ارسال ١٠٠ اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه جشنواره بین المللی پروین اعتصامی

ارک خبر-دبیرعلمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی گفت: نزدیک به ١٠٠ اثر داخلی و خارجی اعم از شعر، مقاله، کتاب‌های چاپ شده و پایان نامه‌ها به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است .

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، ابوالفضل علی‌محمدی با اعلام این خبر، بیان کرد
: بسیاری از شخصیت‌های بزرگ مانند علامه دهخدا، علامه قزوینی و ملک الشعرای بهار، پروین را جزو سرآمدهای ادبیات ایران دانسته‌اند .

وی با بیان این که دیوان پروین اعتصامی شامل قصاید، مثنویات، تمثیلات و قالب های دیگر شعری است، ادامه داد: با وجود شهرت و محبوبیت پروین در جامعه، هنوز برخی از اشعار پروین وارد بطن جامعه نشده به طوری که حتی جامعه تحصیل کرده نیز آنچنان که باید با اشعار پروین آشنا نیستند .

دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی افزود: شاید به دلیل زبان خاص و حکمتی که در اشعار پروین وجود دارد، نسل جدید تا حدودی در ارتباط برقرار کردن با اشعار پروین مشکل دارد .

وی با بیان این که تاکنون در زادگاه پروین همایش و کنگره ای در شأن پروین برگزار نشده بود، اظهار کرد: البته در تبریز و سایر شهرها همایش‌ها و گردهمایی‌هایی برگزار شده بود ولی کنگره امسال در سطح بین المللی اهمیت بسیاری دارد .

وی با اشاره به اهمیت جایگاه پروین اعتصامی در ادبیات ایران، گفت: حکمت و عرفان موجود در اشعار پروین اعتصامی به گونه‌ای است که تاکنون در تاریخ ادبیات ایران بانوی فرهیخته‌ای با این نبوغ فکری و شعری نداشته‌ایم .

دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی با اشاره به تدوین برنامه‌های اصلی و جنبی جشنواره به وسیله شورای علمی و سیاست‌گذاری، گفت: از ١٠٠ اثر ارسال شده ٢٠ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات و ۴ مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند .

وی ادامه داد: از اشعار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ٣ شعر ترکی و ٣ شعر فارسی انتخاب شده است .

وی خاطرنشان کرد: دیدار با استاندار آذربایجان شرقی و ارائه گزارش در زمینه اقدام هایی که به منظور برگزاری جشنواره انجام شده از جمله برنامه های جنبی جشنواره بوده است .

علیمحمدی با اشاره به نواخته شدن زنگ پروین اعتصامی در پانزدهم اسفند در مدارس گفت: تلاش می کنیم با حضور در مدارس به تبیین شخصیت و مجموعه اشعار پروین اعتصامی بپردازیم .

وی افزود: شعرخوانی در کانون پرورش فکری کودکان در ١۶ اسفند، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های مربوط پروین اعتصامی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان، برگزاری نمایشگاه انجمن خوشنویسان و همچنین برگزاری پیش همایشی از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره بوده است .

وی ادامه داد: به مناسبت همین جشنواره انجمن ادبی ویژه بانوان با عنوان پروین اعتصامی به مناسب جشنواره بین المللی پروین در حوزه هنری استان تشکیل شد .

دبیر علمی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی یادآور شد: ۶ جلد کتاب اعم از مجموعه مقالات برگزیده، کتابی برای کودکان برگرفته از اشعار پروین، ترجمه های اشعار پروین اعتصامی به زبان ترکی آذربایجانی، سال شمار تفصیلی، گزیده کتاب شناسی پروین اعتصامی، کتاب جایگاه پروین در شعر معاصر ایران و همچنین پایان نامه های مرتبط با پروین در یک کتاب منتشر شد .

گفتنی است، جشنواره بین المللی پروین اعتصامی به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار، اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تبریز، صدا و سیمای مرکز استان و دانشگاه تبریز طی روزهای ٢۴ و ٢۵ اسفند در سالن پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا