان داده می‌شود در بخش سرانه هزینه‌ای و جاری استان بیست و هشتم و در بخش عمرانی استان بیست و نهم است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه ۲۰۵۰ میلی‌متر بارندگی تجمیعی داشته‌ایم گفت: با این حجم بارندگی اکنون سد زاینده‌ رود ۳۵ درصد پر شده است، کرخه ۱۱۴ درصد، دز ۹۱ درصد، سد گلپایگان ۱۰۳ درصد و کمترین حجم پرشدن مخزن مختص سد زاینده رود است.

فولادگر افزود: همچنین تالاب گاوخونی کمتر از پنج درصد پر شده است اگر این تالاب حداقل ۴۰ درصد آب داشته باشد در پر شدن قنات‌های یزد نیز تاثیر گذار است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ اظهار کرد: فقط در دو هفته اول نوروز میزان آب رها شده سیل حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب بود، سد زاینده‌رود اگر پر باشد تمام ظرفیت آن یک میلیارد و ۴۰۰ است و این میزان آب رها شده به این معنا که با اندازه ۱۰ سال پر بودن تمام ظرفیت سد زاینده‌رود فقط در دو هفته اول نوروز آب رها شد.

وی افزود: در زمان بارندگی‌ها حدود ۲۳ میلیارد مترمکعب آب وارد حوضه‌های آبریز شد، پیش از این گفته می‌شد حداقل آب سرشاخه‌های زاگرس در زمان کم‌آبی ۲۰ میلیارد است و اگر بارندگی‌ها زیاد شود در زمان پرآبی حداکثر به ۴۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد، از طرفی ظرفیت انتقال آب کل کانال‌های یک و دو ۴۰۰ میلیون مترمکعب است، اگر تونل سوم هم با ظرفیت انتقال آب ۲۵۰ میلیون مترمکعب اضافه و بهشت‌آباد اجرا می‌شد و سهم آب اصفهان را می‌دادند کل این عدد به یک میلیارد هم نمی‌رسید.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ آمار داد: بیشترین ظرفیت سدهای پر شده، سد کرخه با ۱۱۴ درصد، سد دز ۹۱ درصد، سد شهید عباس پور ۹۸ درصد، سد گلپایگان ۱۰۳ درصد و کمترین آمار پر شده مخزن مربوط به سد زاینده‌رود است، پیش‌بینی وزارت نیرو این است که چون بخشی از ظرفیت زاینده‌رود از محل آب شدن یخچال‌ها و برف است در تابستان نصف حجم سد پر شود، در میان باتلاق‌های پر شده نیز کمترین باتلاق گاوخونی با آمار ۵ درصد است، در حالی که اگر باتلاق گاوخونی ۴۰ درصد آب داشته باشد تا قنات‌های یزد و بخشی از غرب کرمان هم آب پیدا خواهند کرد.

فولادگر اذعان داشت: انتخاب رونق تولید یعنی بهترین کار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی تورم و رکود حالت رونق است، با رونق تولید هم اشتغال‌زایی ایجاد و اقتصاد مردمی محقق و مشکلات معیشتی حل می‌شود و از رکورد خارج می‌شویم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: فقط بخشی از مشکلات معیشتی با افزایش حقوق قابل‌حل است و نرخ افزایش حقوق از رکود همیشه عقب است، زیرا بخشی از مردم حقوق می‌گیرند، وقتی از کارفرما درخواست افزایش حقوق می‌شود اما رونق تولید نیست چطور افزایش حقوق امکان‌پذیر است، یکی از اثرات رونق تولید بالا رفتن نرخ تولید ناخالص ملی که تقویت پایه پول ملی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین شاخص بهبود کسب و کار در اصفهان طی پایش پاییز سال گذشته زیر متوسط میانگین کشور است و جزء استان‌های نامناسب قرار دارد، گفت: نرخ بیکاری در اصفهان ۱۴٫۱ درصد که نسبت به متوسط نرخ بیکاری در کشور ۲٫۴ درصد بیشتر است، ماه آینده گزارشی در خصوص بهبود محیط کسب‌وکار به مجلس داده می‌شود مبنی بر این‌که چرا شاخص کسب‌وکار کشور هم در دنیا ۴ پله تنزل پیدا کرده است، مؤلفه‌های مشکلات محیطی کسب وکار در سال ۹۷ تغییر مکرر بخشنامه و مقررات دستورالعمل‌ها و نوسان شدید قیمت‌ها به خصوص منابع اولیه گزارش شده است.

فولادگر خاطرنشان ساخت: به منظور اصلاح قانون در فضای کسب و کار افزایش اختیارات ماده ۷ قانون اصل ۴۴ انجام خواهد شد، هم چنین قانون حداکثر استفاده از تولیدات داخل به روز شد و به تعاریف روشن‌تر و نظارت‌پذیرتر ضمن طراحی سامانه‌ای رسیدیم که در آن تولیدکنندگان، پیمانکاران و.. توانمندی‌های خود را ثبت کرده و دولت، دستگاه‌های شب عمومی دولتی، شرکت‌های خصوصی که از امکانات دولتی استفاده می‌کنند و.. موظف هستند از طریق این سامانه برای انجام پروژه‌های خود از توان داخلی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴در ادامه تأکید کرد: در همین راستا تبلیغات کالای خارجی که امکان ساختان آن در کشورها وجود دارد در صداوسیما، شهرداری، بیلبوردها، مؤسسات عمومی و… ممنوع می‌شود.

وی با اشاره به اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد: این اصلاحیه مربوط به شفاف‌سازی اقتصادی شرکت‌های وابسته به مؤسسات و نهادها عمومی و غیردولتی، نهادهای نظامی و انتظامی و بنیاد تعاون، سازمان و مؤسسات خیریه، نهادی وقفی، بقاع متبرکه و کلیه صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و شرکت‌های شبه‌دولتی است، اطلاعات مالی آن‌ها به سازمان بورس داده می‌شود، اطلاعات انحصار و رقابت به مرکز ملی رقابت داده می‌شود و عدم همکاری محرومیت هیأت مدیره ها و عدم ثبت تغییرات در اداره ثبت و جرائم مالی را به دنبال دارد.

فولادگر یادآور شد: در حوزه اصل ۴۴ درباره نهادهای رگلاتور یا تنظیم گرا اقداماتی انجام شده است، گزارشی هم طی دو ماه آینده در مجلس خوانده می‌شود که مربوط به بحث خصوصی‌سازی است و به آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی می‌پردازد، همچنین اصلاحیه یکی از لایحه‌های دولت انجام شده که آن هم در بهبود خصوصی‌سازی مؤثر خواهد بود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل ۴۴ مطرح کرد: به دنبال این لایحه سهام عدالت نیز در یک دوره ۵ ساله به تدریج آزاد می‌شود و مردم مدیریت و مالکیت آن را بر عهده می‌گیرند.

وی افزود: بازنشستگان کشوری هم شامل افزایش حقوق متوسط ۲۰ درصد و هم همسان‌سازی می‌شوند، در مورد بازنشستگان غیردولتی دولت باید بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی را پرداخت تا این سازمان هم اقدام به همسان‌سازی افزایش حقوق کند.

فولادگر با بیان اینکه مجلس ۱۴ میلیارد دلار برای تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی، دارو و نهادهای دامی در نظر گرفته، گفت: درست است که سال سختی پشت سر گذاشته شد اما پسندیده نیست برای مردم که با این حجم از بودجه برای دریافت کالاهای اساسی در صف بایستند، با اینکه ارز دولتی به برخی داده شد اما به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان قیمت‌ها کاهش چندانی پیدا نکرد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره قانون انتخابات اظهار کرد: چون طرح اصلاح قانون انتخابات زمان زیادی را به خود اختصاص داد احتمال اینکه این قانون به انتخابات امسال مجلس برسد کم است.

خبرنگار:محبوبه عزیز
دکمه بازگشت به بالا